Σούπερ μάρκετ: Φιάσκο η πρωτοβουλία μείωσης τιμής – Τι απαντά το υπουργείο Ανάπτυξης
Αυξάνονται οι καταγγελίες για παραπλανητικές μειώσεις στις τιμές των σούπερ μάρκετ. Δεν βλέπει παρανομίες το υπουργείο Ανάπτυξης και προαναγγέλλει ελέγχους για την Black Friday.
Μπαράζ καταγγελιών για «μούφα» μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στο πλαίσιο της οικειοθελής πρωτοβουλίας προμηθευτών, βιομηχανίας και των ίδιων των σούπερ μάρκετ δέχεται η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία οι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν είτε λίγο πριν ενταχθούν στην πρωτοβουλία είτε κατά την διάρκεια της δράσης. Συγκεκριμένα:
Μακαρόνια Ν7 500 gr
- 0,83 € πριν την πρωτοβουλία
- 0,88 € όταν εντάχθηκε
- 1,17€ σήμερα
Κριθαράκι 500 gr
- 0,83€ πριν την πρωτοβουλία
- 1,18 € μετά την πρωτοβουλία
Κριθαράκι 500 gr
- 0,93€ πριν την πρωτοβουλία
- 0,99€ μετά την πρωτοβουλία
Φρυγανιές 250 gr
- 1,39€ πριν την πρωτοβουλία
- 1,63€ μετά την πρωτοβουλία
Γκοφρέτα
- 0,30€ πριν την πρωτοβουλία
- 0,38€ κατά την ένταξη στην πρωτοβουλία
- 0,48€ σήμερα
Snack
- 0,44€ την ημέρα ένταξης στην πρωτοβουλία
- 1,33€ σήμερα
Όπως καταγγέλλει ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών, Απόστολος Ραυτόπουλος, επί της ουσίας στη δημοσιότητα δεν δόθηκαν οι κωδικοί των προϊόντων και οι τιμές εκκίνησης ώστε οι καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς. Αντιθέτως στη λίστα που δόθηκε στη δημοσιότητα, ο καταναλωτής μπορεί να δει αόριστα ποιες εταιρείες συμμετέχουν στην πρωτοβουλία και το εύρος της μείωσης.
Νίπτει τας χείρας του το υπουργείο Ανάπτυξης
Μπορεί στην αγορά να έχει ξεσπάσει σάλος με τις παραπλανητικές τιμές και την μείωση σε κάποια προϊόντα, ωστόσο το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν βλέπει παρανομίες και πρακτικές σε βάρος των καταναλωτών. Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας την Τρίτη (26/11) στο ραδιόφωνο του Real, επισήμανε πως η πρωτοβουλία αφενός είναι οικειοθελής, αφετέρου κάλεσε τις καταναλωτικές οργανώσεις να δώσουν στη δημοσιότητα τόσο τα προϊόντα όσο και τα σούπερ μάρκερ που «παρανομούν».
Εξηγώντας το σκεπτικό της πρωτοβουλίας μείωσης τιμών, ο Αναγνωστόπουλος, παραδέχτηκε πως σε κάποιες περιπτώσεις προϊόντα ήταν ήδη σε καθεστώς προσφορών και όταν εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία η προγενέστερη μείωση τιμής έπαψε να ισχύει. Σημειώνεται πως οι ελεγκτικοί μηχανισμοί επικεντρώνονται στην ονομαστική αξία των προϊόντων και όχι στην τελική.
Στο «μικροσκόπιο» 10.000 κωδικοί
Δέκα χιλιάδες κωδικοί προϊόντων είναι στο μικροσκόπιο της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) και των υπηρεσιών της γενικής γραμματείας Εμπορίου, μετά το μπαράζ καταγγελιών αλλά και της Black Friday. Στο μικροσκόπιο των αρχών έχουν μπει τόσο τα προϊόντα των σούπερ μάρκετ όσο και είδη ένδυσης, υπόδηση, ηλεκτρικές συσκευές και ηλεκτρονικά.
Στόχος του υπουργείου είναι να εντοπιστούν πιθανές παραπλανητικές προσφορές. ενόψει της «Μαύρης Παρασκευής», με αύξηση της τιμής πριν την έναρξη των προσφορών. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχουν εντοπιστεί παραβάτες τα ονόματα των οποίων και τα πρόστιμα θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες.
Γιατί το υπουργείο δεν «βλέπει» παρανομίες
Οι μηχανισμοί αισχροκέρδειας παραμένουν ενεργοί, με στόχο τη μεγιστοποίηση των κερδών και εντείνονται ενόψει της παράτασης του νόμου για το πλαφόν κέρδους. Μια νέα μέθοδος που έχει προκύψει αφορά τη σύσταση Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών (ΙΚΕ), οι οποίες λειτουργούν ως ενδιάμεσοι προμηθευτές ανάμεσα στη βιομηχανία και τα σούπερ μάρκετ. Σε αυτή τη διαδικασία, τα προϊόντα εισάγονται μέσω ενός δικτύου εταιρειών, προσθέτοντας περιθώρια κέρδους σε κάθε στάδιο, διατηρώντας όμως τυπικά το νόμιμο περιθώριο του 1,5% στο λιανεμπόριο.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι, παρόλο που οι τιμές στα ράφια δείχνουν να τηρούν το πλαφόν, η πραγματική τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές είναι αρκετά υψηλότερη. Εξακολουθεί να τίθεται το ερώτημα αν οι μεγάλες εταιρείες χρησιμοποιούν αυτές τις ΙΚΕ στρατηγικά για προσωπικό όφελος.