Σαν σήμερα πέθανε ο Ρολάν Γκαρός - Όχι δεν έχει καμία σχέση με το τένις
Ο εμβληματικός αεροπόρος που έγραψε ιστορία στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, έμεινε διάσημος επειδή του... άρεσε το τένις.
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που καταφέρνουν να μείνει το όνομα τους στην Ιστορία αν και οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν καν τι έκαναν. Ένα τρανό παράδειγμα αποτελεί ο Ρολάν Γκαρός, ο οποίος πέθανε, σαν σήμερα, στις 5 Οκτωβρίου του 1918 και όλοι νομίζουν πως ήταν διάσημος τενίστας, εξού και το δημοφιλές γκραν σλαμ με το όνομα του στο Παρίσι. Αμ δε...
Ο Ρολάν Γκαρός υπήρξε ένας από τους πιο εμβληματικούς αεροπόρους, ο οποίος έλαμψε κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά έμελλε να μείνει στην Ιστορία επειδή ήταν... οπαδός του τένις με αποτέλεσμα να πάρει το όνομά του το πασίγνωστο τουρνουά γκραν σλαμ του Παρισιού.
Ποιος ήταν ο Ρολάν Γκαρός
Ο Εζέν Αντριέν Ρολάν Ζορζ Γκαρός, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στις 6 Οκτωβρίου 1888 στο Σαιν-Ντενί της Ρεϋνιόν, ενώ φοίτησε στο λύκειο Λυσέ Ζανσόν ντε Σαλύ και στην εμπορική σχολή HEC Paris.
Ξεκίνησε την καριέρα του ως αεροπόρος το 1909, πετώντας με ένα μονοπλάνο της σειράς Ντεμουαζέλ (γνωστό και ως «αλογόμυγα») του κατασκευαστή Αλμπέρτο Σάντος-Ντυμόν, ένα αεροσκάφος το οποίο πετούσε καλά μόνον αν το κυβερνούσε ένας πολύ ελαφρύς πιλότος. Απέκτησε την αεροπορική του άδεια (Ae.C.F.) τον Ιούλιο του 1910 και το 1911 κλήθηκε να κυβερνήσει ένα αεροσκάφος της Μπλεριό (Blériot XI), με το οποίο πήρε μέρος σε διάφορους αγώνες στην Ευρώπη, ανάμεσά τους και ο αγώνας Παρίσι-Μαδρίτη του 1911 και το Circuit of Europe (Παρίσι-Μαδρίτη-Παρίσι), στο οποίο κατετάγη δεύτερος. Με το συγκεκριμένο αεροσκάφος κατάφερε να τερματίσει σε πολλούς τέτοιους αγώνες.
Τον Σεπτέμβριο του 1911 πέταξε σε ύψος 18.410 ποδιών (5.610 μέτρα), καταρρίπτοντας το σχετικό ρεκόρ της εποχής. Μέχρι το 1913 είχε καταφέρει να επιλεγεί να αγωνίζεται με τη γρήγορη σειρά μονοπλάνων Morane-Saulnier ενώ έγινε ο πρώτος πιλότος που διέσχισε τη Μεσόγειο Θάλασσα, από τις ακτές της νοτιοανατολικής Γαλλίας μέχρι την Τυνησία χωρίς στάση.\
Ένας αεροπόρος που έγραψε Ιστορία στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο
Τον επόμενο χρόνο, με την έκρηξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου εντάχθηκε στον γαλλικό στρατό και στις μονάδες της αεροπορίας, που δεν ήταν ακόμη ανεξάρτητο όπλο. Ένα από τα πρώτα του καθήκοντα ήταν η τελειοποίηση της διαδικασίας βολής δια μέσου του έλικα του αεροπλάνου, με τη χρησιμοποίηση θωρακισμένων ανακλαστήρων, τεχνική που είχε αναπτυχθεί από τον συμπατριώτη του αεροναυπηγό Ρεμόν Σολνιέ.
Ο Γκαρός έγινε ο πρώτος πιλότος που κατάφερε να καταρρίψει ένα αεροπλάνο χρησιμοποιώντας αυτόν τον καινούριο μηχανισμό την 1η Απριλίου 1915, ενώ επανέλαβε το κατόρθωμα στις 15 και 18 Απριλίου. Στις 18 Απριλίου το αεροπλάνο του Γκαρός καταρρίφθηκε, είτε από πυρά εδάφους είτε από άλλες αιτίες. Το αεροπλάνο του έπεσε στη γερμανική πλευρά και ο Γκαρός συνελήφθη.
Ο Γκαρός κατάφερε να αποδράσει από το στρατόπεδο αιχμαλώτων στις 14 Φεβρουαρίου του 1918. Επανεντάχθηκε στη Γαλλική Αεροπορία στο «Σμήνος των Πελαργών» (Escadrille de Cigognes), σημειώνοντας τουλάχιστον μια (καταγεγραμμένη) κατάρριψη στις 2 Οκτωβρίου 1918.
Η μοιραία κατάρριψη και το τουρνουά τένις
Τρεις ημέρες αργότερα, όμως, στις 5 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια αερομαχίας πάνω από τις Αρδένες, το αεροπλάνο του καταρρίφθηκε από ένα γερμανικό που πιλοτάριζε ο «άσος» της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας Χέρμαν Χάμπιχ, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί την παραμονή των 30ων γενεθλίων του και ένα μήνα πριν από το τέλος του Μεγάλου Πολέμου.
Ο Ρολάν Γκαρός υπήρξε ένθερμος οπαδός του τένις και παρακολουθούσε κάθε χρόνο το τουρνουά των Παρισίων. Έτσι, προς τιμήν του το στάδιο στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας, το οποίο φιλοξενούσε το Διεθνές Τουρνουά Τένις της Γαλλίας έλαβε το όνομά του το 1920. Το ίδιο συνέβη και στο ίδιο το Τουρνουά πέντε χρόνια αργότερα, με αποτέλεσμα από τότε να μείνει στην Ιστορία ως το Τουρνουά Ρολάν Γκαρός.