Αυτό είναι το νησί που έγινε «της Πόπης» - Η άγνωστη ιστορία πίσω από τη γνωστή έκφραση
Ποια ήταν η περιβόητη Πόπη και τι ήταν αυτό που έγινε και οδήγησε σε μία από τις δημοφιλέστερες εκφράσεις της ελληνικής γλώσσας.
Αν κάποιος σας έλεγε ότι σε κάποιο νησί «έγινε της Πόπης» το πιθανότερο είναι ότι αυτό που θα ερχόταν πρώτο στο μυαλό σας, θα ήταν καλλίγραμμα κορμιά να λικνίζονται πάνω σε μπάρες υπό τους ήχους δυνατής μουσικής, ποτά, φλερτ και όλα αυτά για τα οποία φημίζονται τα νησιά μας και το ελληνικό καλοκαίρι.
Το σίγουρο είναι ότι το μυαλό μας δεν θα πήγαινε σε θρήνο, πανικό, παγωμένα νερά και ένα ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε 11 ανθρώπους και μάλιστα όλα αυτά σε απόσταση αναπνοής από την Αττική... Γιατί η έκφραση «έγινε της Πόπης», που αρκετοί από εμάς τη χρησιμοποιούμε ακόμη και με περιπαικτική διάθεση, προέρχεται από μια τραγική ιστορία, ένα παγωμένο βράδυ του Νοέμβρη...
Ποια ήταν η Πόπη
Η Πόπη δεν ήταν κάποια γυναίκα που της άρεσαν τα πάρτι, η ξέφρενη ζωή και ο... χαμός. Ήταν ένα γέρικο σκαρί που έπεσε στα βράχια και έστειλε στον υγρό τάφο 11 ψυχές, σε μια βραδιά που όλα πήγαν λάθος.
Το 1920 η «Ηπειρωτική Ατμοπλοΐα» αποκτά το μετασκευασμένο επιβατικό ατμόπλοιο που φέρει το όνομα «Πόπη». Τότε το σκαρί ήταν ήδη 40 ετών. Όταν έγινε το ναυάγιο ήταν 53 ετών. Ξεκίνησε ως ιδιωτική θαλαμηγός αναψυχής, αλλά έφτασε στο σημείο να αλλάζει συνεχώς ιδιοκτήτες και να μετατραπεί τελικά σε πλοίο ακτοπλοΐας.
Η νύχτα του ναυαγίου
Η βραχονησίδα Κασίδας, που βρίσκεται μόλις 700 μέτρα από τον Λαιμό της Βουλιαγμένης και προφανώς έχει ονομαστεί έτσι επειδή είναι ένα εντελώς «καραφλό» βραχώδες νησί, παρουσιάζεται από τα drones της ομάδας του Up Stories, που μας θυμίζει την τραγική ιστορία.
Ήταν 27 Νοεμβρίου 1934 στην Ελλάδα του μεσοπολέμου. Μια βραδιά με άσχημες καιρικές συνθήκες.
Το πλοίο «Πόπη» προσάραξε κοντά στη Βουλιαγμένη. Φορτωμένο με τουλάχιστον 122 επιβάτες (μετέπειτα έρευνες έδειξαν ότι ήταν 140 οι επιβαίνοντες) αλλά και με εμπορεύματα -μεταξύ των οποίων κάποια ακριβά τυριά, το πλοίο θα εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς - Σύρος - Πάρος - Νάουσα Πάρου - Νάξος - Φολέγανδρος - Σίκινος - Οία - Ίος - Θήρα - Ανάφη - Αμοργός - Αιγιάλη - Σχοινούσα - Ηρακλειά - Κουφονήσια και θα επέστρεφε στον Πειραιά μέσω Νάξου, Πάρου και Σύρου.
Μόλις μερικά ναυτικά μίλια μακριά από τον Πειραιά, κοντά στο Μικρό Καβούρι, η «Πόπη» πέφτει στα βράχια στον Κασίδα, που απέχει μόλις 300 μέτρα από τις βραχονησίδες Φλέβες. Το πλοίο παίρνει επικίνδυνη κλίση, μπάζει νερά, αλλά δεν βουλιάζει, με τους επιβάτες να ελπίζουν στη σωτηρία τους, αφού οι Φλέβες είναι σε απόσταση αναπνοής.
Παρ' όλα αυτά, επικρατεί πανικός. Το πλήρωμα φέρεται να μην ακολουθεί τους κανόνες ασφαλείας και σύμφωνα με διηγήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αφήνει τους επιβάτες μόνους τους στην προσπάθεια να εγκαταλείψουν το πλοίο.
Τα «πολύτιμα» τυριά
Μαρτυρίες από τη βραδιά της τραγωδίας αναφέρουν ότι το κύριο μέλημα του πληρώματος ήταν να σώσουν τα πανάκριβα τυριά που κουβαλούσε η «Πόπη», με αποτέλεσμα να μην ασχοληθούν με την εκκένωση του πλοίου και την ασφάλεια των επιβατών.
Ο πανικός δεν αργεί να γενικευτεί και κάπως έτσι η έκφραση «έγινε της Πόπης» από τότε έγινε συνώνυμο με τον... χαμό, σε κάθε του έννοια.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η «Πόπη» δεν πληρούσε τους κανόνες ασφαλείας, ενώ δεν είχε τηλέγραφο προκειμένου να εκπέμψει σήμα κινδύνου.
Αποτέλεσμα ήταν 11 άτομα να πνιγούν στο ναυάγιο, ενώ στις εφημερίδες της εποχής κυκλοφόρησαν φωτογραφίες με μέλη του πληρώματος να κουβαλούν τα «πολύτιμα» τυριά, την ώρα που άνθρωποι έχαναν τη ζωή τους.
Η «Πόπη» συνέχισε τα ταξίδια
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι η «Πόπη» παρά το γεγονός ότι έστειλε 11 ανθρώπους στον θάνατο, συνέχισε τα ταξίδια της.
Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στον Πειραιά, έγιναν μερικές επιδιορθώσεις και ύστερα δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα, Ζάκυνθο, Αργοστόλι, Ληξούρι.
Εξαιτίας υψηλού κέντρου βάρους όμως, ήταν ευάλωτο στις απότομες κλίσεις και ο κόσμος είχε χάσει πλέον τη εμπιστοσύνη του, αποφεύγοντας να ταξιδεύει με αυτό. Λίγο αργότερα η ιδιοκτήτρια εταιρεία της «Πόπης» τη μετονόμασε σε «Ήπειρο».