Το 40% των νέων Αμερικανών ενημερώνονται από... influencers
Eκεί που τα παραδοσιακά ΜΜΕ ξεκαθαρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στις ειδήσεις και τα άρθρα γνώμης, οι influencers παράγουν ένα μόνο προϊόν.
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζει πρόσφατη έρευνα της έγκυρης εταιρείας, Pew Research Center, από την οποία προκύπτει ότι οι νεαροί ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες ενημερώνονται όλο και περισσότερο από influencers, η πλειονότητα των οποίων είναι άντρες και δεξιοί.
Και παρά το γεγονός ότι το ένα πέμπτο των Αμερικανών ενηλίκων λένε ότι “παρακολουθούν” τακτικά τις ειδήσεις από διαδικτυακούς “influencers των ειδήσεων” που ποστάρουν για ό,τι συμβαίνει, ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται στο 40% για την ηλικιακή ομάδα από 18 έως 29 ετών.
Μάλιστα, μεταξύ αυτών που υποστηρίζουν ότι ενημερώνονται από influencers, το 65% απαντά ότι τους βοήθησαν να κατανοήσουν τα γεγονότα, καθώς και τα ζητήματα πολιτών.
Η έρευνα της Pew, που ανέλυσε 500 δημοφιλής influencers των ειδήσεων, με περισσότερους από 100.000 ακολούθους ο καθένας και, στη συνέχεια, διεξήγαγε έρευνα σε 10.658 Αμερικανούς σχετικά με την παρακολούθηση των ειδήσεων, διεξήχθη σε διάστημα τριών εβδομάδων τον περασμένο Ιούλιο και τον Αύγουστο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας για τις εκλογές στις ΗΠΑ.
Εξ άλλου, οι influencers στα κοινωνικά δίκτυα και οι podcasters, όπως ο Τζο Ρόγκαν και ο Άλεξ Κούπερ, έπαιξαν ρόλο – κλειδί στις προσπάθειες των δύο υποψηφίων Προέδρων, της Κάμαλα Χάρις και του Ντόναλντ Τραμπ, με τον τελευταίο να κάνει μεγάλο άνοιγμα προς τους influencers ώστε να κερδίσει τους νεαρούς άντρες, που τελικά του έδωσαν τη νίκη.
Συντηρητικοί οι περισσότεροι influencers
Από την έρευνα επίσης προκύπτει ότι, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της δεξιάς για λογοκρισία, οι influencers των ειδήσεων είναι κατά κύριο λόγο συντηρητικοί με το 27% να δηλώσουν Ρεπουμπλικανοί και να στηρίζουν ανοιχτά τον Ντόναλντ Τραμπ και μόλις το 21% να δηλώνουν φιλελεύθεροι.
Στο Facebook, οι συντηρητικοί υπερτερούν σημαντικά των φιλελεύθερων σε ποσοστό 39% έναντι 13%, ενώ στο Instagram η διαφορά μειώνονται στο 30% έναντι 25%. Τα νούμερα αυτά, λένε οι ερευνητές, αποδεικνύουν ότι είναι λανθασμένος ο ισχυρισμός των συντηρητικών ότι τα κοινωνικά δίκτυα ευνοούν την αριστερά ή τους φιλελεύθερους.
Το ακόμα πιο ανησυχητικό στοιχείο της συγκεκριμένης είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι influencers των ειδήσεων δεν είχαν στο παρελθόν καμία απολύτως σχέση με τη δημοσιογραφία, με το 77% εξ αυτών να δηλώσει ότι δεν έχει εργαστεί ποτέ σε κάποιο μέσο ενημέρωσης.
Άλλωστε, από την έρευνα προκύπτει ότι οι influencers που έχουν σχέση με κάποιο ΜΜΕ είναι πολύ λιγότερο πιθανό να εκφράσουν ξεκάθαρη πολιτική άποψη. Ωστόσο όταν εκφράζουν πολιτική άποψη, οι περισσότεροι δείχνουν να ταυτίζονται με ΜΜΕ που στρέφονται προς τα δεξιά.
Από την άλλη, οι δημοσιογράφοι που έχουν εκπαιδευτεί σε παραδοσιακά ΜΜΕ διαφέρουν δραματικά στον τρόπο που παρουσιάζουν μία είδηση σε σχέση με τους influencers, οι οποίοι εκφράζουν ανοιχτά τις απόψεις τους για τα γεγονότα ή ακόμα χειρότερα παρουσιάζουν τις απόψεις τους ως γεγονότα.
Δηλαδή εκεί που τα παραδοσιακά ΜΜΕ ξεκαθαρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στις ειδήσεις και τα άρθρα γνώμης, οι influencers παράγουν ένα μόνο προϊόν, όπως podcast ή newsletter, στο οποίο δε γίνεται καμία διαφοροποίηση ανάμεσα στην είδηση – που πολλές φορές δεν είναι καν τσεκαρισμένη – και στην άποψη του influencer.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι από την έρευνα της Pew προκύπτει επίσης ότι ο χώρος των influencers κυριαρχείται από άντρες, με το 63% να είναι άντρες και μόνο το 30% γυναίκες.