FT: Φόρο στα έσοδα Temu και Shein εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Οι αρχές εντόπισαν έναν αυξανόμενο αριθμό επικίνδυνων προϊόντων, πολλά από τα οποία αποστέλλονται απευθείας στους καταναλωτές.
Φρένο στην συνεχώς αυξανόμενη εισροή δεμάτων από ασιατικούς διαδικτυακούς εμπόρους λιανικής πώλησης, όπως οι Temu και Shein, σκέφτεται να βάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο λόγος εντοπίζεται στη ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που σε μεγάλο βαθμό παρακάμπτει τους τελωνειακούς ελέγχους της ΕΕ.
Τα μέτρα που εξετάζονται περιλαμβάνουν έναν νέο φόρο στα έσοδα των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου και ένα διοικητικό τέλος χειρισμού ανά αντικείμενο που θα καταστήσει τις περισσότερες αποστολές λιγότερο ανταγωνιστικές, σύμφωνα με πέντε πηγές που μίλησαν στους Financial Times.
Ο Ευρωπαίος επίτροπος Εμπορίου Μάρος Σέφκοβιτς δήλωσε ότι φέτος θα εισαχθούν μόνο στην ΕΕ περίπου 4 δισ. δέματα χαμηλότερης αξίας, αριθμός σχεδόν τριπλάσιος από τον αριθμό του 2022. Ο τεράστιος όγκος και το γεγονός ότι είναι κάτω από το όριο των 150 ευρώ για τελωνειακούς δασμούς σημαίνει ότι τα περισσότερα από αυτά δεν ελέγχονται, οδηγώντας σε αύξηση των εισαγωγών επικίνδυνων εμπορευμάτων, όπως τοξικά παιχνίδια.
Ενώ το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ στοχεύει στο επιχειρηματικό μοντέλο δημοφιλών διαδικτυακών πλατφορμών όπως η κινεζική Temu και η Shein, η οποία ιδρύθηκε στην Κίνα αλλά τώρα εδρεύει στη Σιγκαπούρη, δεν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις και οποιαδήποτε δράση περιπλέκεται από το διεθνές δίκαιο, δήλωσαν οι πηγές.
Οι αξιωματούχοι της ΕΕ ανησυχούν για την υποτίμηση των ευρωπαϊκών ανταγωνιστών που αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος παραγωγής για να συμμορφωθούν με τα πρότυπα της ΕΕ και για τον αρνητικό αντίκτυπο των φθηνών εισαγωγών στα καταστήματα λιανικής πώλησης υψηλής ποιότητας.
Η Κίνα επωφελείται επίσης από τα επιδοτούμενα ταχυδρομικά έξοδα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι οικονομικά αποδοτικό να αποστέλλονται φθηνά αγαθά αεροπορικώς.
Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ έχει ήδη προτείνει να καταργηθεί το όριο αξίας των 150 ευρώ κάτω από το οποίο τα δέματα απαλλάσσονται από τους τελωνειακούς δασμούς, ένα βήμα που κάνουν και οι ΗΠΑ.
Αυτό όμως θα αυξήσει τον φόρτο εργασίας των ήδη υπερφορτωμένων τελωνειακών υπαλλήλων. Το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ και το λιμάνι του Ρότερνταμ διαχειρίζονται συνολικά 3,5 εκατ. δέματα την ημέρα - ή 40 ανά δευτερόλεπτο. «Δεν υπάρχει περίπτωση να ελεγχθούν όλα», δήλωσε κορυφαίος διπλωμάτης της ΕΕ.
Τα επίπεδα τιμολόγησης δεν έχουν καθοριστεί για την επιβολή τέλους διακίνησης, αλλά ένα τέτοιο τέλος θα εφαρμοζόταν σε κάθε διαδικτυακό λιανοπωλητή που αποστέλλει σε πελάτες της ΕΕ απευθείας από χώρες εκτός του μπλοκ. Η Amazon με έδρα τις ΗΠΑ χρησιμοποιεί συνήθως πωλητές που εδρεύουν στην Ευρώπη.
Η EuroCommerce, η οποία εκπροσωπεί τους λιανοπωλητές της ΕΕ, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη σχεδιαζόμενη πολιτική, αλλά δήλωσε ότι ένα τέλος διακίνησης θα ήταν δύσκολο να δικαιολογηθεί βάσει των κανόνων του ΠΟΕ που περιορίζουν το ύψος των τελών και χρεώσεων στο κατά προσέγγιση κόστος της παρεχόμενης υπηρεσίας. «Προς το παρόν καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εντείνουν την επιβολή της νομοθεσίας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και να καταργήσουν τα σιλό μεταξύ των διαφόρων τομέων επιβολής», ανέφερε. «Οι νέοι κανόνες θα χρειαστούν χρόνια για να αρχίσουν να εφαρμόζονται».
Υγειονομικές «βόμβες» σε τιμή ευκαιρίας
Ο αριθμός των επικίνδυνων προϊόντων που αναφέρθηκαν από τις χώρες της ΕΕ αυξήθηκε κατά 50% σε πάνω από 3.400 το 2023 σε σχέση με το 2022. Τα καλλυντικά, τα παιχνίδια, οι ηλεκτρικές συσκευές και τα ρούχα ήταν μεταξύ των προϊόντων με τα μεγαλύτερα προβλήματα ασφάλειας.
Παράλληλα, στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών αρχών έχουν μπει και οι όροι και οι προϋποθέσεις που έχει θέσει η Ένωση. Σύμφωνα με τους νόμους των Βρυξελλών για τις ψηφιακές υπηρεσίες, οι πιθανές κυρώσεις περιλαμβάνουν βαριά πρόστιμα, ακόμη και την απαγόρευση λειτουργίας των πλατφορμών σε μια συγκεκριμένη χώρα.
Ένας φόρος επί των εσόδων των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου, ο οποίος θα εφαρμοζόταν τόσο σε επιχειρήσεις της ΕΕ όσο και σε ξένες επιχειρήσεις, θα απαιτούσε την έγκριση των 27 κρατών μελών του μπλοκ και θα μπορούσε να πλήξει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σε μια εποχή που η Ευρώπη προσπαθεί να ενθαρρύνει την ψηφιοποίηση, ανέφεραν οι άνθρωποι.
Η νέα Επιτροπή, η οποία ξεκίνησε τις εργασίες της την 1η Δεκεμβρίου, ελπίζει να καταρτίσει πρόταση έως τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο που είδαν οι Financial Times.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αποτελέσει βασική προτεραιότητα της εντολής της νέας επιτροπής, ιδίως η ενίσχυση των μέτρων για την αποτροπή της εισόδου μη συμμορφούμενων προϊόντων στην αγορά της ΕΕ», δήλωσε εκπρόσωπος της επιτροπής.