Σούπερ μάρκετ: Ανατιμήσεις σε σοκολάτες, μπισκότα και αλκοόλ - Μείωση τιμών στα απορρυπαντικά
Οι διεθνείς τιμές σε κακάο και καφέ άρχισαν να επηρεάζουν και την ελληνική αγορά. Έδαφος κερδίζει η ιδιωτική ετικέτα/
Μικρή υποχώρηση κατέγραψαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, όπως αποτυπώνεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ. Ωστόσο την ανηφόρα παίρνουν οι τιμές σε σοκολάτες και μπισκότα, την ώρα που μειώνονται οι τιμές σε απορρυπαντικά, βρεφικές τροφές και είδη προσωπικής υγιεινής.
Ο απόπληθωρισμός, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του -0,72% τον Οκτώβριο 2024.
Συνολικά το 11μηνο οι τιμές καταγράφονται σταθερές στο +0,05%.
Η μεταβολή του Νοεμβρίου οφείλεται στις μειώσεις τόσο κατηγοριών μη τροφίμων, όσο και κατηγοριών τροφίμων, με μόνο πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες να παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω των κλιματικών συνθηκών.
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –9,66%
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -6,81%
- Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,16%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,86%
- Κατεψυγμένα είδη: -4,86%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +6,38%
- Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,90%
- Αλκοολούχα ποτά: +5,49%
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,45%
- Νερά, αναψυκτικά, χυμοί: +3,43%
Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.
Η ιδιωτική ετικέτα συγκρατεί τις τιμές
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Παράλληλα, η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
Η υποχώρηση των τιμών αποδίδεται και στην εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα, ενώ σημαντικό ρόλο έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.