Τι αλλάζει στα σούπερ μάρκετ από το 2025 – «Φρένο» στην αναρχία των προσφορών «1+1»
Τέλος στα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών. Πως τα σούπερ μάρκετ δελεάζουν τους πελάτες τους με πλασματικές προσφορές.
Σαρωτικές αλλαγές στην πολιτική των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας σε ότι αφορά τις προσφορές προωθεί η κυβέρνηση από τις αρχές του 2025. Στόχος θα είναι κατ’ αρχάς λιγότερες αλλά πραγματικές προσφορές και η εξοικονόμηση για τους καταναλωτές με πραγματικούς όρους.
Η δυνατότητα που έχουν τα σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τη βιομηχανία θα παραμείνει, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, η συχνότητα των προσφορών θα περιοριστεί αισθητά προκειμένου να περιοριστούν τα φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών.
Τα βασικά σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων είναι, να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, δηλαδή να μην ισχύει ταυτόχρονα το 1+1 δώρο και το 50%, ή στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν γίνονται ταυτόχρονες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους.
Οι παραπλανητικές προσφορές
Στην περίπτωση των προσφορών όπου παρέχεται όμοιο προϊόν ως δώρο τύπου «1+1» ή «5+1», έχουν παρατηρηθεί τα εξής φαινόμενα: παραπλανητικοί ισχυρισμοί σχετικά µε το όφελος που έχει ένας καταναλωτής από την επιλογή αυτής της προσφοράς. Για παράδειγμα, όταν πωλείται ένα σαμπουάν σε προσφορά «1+1 δωρεάν», ο ισχυρισμός είναι ορθός όταν πράγµατι οι δύο συσκευασίες πωλούνται στην τιμή της µιας, δηλαδή εάν το κάθε μπουκάλι κάνει 5 ευρώ και πωλούνται και τα δύο µαζί 5 αντί για 10, τότε δεν υπάρχει πρόβληµα. Οταν διατίθενται στην τιµή των 10 ευρώ ο ισχυρισµός είναι ψευδής, όπως και στην περίπτωση που πωλούνται 8 ευρώ, καθώς αν και υπάρχει όφελος για τον καταναλωτή (2 ευρώ στο παράδειγµα), σε καµία περίπτωση δεν διατίθεται δωρεάν το δεύτερο µπουκάλι σαμπουάν.
Ειδικά στην περίπτωση των προσφορών «1+1 δώρο» παρατηρείται το εξής φαινόμενο: η συσκευασία της προσφοράς να πωλείται ακριβότερα από τη διάθεση της µονής συσκευασίας. Ετσι, το σαμπουάν πωλείται προς 5,28 ευρώ η µονή συσκευασία, αλλά 5,24 ευρώ η συσκευασία «1+1».
Επίσης δεν επιτρέπεται να υπάρχει διαφορά μεταξύ της συσκευασίας της προσφοράς και της μονής συσκευασίας, κάτι που απαντάται αρκετά συχνά.
Επίσης κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιµή αναφοράς, βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Υπενθυμίζεται πως έως τα μέσα Νοεμβρίου θα έχουν τοποθετηθεί στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ , τα καινούργια ταμπελάκια που θα υποδεικνύουν τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών.
Αυξήθηκαν οι προσφορές
Σε κάθε περίπτωση ο τζίρος από τις προσφορές στις συνολικές πωλήσεις των σούπερ µάρκετ έχει αυξηθεί φέτος σε σύγκριση µε το 2023.
Σύμφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, το 25,8% του τζίρου των σούπερ µάρκετ στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 προέρχεται από τις προσφορές έναντι 24,9% το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Μεγαλύτερη, μάλιστα, είναι η αύξηση του μεριδίου στις κατηγορίες τις οποίες αφορούσε το μέτρο για τη μείωση των παροχών: το 27,1% έναντι 25,5% πέρυσι του τζίρου στην κατηγορία των απορρυπαντικών – καθαριστικών προέρχεται από τις προσφορές, ενώ στα είδη ατοµικής υγιεινής και ομορφιάς το αντίστοιχο ποσοστό φέτος είναι 29,7% έναντι 28,3% πέρυσι.