Έχει και η φτήνια... το «κόστος» της: Οι παγίδες του Temu και τι να προσέχουμε
Οι παραπλανητικές τακτικές και οι μέθοδοι χειραγώγησης των καταναλωτών που χρησιμοποιεί η δημοφιλής πλατφόρμα
Το Temu μπήκε τους τελευταίους μήνες στην ευρωπαϊκή αγορά και υπολογίζεται ότι από το Μάρτιο και μετά έχει προσεγγίσει 75 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ, εξελισσόμενο στον νέο «βασιλιά» στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι καταναλωτές προτιμούν το Temu για να αγοράσουν προϊόντα εξαιρετικά χαμηλών τιμών που καλύπτουν σχεδόν κάθε στυλ, τύπο και κατηγορία. Η πλατφόρμα υπόσχεται αποκλειστικές εκπτώσεις.
Έχει όμως και η φτήνια... το «κόστος» της; Φαίνεται ότι το έχει και με το παραπάνω, όπως αποδεικνύει και η εμπειρία πολλών καταναλωτών.
Προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας
Όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να αγοράσετε προϊόντα από μια μάρκα με την οποία δεν είστε εξοικειωμένοι. Με το Temu, αυτός ο κίνδυνος είναι ακόμη μεγαλύτερος. Μπορεί το Temu να σας έχει «συναντήσει» στο διαδίκτυο μέσα από διάφορες διαφημίσεις που τονίζουν τις χαμηλές τιμές και τις ελκυστικές προσφορές του.
Τα περισσότερα προϊόντα στο Temu είναι αντίστοιχα με τις τιμές που τα πουλά: χαμηλής ποιότητας. Πολλά μπορεί να μοιάζουν με δημοφιλή επώνυμα προϊόντα, αλλά είναι απλώς αντίγραφα. Δηλαδή «μαϊμού». Με άλλα λόγια, εύκολα μπορεί κανείς να βρεθεί να σπαταλά τα χρήματά του, για ένα προϊόν εξαιρετικά απογοητευτικό από πλευράς ποιότητας και απόδοσης.
Έλλειψη αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης
Μια άλλη σημαντική ανησυχία γύρω από το Temu είναι η έλλειψη αξιοπιστίας. Παρά το γεγονός ότι είναι μια δημοφιλής πλατφόρμα αγορών, το Temu δεν είναι διαπιστευμένο από το Better Business Bureau (BBB), έναν από τους μεγαλύτερους οργανισμούς για την προστασία των καταναλωτών παγκοσμίως.
Ακόμα, πληθαίνουν οι αναφορές των καταναλωτών, που δηλώνουν οι ίδιοι ότι δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Πολλοί χρήστες αναφέρουν ότι τα προϊόντα που αγόρασαν δεν έφτασαν ποτέ ή, αν έφτασαν, είχαν καθυστερήσει εβδομάδες ή και μήνες.
Αυτήν τη στιγμή οι καταναλωτές δίνουν μέση βαθμολογία στο Temu 2,5 αστεριών, κάτι που δείχνει ότι η πλατφόρμα δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους.
Συλλογή δεδομένων και ανησυχίες για το απόρρητο
Όπως και άλλοι διαδικτυακοί έμποροι λιανικής, η Temu συλλέγει τα προσωπικά σας στοιχεία. Αυτό περιλαμβάνει το όνομά σας, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τον αριθμό τηλεφώνου, τα στοιχεία πληρωμής, ακόμη και φωτογραφίες και βίντεο. Ωστόσο, το Temu ακολουθεί πιο... ιδιότυπες πρακτικές.
Το Temu όχι μόνο συλλέγει τις πληροφορίες, αλλά τις μοιράζεται και με τρίτες εταιρείες για τη στόχευση διαφημίσεων και μάρκετινγκ. Μετά από αυτό, οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα δεδομένα σας για να σας «βομβαρδίσουν» με διαφημίσεις και να παρακολουθήσουν τη διαδικτυακή σας δραστηριότητα.
Ακόμη χειρότερα, η πολιτική απορρήτου της Temu λέει ότι μπορεί να εξετάσει αυτά τα δεδομένα προς πώληση. Αυτό σημαίνει ότι τα προσωπικά σας στοιχεία μπορεί να καταλήξουν σε άγνωστα χέρια χωρίς τη συγκατάθεσή σας.
Παραπλανητικές τακτικές διαφήμισης
Το Temu χρησιμοποιεί διαφορετικές τακτικές για να προσελκύσει πελάτες. Ωστόσο, αυτές οι τακτικές είναι συχνά παραπλανητικές.
Η πλατφόρμα διαφημίζει τα προϊόντα της ως μάρκες, αλλά αρκετές φορές δεν είναι. Προϊόντα όπως φορητοί υπολογιστές, smartphone και tablet είναι συνήθως «εύκολοι» στόχοι για αυτές τις πρακτικές.
Για να διαπιστώσετε εάν ένα προϊόν είναι γνήσιο, μπορείτε να αναζητήσετε το μπλε σημάδι επιλογής στην καταχώρισή του. Αυτό υποδηλώνει ότι το προϊόν προέρχεται από εξουσιοδοτημένο μεταπωλητή ή αυθεντική μάρκα. Εάν δεν υπάρχει, τότε μπορείτε να αγοράσετε ένα προϊόν-μαϊμού, κατώτερης ποιότητας.
Μέθοδοι χειραγώγησης
Το Temu πουλά προϊόντα ακολουθώντας μεθόδους που συχνά στοχεύουν στη χειραγώγηση του καταναλωτή. Για παράδειγμα, οι προσφορές περιορισμένου χρόνου δημιουργούν μια ψευδή αίσθηση του επείγοντος (η λογική «προλάβετε!»). Αυτά τα συστήματα ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να κάνουν γρήγορες αγορές χωρίς να κάνουν έρευνα και να διαβάζουν κριτικές.
Χρησιμοποιεί την τακτική FOMO (Fear of Missing Out) ή αλλιώς φόβο απώλειας στους καταναλωτές, ωθώντας τους να ενεργήσουν σε άμεσες κινήσεις αγορών που μπορεί μετά να τις μετανιώσουν.
Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Όπως έγινε γνωστό, την Πέμπτη (16/05) η πανευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών BEUC, υπέβαλε καταγγελία στους αρμόδιους φορείς της Κομισιόν, υποστηρίζοντας ότι το Temu παραβιάζει το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ όσον αφορά τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Μεταξύ άλλων, η καταγγελία ανέφερε ότι η πλατφόρμα δεν δίνει επαρκείς πληροφορίες για την ταυτότητα των προϊόντων που πουλά και δεν διασφαλίζει ότι τηρούνται οι ευρωπαϊκοί κανόνες για την ασφάλεια προϊόντων.
Σε δήλωσή της, η εταιρεία του Temu τόνισε ότι λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη την καταγγελία και θα την «μελετήσει διεξοδικά».