Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο κατά 16% το μέσο καλάθι για τα νοικοκυριά - Πόσο κοστίζει
Συνολικά 30€ περισσότερα δαπανούν τα νοικοκυριά για τα ίδια επώνυμα προϊόντα σε σχέση με το 2021. Ανατιμήσεις και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ακριβότερα κατά 16% κοστίζει ένα αντιπροσωπευτικό καλάθι με επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα, σε σχέση με το 2021. Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο βαρόμετρο της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, το οποίο δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), οι καταναλωτές πληρώνουν σχεδόν 30 ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με το 2021 για τα ίδια προϊόντα από 60 βασικές κατηγορίες προϊόντων και αντπροσωπεύουν ένα μέσο καλάθι επώνυμων προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ .
Για την προμήθεια των προϊόντων το νοικοκυριό για το 2024 ξοδεύει 210,47 ευρώ ενώ για τα ίδια προϊόντα το 2021 πλήρωνε 181,97 ευρώ και 197,82 ευρώ το 2022 . Με άλλα λόγια, για το ίδιο «καλάθι» φέτος πληρώνουμε 342 ευρώ περισσότερα σε ετήσια βάση ή το 41% του κατώτατου μισθού που σήμερα είναι 830 ευρώ (μεικτές αποδοχές). Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία για το 2021 και το 2022 προκύπτουν από τις τιμές ολόκληρου του έτους, ενώ για το 2024 οι τιμές αφορούν στο πρώτο 10μηνο. Το 2023 το «καλάθι» είχε αξία 201,60 ευρώ, οριακά υψηλότερη από την αξία του στο δεκάμηνο (210,34 ευρώ). Οι 60 κατηγορίες που εκπροσωπούνται στο «καλάθι» του εβδομαδιαίου βαρόμετρου αποτελούν το 72% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ.
Ανατιμήσεις και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Ένα «καλάθι» με ομοειδή προϊόντα, αλλά ιδιωτικής ετικέτας, κοστίζει σήμερα 145,50 ευρώ έναντι 121,83 ευρώ το 2021, 134,50 ευρώ το 2022 και 144,61 ευρώ το 2023. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι σε σύγκριση με τρία χρόνια πριν πληρώνουμε για το ίδιο «καλάθι» 23,67 ευρώ. Η απόκλισή του, βεβαίως, από το «καλάθι» των επώνυμων είναι σημαντική – περίπου 65 ευρώ φθηνότερο το «καλάθι» ιδιωτικής ετικέτας από αυτό με τα επώνυμα προϊόντα με την αντίστοιχη απόκλιση το 2021 να είναι περίπου 60 ευρώ. Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου οι πωλήσεις τόσο σε αξία όσο και σε όγκο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται με υψηλότερο ρυθμό σε σύγκριση με τις πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων: 4,3% σε όγκο έναντι 2,7% και 4,2% σε αξία έναντι 2,6% των επωνύμων.