Μήπως είστε κι εσείς «θύματα» του Temu; Η νέα τάση που σαρώνει στο TikTok
Γιατί το Temu είναι τόσο δημοφιλές σε καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας – Μπορεί να γίνει εθιστικό;
Μήπως είστε κι εσείς θύμα του Temu; Εάν έχετε ξοδέψει περισσότερα από όσα θα θέλατε να παραδεχτείτε για «παράξενα» -και πιθανότατα όχι τόσο ανθεκτικά- οικιακά είδη, όπως ντιζαϊνάτα αλλά... εντελώς αχρείαστα είδη τέχνης για τον τοίχο ή γκατζετάκια για την κουζίνα, τότε ανήκετε κι εσείς σε αυτήν την κατηγορία.
«Τα θύματα του Temu», είναι η νέα τάση που σαρώνει στο TikTok μεταξύ των millennials και των Gen Zs, δηλαδή των πιο νέων χρηστών που γεννήθηκαν από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και μετά. Τα παιδιά απλά κοροϊδεύουν τον «εθισμό» των γονιών τους στο Temu.
Φαίνεται ότι η νέα, κινεζικών συμφερόντων, πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου έχει «φανατικό» κοινό σε καταναλωτές από 50 χρονών και πάνω, με αποτέλεσμα τα παιδιά τους να έχουν συνεχώς «τροφή» για απολαυστικά βίντεο στα social media.
Σύμφωνα με μια έκθεση του Bloomberg, στη διάρκεια του 2023 οι boomers (η γενιά όσων γεννήθηκαν περίπου από το 1946 μέχρι το 1964) έκαναν διπλάσιες παραγγελίες στο Temu σε σχέση με τον μέσο εικοσάρη.
«Αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα»
Σε ένα βίντεο με λεζάντα «Αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα», ο νεαρός Liam Dowling από την Αυστραλία, δείχνει τα αντικείμενα που αγόρασε η μητέρα του από το Temu: μία πινακίδα στένσιλ πάνω στην πόρτα του μπάνιου που λέει ότι είναι... «μπάνιο», έναν μαγνήτη-«φριτέζα αέρος» που μαγειρεύει σε κλίμακα βαθμών Φαρενάιτ αντί για Κελσίου και ένα πολύχρωμο led για την τηλεόραση.
Έτσι απλά χωρίς κανένα λόγο.
«Δεν ξέρω τι να κάνω, αλλά είναι εθισμένη», λέει ο Liam.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Σε ένα δεύτερο βίντεο, ο νεαρός Αυστραλός παρουσίασε ακόμη πιο περίεργα αντικείμενα που η μαμά του ένιωθε ότι χρειαζόταν στην καθημερινότητά της.
Η λίστα περιελάμβανε ένα ζευγάρι χαλάκια κουζίνας -«η μαμά δεν με αφήνει να τα ξεφορτωθώ γιατί είναι φαινομενικά άνετα»- μια ετικέτα πάνω στο πλυντήριο πιάτων που ενημερώνει αν είναι καθαρό ή βρόμικο –«ενώ μπορείς απλά να το ανοίξεις για να τσεκάρεις!», και ένα ηχείο Bluetooth από εταιρεία που, όπως λέει, δεν την ξέρει κανείς.
Από την πλευρά της, η Niya Condria σοκαρίστηκε πολύ όταν μπήκε στο μπάνιο της και ανακάλυψε μια νέα «προσθήκη»: ροζ-λευκές κουρτίνες μπάνιου με ένα τεράστιο ζευγάρι μάτια που λένε «Γεια σου όμορφη!».
«Τι είναι αυτό;», αναρωτήθηκε η Niya. Όμως ο «εφιάλτης» δεν τελείωσε εκεί. Γιατί είδε το ίδιο ζευγάρι μάτια να την «κοιτάζουν» στο δωμάτιό της σε κουρτίνες, μαξιλαροθήκες και σεντόνια, σε ασορτί σετ, και να λενε «Γεια σου όμορφη».
Βέβαια, μια άλλη κοπέλα, η Kylie Bress να στάθηκε πιο τυχερή που οι κουρτίνες και το πατάκι στο μπάνιο έχουν απλά μια στάμπα από τα κινούμενα σχέδια Lilo & Stitch, γράφοντας με χιούμορ: «τι χαριτωμένα που είναι...»
Μα γιατί τέτοια θραύση;
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ένας λόγος για τον οποίο το Temu είναι τόσο δημοφιλές είναι ότι μοιάζει λίγο με... παιχνίδι. Δηλαδή, το γεγονός ότι η πλατφόρμα έχει εντάξει στοιχεία από την εμπειρία του gaming, του ηλεκτρονικού παιχνιδιού, στο διαδικτυακό εμπόριο.
Ένας παράδειγμα αυτής της στρατηγικής, είναι οι περιστρεφόμενοι τροχοί ρουλέτας που συναντά κανείς στο Temu, οι οποίοι δείχνουν τα προϊόντα με εκπτώσεις.
Επιπλέον, ο νέος «παίκτης» στο ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται να αξιοποιεί έναν φυσικό φόβο του καταναλωτή να μην χάσει «μοναδικά» αντικείμενα ή εμπειρίες, δημιουργώντας την αίσθηση της «επείγουσας ανάγκης», με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις εκπτώσεις που κρατάνε «μόνο για λίγο» ή τα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης που διαφημίζουν δωρεάν παραδόσεις.
«Το Temu χρησιμοποιεί συχνά έναν συνδυασμό στοιχείων όπως η επιβεβαίωση μιας κοινωνικής ταυτότητας, η σπανιότητα, ενώ χρησιμοποιεί συχνά κινούμενα στοιχεία για να τραβήξει την προσοχή των καταναλωτών», εξηγεί η Vilma Todri, αναπληρώτρια καθηγήτρια Πληροφοριακών Συστημάτων στο Goizueta Business School στο Πανεπιστήμιο Emory των ΗΠΑ.
Από την πλευρά του, ο Mark Griffiths, καθηγητής συμπεριφορικού εθισμού στο Πανεπιστήμιο του Nottingham Trent, στο Ηνωμένο Βασίλειο, δεν πιστεύει ότι οι αγορές στο Temu θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εθισμό, με την κλινική έννοια.
Ωστόσο, οι επιθετικές τακτικές μάρκετινγκ της νέας πλατφόρμας ενδέχεται να ωθήσουν τους ανθρώπους να προχωρούν σε αγορές που μπορεί εύκολα να μετανιώσουν.
«Δεν νομίζω ότι οι άνθρωποι θα περνούσαν όλη μέρα, κάθε μέρα στο Temu… αλλά όπως ο τζόγος, τα ψώνια είναι μια εμπορική δραστηριότητα, και ακόμα κι αν δεν ξοδεύετε πολύ χρόνο, μπορεί να υπερβείτε το διαθέσιμο εισόδημά σας», λέει.
Πιο δημοφιλές από την Amazon;
Το Temu αποκτά ολοένα και πιο μαζικό κοινό σε ολόκληρο τον πλανήτη. Τις πρώτες τρεις εβδομάδες του 2024, έγιναν πάνω από 31 εκατομμύρια φορές downloads της εφαρμογής Temu παγκοσμίως, καθιστώντας την πιο δημοφιλή και από την Amazon, σύμφωνα με το Statista.
Πρόσφατα μάλιστα ανέβηκε στο Reddit ένα βίντεο που υποτίθεται ότι δείχνει τις πυρετώδεις αλλά και απάνθρωπες συνθήκες εργασίας στην αποθήκη του Temu, το οποίο όμως φαίνεται ότι είναι fake.