Ακρίβεια: «Άπιαστο» όνειρο οι διακοπές για τα νοικοκυριά - Αυξήσεις ρεκόρ στα εισιτήρια
Στα «ύψη» τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πόσο κοστίζουν για μια 4μελη οικογένεια για Πάρο, Ηράκλειο και Ρόδο
Η ακρίβεια «ψαλιδίζει« τις δαπάνες των Ελλήνων, οι οποίοι, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), «κόβουν» από παντού για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κόστος διαβίωσης. Οι διακοπές είναι το πρώτο από αυτά.
Ένας στους δυο Έλληνες δεν θα κάνει φέτος διακοπές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, για την επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων.
Ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες, ενώ 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι.
Τα στοιχειά αυτά είναι ακόμα πιο απογοητευτικά, από την ώρα που η Ελλάδα πλασσάρεται παγκοσμίως ως κορυφαίος προορισμός διακοπών με παγκόσμιο αποτύπωμα, αλλά οι κάτοικοι της χώρας δεν είναι σε θέση να απολαύσουν το τουριστικό προϊόν που είναι βασική πηγή εσόδων για το κρατικό ταμείο.
Απλησίαστα τα εισιτήρια...
Σε σχέση με τον ίδια μήνα πέρσι, φέτος καταγράφονται αυξήσεις 19,7% στα αεροπορικά εισιτήρια, ενώ το πακέτο διακοπών εμφανίζεται πιο ακριβό κατά 12,7%. Σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία, οι τιμές είναι υψηλότερες κατά 12% σε σύγκριση με πέρυσι.
Ενδεικτικό της όλης κατάστασης είναι το γεγονός ότι μια 4μελής οικογένεια για να κάνει διακοπές σε νησί θα χρειαστεί σχεδόν 3 κατώτατους μισθούς για μια εβδομάδα!
Τα δε ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν πάρει φωτιά. Ενδεικτικά για μια 4μελη οικογένεια με 1 ΙΧ, το δρομολόγιο Πειραιάς – Πάρος – Πειραιάς φέτος κοστίζει 534 €, σημειώνοντας αύξηση 15,1% σε σχέση με το 2023 που κόστιζε 464 €.
Η ίδια οικογένεια για το δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς, θα πληρώσει φέτος 564 € , ήτοι 15,6% πιο πάνω από το 2023 που πλήρωνε 488 €.
Για το δρομολόγιο Πειραιάς – Ρόδος – Πειραιάς (με συμβατικό πλοίο και τετράκλινη καμπίνα) η τιμή φέτος ανέρχεται σε 1.019 ευρώ αυξημένη κατά 10,3% σε σχέση με το 2023 που κόστιζε 924 €.
Αν στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προσθέσουμε, διαμονή, διατροφή και κάποια στοιχειώδη αναψυχή, μία τετραμελής οικογένεια θα χρειαστεί τουλάχιστον 2.500 ευρώ για διακοπές 7 ημερών σε νησί.
«Αν κάποιος πάει διακοπές σε έναν δημοφιλή προορισμό, δύσκολα θα τα βγάλει πέρα με κάτω από 2.000 ευρώ» είπε στο MEGA, o διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσές.
«Όταν πηγαίνουν πολλά άτομα μαζί κάπου αυτό προφανώς διαφοροποιεί τις τιμές. Οι μικρότερες ηλικίες έχουν διαφορετικούς τρόπους διακοπών και διαφορετικές ανάγκες και προσέγγιση. Ιούνιο – Ιούλιο – Σεπτέμβριο όπως γνωρίζουμε ότι είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα σε σχέση με τον Αύγουστο. Είναι καλή εποχή για να κάνει κάποιος διακοπές.
Αν κάποιος θέλει να πάει διακοπές σε έναν δημοφιλή προορισμό, δύσκολα θα τα βγάλει πέρα με κάτω από 2.000 ευρώ συνολικά. Σε όχι δημοφιλείς προορισμούς είναι καλύτερα. Κυκλάδες και Δωδεκάνησα είναι πιο ακριβά. Πολλοί επιλέγουν και την ηπειρωτική Ελλάδα, για να αποφύγουν το κόστος των ακτοπλοϊκών. Επίσης υπάρχει μία στροφή και στα εξοχικά», ανέφερε.
Ο πληθωρισμός αλλάζει τις συνήθειες
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 23-29 Ιουνίου 2024 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Συγκεκριμένα:
• Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
• Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
• Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
• Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
• Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
• Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
• Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Δεν καταναλώνουν - Στροφή στην αποταμίευση
Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά τους παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023) και είμαστε στα επίπεδα του 2022.
Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023. Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.
Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).