Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν Ευρωπαίοι influencers - Ανάμεσά τους και Έλληνες
Περίπου 360 δημιουργοί περιεχομένου, γνωστοί και ως influencers, μπαίνουν στο μικροσκόπιο των οικονομικών υπηρεσιών της Κομισιόν, μετά από μια μακρά έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 22 κράτη- μέλη στη Νορβηγία αλλά και την Ισλανδία.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ελέγχου, διαπιστώθηκε ότι η πλειοψηφία δημοσίευε εμπορικό περιεχόμενο ωστόσο 4 στους 5, δηλαδή το 97%, δεν δήλωνε ότι επρόκειτο για διαφημιστικό περιεχόμενο. Στόχος αυτής της έρευνα είναι να πιστοποιηθεί εάν οι influencers δηλώνουν τις συνεργασίες τους σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους καταναλωτές.
Μέσω της έρευνας αναλύθηκαν οι δημοσιεύσεις 576 influencers σε ολόκληρη την Ευρώπη σε διαφορετικά κοινωνικά δίκτυα (Tiktok, Facebook, X, Snapchat και Twitch).
Τι φανέρωσε η επιχείρηση σκούπα
- Το 97% δημοσίευσε αναρτήσεις με εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο το 20% ανέφερε συστηματικά ότι ήταν διαφημίσεις.
- Το 78% των influencers των οποίων οι αναρτήσεις αναλύθηκαν πραγματοποίησαν εμπορική δραστηριότητα. Ωστόσο, μόνο το 36% ήταν εγγεγραμμένοι ως επαγγελματίες σε εθνικό επίπεδο.
- Το 30% δεν παρείχε στοιχεία επικοινωνίας για την επιχείρηση, όπως διεύθυνση email, όνομα εταιρείας, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό εγγραφής, στις αναρτήσεις του.
- Το 38% δεν ανέφερε πληροφορίες πλατφόρμας που χρησιμοποιούνται για την επισήμανση εμπορικού περιεχομένου, όπως το κουμπί "συνεργασία επί πληρωμή" στο Instagram. Αντίθετα, επέλεξαν διαφορετικές συνθέσεις όπως «συνεργασία» (16%), «partnership» (15%) ή μια γενική αναφορά στην επωνυμία συνεργάτη (11%).
- Το 40% των influencers των οποίων οι δημοσιεύσεις αναλύθηκαν έκαναν την αναφορά ορατή σε όλη την εμπορική επικοινωνία. Το 34% των επιρροών έκανε την αναφορά αμέσως ορατή χωρίς να χρειαστούν πρόσθετα βήματα, όπως κλικ στο «Διαβάστε περισσότερα» ή κύλιση προς τα κάτω.
- Το 40% των influencers πρότειναν τα δικά τους προϊόντα, υπηρεσίες ή επωνυμίες.
- Το 60% από αυτούς δεν αποκάλυψαν συστηματικά, αν όχι καθόλου, διαφημίσεις. Το 44% των influencers είχαν τη δική τους ιστοσελίδα , η οποία θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως σημείο άμεσης πώλησης για την πλειοψηφία τους.
358 influencers αντικείμενο περαιτέρω έρευνας
Ως εκ τούτου, 358 influencers επιλέχθηκαν για περαιτέρω έρευνα. Οι εθνικές αρχές θα επικοινωνήσουν μαζί τους για να τους ζητήσουν να ακολουθήσουν τους ισχύοντες κανόνες. Περαιτέρω μέτρα μπορούν να ληφθούν εάν κριθεί απαραίτητο.
Στην έρευνα συμμετείχαν τα ακόλουθα κράτη μέλη της ΕΕ: Αυστρία, Βέλγιο, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία καθώς και Ισλανδία και Νορβηγία.
Επίσης, 82 influencers είχαν πάνω από 1 εκατομμύριο followers, 301 πάνω από 100.000 και 73 μεταξύ 5.000 και 100.000.