«Η αλήθεια για το Temu»: Ντοκιμαντέρ δείχνει τη σκοτεινή πλευρά της πλατφόρμας
Κοσμήματα με μόλυβδο, εγκαύματα, πρακτικές καζίνο - Συγκλονίζει το ντοκιμαντέρ για το Temu που προβλήθηκε στο Channel 4
Κολιέ που περιέχουν μόλυβδο σε επικίνδυνα υψηλή ποσότητα, εγκαύματα από καλλυντικά, μέθοδοι προσέλκυσης καταναλωτών που μοιάζουν με τζόγο, συλλογή προσωπικών δεδομένων.
Σύμφωνα με τη Dailymail, αυτά είναι μερικές μόνο εικόνες από το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ για το Temu που προβλήθηκε την Πέμπτη 30 Μαΐου στο βρετανικό κανάλι Channel 4. Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά του νέου «κολοσσού» του ηλεκτρονικού εμπορίου, βγάζοντας στο φως γεγονότα και ιστορίες που απέχουν πολύ από τη «γυαλιστερή» του επιφάνεια.
Γνωστό για το ότι εμπορεύεται τα πάντα, από παιδικά ρούχα μέχρι αεροβόλα, σε πολύ χαμηλές τιμές, το Temu επιτρέπει σε χιλιάδες επιχειρήσεις να πουλούν διαδικτυακά τα προϊόντα τους, αποφεύγοντας τους μεσάζοντες, ενώ υπολογίζεται ότι έχει προσελκύσει 75 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες από τον Μάρτιο του 2024 μόνο στις χώρες της ΕΕ.
Η αξία της, κινεζικών συμφερόντων, μητρικής εταιρείας του Temu, εκτιμάται σε περίπου 200 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το Temu κάνει θραύση και στις ΗΠΑ, με το 60% όλων των πελατών της το 2023 να εκτιμάται ότι προέρχεται από την Αμερική.
Ωστόσο, πολλές ανησυχίες έχουν εκφραστεί σχετικά με τις πρακτικές και την ποιότητα των προϊόντων του Temu, ενώ καταγγελία από πανευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών έχει υποβληθεί εναντίον της εταιρείας στην Κομισιόν, σχετικά με τις μεθόδους προσέλκυσης πελατών που χρησιμοποιεί, αλλά και την έλλειψη δεδομένων για την ασφάλεια των προϊόντων της.
Πολλές είναι και οι μεμονωμένες καταγγελίες καταναλωτών, όπως ένας πατέρας στη Βρετανία που ισχυρίστηκε ότι η 11χρονη κόρη του είχε υποστεί εγκαύματα τρίτου βαθμού χρησιμοποιώντας κόλλα νυχιών που αγόρασε από το Temu. Οι φωτογραφίες του κοριτσιού, που κυκλοφόρησαν σε βρετανικά μέσα ενημέρωσης, είναι πράγματι τρομακτικές.
Κοσμήματα με μόλυβδο και τοξικά υλικά
Το ντοκιμαντέρ του Channel 4 παρουσιάζει η ρεπόρτερ-ερευνήτρια Ellie Flynn, η οποία προχωρά σε εξερεύνηση των προϊόντων της δημοφιλούς πλατφόρμας.
Στη διάρκεια του ντοκιμαντέρ, η Ellie αγοράζει πολλά διαφορετικά είδη από τον ιστότοπο και τα υποβάλλει σε δοκιμές, ελέγχοντας επίσης και το αν έχουν εγκριθεί ως νόμιμα προϊόντα από εξωτερικούς οργανισμούς.
Η δημοσιογράφος αγόρασε ένα ασημένιο κολιέ με μόλις 2,17 λίρες, μια χρυσή αλυσίαδα με 2,97 λίρες και ένα παιδικό μπουφάν με 11,09 λίρες. Για κανένα από αυτά τα προϊόντα δεν αναφέρονται τα συστατικά τους στον ιστότοπο του Temu όπου διατίθενται προς πώληση.
Η Ellie έστειλε τα αντικείμενα σε ένα τοξικολογικό εργαστήριο για δοκιμή, προκειμένου να διαπιστώσει εάν τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτά ήταν ασφαλή.
Όμως τα ευρήματα συγκλόνισαν τον Laurence Harwood, καθηγητή οργανικής χημείας στο Πανεπιστήμιο του Reading. Το ασημένιο κολιέ περιείχε 10 φορές περισσότερο μόλυβδο από ό,τι επιτρέπεται στη Βρετανία.
Η χρυσή αλυσίδα είχε επίσης το επιβλαβές μέταλλο στο κούμπωμα του κοσμήματος. Το κούμπωμα περιείχε 17 mg ανά κιλό μολύβδου και ένα άλλο μέρος του κοσμήματος είχε 26,7 mg ανά κιλό μολύβδου, δύο φορές περισσότερο μόλυβδο από αυτό που επιτρέπεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Προβλήματα γονιμότητας, αποβολές, βλάβες σε νεφρά και οστά
«Όταν συσσωρεύεται μόλυβδος στο σώμα, συχνά σε διάστημα μηνών ή χρόνων, ακόμη και μικρές ποσότητες μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως μειωμένο αριθμό σπερματοζωαρίων, αποβολές και θνησιγένεια», τόνισε ο Laurence Harwood.
Ακόμα, η χρυσή αλυσίδα περιείχε 27 φορές περισσότερο κάδμιο από το επιτρεπτό όριο, ένα μέταλλο το οποίο, υπό συνθήκες παρατεταμένης έκθεσης, έχει συνδεθεί με νεφρική βλάβη και βλάβη στα οστά, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ.
