«Παναγιώτης»: Η ιστορία του θρυλικού Ναυαγίου στη Ζάκυνθο - Η άγνωστη δικαστική διαμάχη
Ο δικηγόρος των κληρονόμων του «Παναγιώτη» εξήγησε ότι η υπόθεση είναι στον Άρειο Πάγο, ενώ προανήγγειλε προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, σε περίπτωση μη δικαίωσης.
Είναι φθινόπωρο του 1980, 5 Οκτωβρίου. Περιπολικό σκάφος της Θαλάσσιας Οικονομικής Αστυνομίας εντοπίζει σκάφος που έχει ναυαγήσει. Σε έλεγχο που γίνεται εντοπίζονται περίπου 2.000 κιβώτια με λαθραία τσιγάρα, η αξία των οποίων εκτιμήθηκε τότε στα 30 εκατομμύρια δραχμές.
Το πλήρωμα υποστήριξε πως το πλοίο περιφερόταν για τρεις ημέρες μεταξύ Κεφαλλονιάς και Ζακύνθου λόγω των κακών καιρικών συνθηκών και στη συνέχεια προσάραξε στο ακρωτήρι Σχοινάρι εξαιτίας μηχανικής βλάβης, πριν καταλήξει στην απομονωμένη παραλία του Άη Γιώργη.
Κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία του «Παναγιώτη», του θρυλικού ναυαγίου της Ζακύνθου, για χάρη του οποίου κάθε χρόνο συρρέουν στο νησί εκατομμύρια τουρίστες. Τα πρώτα χρόνια, οι κάτοικοι του νησιού εξέφραζαν τους προβληματισμούς τους για την περιβαλλοντική καταστροφή που πίστευαν ότι θα μπορούσε να προκληθεί εξαιτίας του καραβιού και του φορτίου που κουβαλούσε, ωστόσο με τα χρόνια το σκαρί του «Παναγιώτη» έγινε ένα μοναδικό αξιοθέατο και η παραλία που πλέον είναι γνωστή ως Ναυάγιο είναι το δεύτερο πιο αναγνωρίσιμο τοπόσημο της Ελλάδας μετά την Ακρόπολη.
Για την ιστορία του «Παναγιώτη», αλλά και για την άγνωστη στους πολλούς δικαστική διαμάχη που υπάρχει για το πλοίο, μίλησε στην εκπομπή «Action Τώρα» του Action 24 ο δικηγόρος των κληρονόμων του πλοίου, Δημήτρης Βιδάκης.
«Όλος ο κόσμος νομίζει ότι οι ιδιοκτήτες του Παναγιώτη ήταν αυτοί που τότε είχαν στην κατοχή τους το πλοίο, όταν ναυάγησε και βρέθηκε εκεί. Δεν είναι αληθές. Η αλήθεια είναι ότι το πλοίο είχε μισθωθεί σε τρίτους, οι οποίοι έκαναν το λαθρεμπόριο τσιγάρων. Οι μισθωτές κατηγορήθηκαν και καταδικάστηκαν με διάφορες ποινές. Υπάρχουν και αποφάσεις του Εφετείου Πατρών που το αποδεικνύουν», εξήγησε ο κ. Βιδάκης και συνέχισε: «Οι ιδιοκτήτες ήταν τρεις. Ήταν ναυτικοί πράκτορες και πλοιοκτήτες. Αυτοί οι άνθρωποι φοβήθηκαν εκείνη την εποχή. Επισκέπτονταν όποτε μπορούσαν το ναυάγιο. Απευθύνθηκαν πολλές φορές στις αρχές. Στο λιμενικό, στο υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας, αλλά δυστυχώς μέχρι σήμερα, δεν πήρε ποτέ κανείς απάντηση».
Η δικαστική διαμάχη
Όπως περιέγραψε ο ίδιος: «Τα χρόνια πέρασαν. Εμείς από το 2016 που πληροφορηθήκαμε ότι ο Δήμος έχει αρχίσει να ασχολείται με το ναυάγιο -που δεν είχε ασχοληθεί ποτέ- κάναμε εξώδικα και παραστάσεις. Αλλά κανείς δεν ασχολήθηκε. Ζητούσαμε την εκμετάλλευση του πλοίου προς το καλό του τόπου αλλά και τα δικαιώματα των πλοιοκτητών. Να μπει ένα εισιτήριο ή ό,τι χρειάζεται για να συντηρηθεί αυτό το πλοίο. Υπήρχε πλήρης αδιαφορία. Δεν ασχολήθηκε ποτέ κανείς με το πλοίο. Οι ιδιοκτήτες δεν έχουν λάβει ποτέ ούτε ένα ευρώ. Μάλιστα στο νηολόγιο του Πειραιά είναι μετεγγραμμένο το πλοίο στο όνομα των πλοιοκτητών. Το ελληνικό δημόσιο δεν έχει κάνει κάποια αγωγή να το διαγράψει, γιατί ξέρει ότι στην πραγματικότητα το πλοίο έχει ιδιοκτήτες. Και συνεπώς εμείς είμαστε σε μια δικαστική διαμάχη να αποδείξουμε τα δικαιώματά μας και να δούμε ό,τι καλύτερο γίνεται για το πλοίο. Φυσικά μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία ανταπόκριση».
Όπως είπε ο κ. Βιδάκης «δεν αποζημιώθηκε κανείς τότε, γιατί επρόκειτο για παράνομη πράξη των μισθωτών και οι ασφαλιστικές εταιρείες βρήκαν πάτημα να μην αποζημιώσουν τους πλοιοκτήτες. Κανείς τους δεν ήθελε να αντιδικήσει με τον δήμο ή τους αρμόδιους φορείς. Θα υπήρχε ένα σχέδιο για την εκμετάλλευση, ώστε να πάρουν και οι ιδιοκτήτες κάποια χρήματα, γιατί το πλοίο τούς ανήκει νομικά».
Ο δικηγόρος των κληρονόμων του «Παναγιώτη» εξήγησε ότι πλέον η υπόθεση έχει φτάσει στον Άρειο Πάγο, όπου εκδικάζεται στις 4 Δεκεμβρίου, ενώ προανήγγειλε την προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, σε περίπτωση που οι εντολείς του δεν δικαιωθούν. «Το κράτος προσπαθεί να υφαρπάξει την περιουσία ιδιωτών ή να μην τους αποζημιώσει. Υπάρχει ιδιοκτησιακό καθεστώς, το οποίο δεν έχει αμφισβητηθεί εδώ και 50 χρόνια».