Αλλά και το παιδικό μπουφάν που αγόρασε η Ellie από το Temu, περιείχε το τοξικό μεταλλοειδές αντιμόνιο σε ποσότητα 82,5 mg ανά κιλό και 33,6 mg ανά κιλό ειδικά στο δερμάτινο μέρος του μπουφάν.
«Αυτά είναι απολύτως απαράδεκτα επίπεδα αντιμονίου. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτό θα μπορούσε να έχει πολύ, πολύ άσχημες επιπτώσεις στο σώμα, ιδιαίτερα στο νευρικό σύστημα», σημείωσε ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Reading.
«Ανησυχώ πολύ», είπε ο Harwood, σχολιάζοντας τα ευρήματα. «Τα παιδιά κάτω των έξι ετών είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στη δηλητηρίαση από μόλυβδο και αυτό θα μπορούσε να έχει κάθε είδους επιπτώσεις στη νοητική και τη σωματική τους ανάπτυξη», ανέφερε.
«Στις έγκυες γυναίκες, μπορεί να προκαλέσει αποβολές. Σε ηλικιωμένους και νέους, μπορεί να προκαλέσει νευρολογικά προβλήματα», εξήγησε.
Temu: «Αποσύραμε τα επιβλαβή προϊόντα»
Οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ ζήτησαν από την εταιρεία του Temu να σχολιάσει αυτά τα ευρήματα. Όπως σημείωσε στην απάντησή της, οι έλεγχοί τους επιβεβαίωσαν ότι ορισμένα είδη ξεπέρασαν τα αποδεκτά όρια για βαρέα μέταλλα, τονίζοντας όμως ότι αυτά τα προϊόντα έχουν αφαιρεθεί οριστικά από την πλατφόρμα και ότι η εταιρεία βρισκόταν σε συνεννόηση με τους εμπόρους.
«Σκοπεύουμε όχι απλώς να εκπληρώσουμε τις ελάχιστες νομικές απαιτήσεις, αλλά να τις υπερβούμε και θα συνεχίσουμε να αφιερώνουμε σημαντικούς πόρους για τη βελτίωση της προστασίας των καταναλωτών», δήλωσε το Temu στο Channel 4.
«Κάτι ανάμεσα στο Amazon και στον καθαρό τζόγο»
Σε άλλο σημείο του ντοκιμαντέρ, η Ellie βρήκε τον εαυτό της να αισθάνεται μια περίεργη και έντονη έλξη στην εφαρμογή και θέλησε να διερευνήσει γιατί συμβαίνει αυτό.
«Παρουσιάζουν όλους αυτούς τους περιστρεφόμενους τροχούς για βραβεία και προσφορές, flash sales, υπάρχει ακόμη και ένα τμήμα στο οποίο μπορείτε να παίξετε παιχνίδια», είπε η δημοσιογράφος.
«Φαίνεται ότι όλα όσα κάνει η εφαρμογή έχουν σχεδιαστεί για να σας διασκεδάσουν και να σας ενθουσιάσουν, ώστε να παραμείνετε εκεί για όσο το δυνατόν περισσότερο», σημείωσε.
Η Ellie ανέθεσε σε έναν ειδικό στα εγκεφαλικά κύματα να μετρήσει τις αποκρίσεις της απόλαυσης στο Temu, το Amazon και σε μια ιστοσελίδα τυχερών παιχνιδιών. Έβαλε ένα ακουστικό για να δει πόσο διεγείρεται με αυτές τις τρεις εφαρμογές, χρησιμοποιώντας την καθεμία για δέκα λεπτά και αγοράζοντας την ίδια ποσότητα προϊόντων στο Temu και το Amazon.
Σύμφωνα με την ειδικό που έκανε την καταμέτρηση, την Tre Azam, Διευθύνουσα Σύμβουλο της MyndPlay, το Temu κινείται στο χώρο ανάμεσα στην Amazon και στον διαδικτυακό τζόγο.
«Η διαφορά με τον τζόγο είναι ότι εκεί η ευχαρίστηση αυξάνεται σταθερά με την πάροδο του χρόνου, ενώ στο Temu έπαιρνες αρκετά υψηλά επίπεδα στην αρχή και μετά έπεφτες», τόνισε. «Νομίζω ότι υπάρχει κίνδυνος εθισμού στο Temu», υπογράμμισε η ειδικός.
«Παιχνιδοποίηση»
Μιλώντας στο ντοκιμαντέρ, η Nina Jane Patel, ανερχόμενη σύμβουλος τεχνολογίας, δήλωσε: «Το Temu ‘παιχνιδοποιεί’ την εμπειρία αγορών, είναι μια δελεαστική αισθητική, είναι κάτι σαν κινούμενα σχέδια».
Από την πλευρά της η εταιρεία του Temu, υποστήριξε: «Τα στοιχεία παιχνιδιοποίησης εμπνέονται από δραστηριότητες σε εκθέσεις διασκέδασης και εμπορικά κέντρα και έχουν σχεδιαστεί για να είναι ευχάριστα και να προσφέρουν αξία επιτρέποντας στους πελάτες να ‘ξεκλειδώνουν’ τις εκπτώσεις».
Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται επίσης στην χρήση προσωπικών δεδομένων των χρηστών, χωρίς η πλατφόρμα να διασαφηνίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις, υπό τα οποία αυτά συλλέγονται.
Φαίνεται ότι η συζήτηση για τη νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών θα κορυφωθεί το επόμενο διάστημα, με αφορμή και την κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ. Και μένει να φανεί εάν το Temu θα προχωρήσει έστω σε κάποιες αλλαγές ή διορθωτικές κινήσεις.