Γνωστός influencer στο «μικροσκόπιο» ελέγχων για παραπλανητικές προωθήσεις προϊόντων
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ελέγχουν σε βάθος χρόνου τα προφίλ του influencer μετά από καταγγελίες καταναλωτών.
Στην τσιμπίδα των ελεγκτικών μηχανισμών του υπουργείου Ανάπτυξης μπήκε γνωστός influencer για παραπλανητικές προωθητικές ενέργειες που ξεδιπλώνονται τους τελευταίους μήνες. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί κινητοποιήθηκαν μετά από καταγγελίες χρηστών για παραπλανητικές πρακτικές προώθησης και πώλησης προϊόντων με πρωταγωνιστή τον γνωστό influencer. Οι έλεγχοι γίνονται στο πλαίσιο της έρευνας για παράνομες πρακτικές και παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές στο πλαίσιο της Black Friday .
Η σήμανση που «ξεχνούν» οι influencer
Οι influencer που χρησιμοποιούν τα κανάλια επικοινωνίας στο διαδίκτυο ( facebook, Tik Tok, instagram) υποχρεούνται να κάνουν χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.
Ο αλγόριθμος που εντοπίζει τις πρακτικές των influencer
Ειδικό λογισμικό σκανάρει τις δημοσιεύσεις 3ετίας με στόχο να ανακαλυφθούν «μαύρα» έσοδα είτε από πωλήσεις προϊόντων είτε από προωθητικές ενέργειες. Κατόπιν οι influencer καλούνται για έλεγχο, όπου και θα τους ζητηθεί και τα ανάλογα τιμολόγια. Φορολογούνται και οι δωρεάν παροχές (γεύματα ξενοδοχεία). Παράλληλα, θα πρέπει να αποκαλύπτονται οι χρηματοδότες τους.
Ο αλγόριθμος εστιάζει στους λογαριασμούς που διατηρούνται στα social media. Κάθε φορά που αναρτάται μια φωτογραφία ή ένα βίντεο, το οποίο έχει «ταγκάρει» πολλούς λογαριασμούς εταιρειών και επαγγελματιών, τότε ανεβαίνει αυτόματα πολύ ψηλά στη λίστα ελέγχου, για να εξακριβωθεί αν πρόκειται για επαγγελματική δραστηριότητα και διαφήμιση και συνεπώς αν υπάρχουν τα ανάλογα παραστατικά. Το ίδιο συμβαίνει και με όσους παρουσιάζονται να κάνουν ταξίδια, δειπνούν σε ακριβά εστιατόρια ή διασκεδάζουν σε club και μπουζούκια, οι οποίοι από μόνοι τους αναφέρουν το σημείο που βρίσκονται. Όσοι ακολουθούν πολύ τακτικά αυτή την «πρακτική», μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτών για να διαπιστωθεί αν τα εισοδήματά τους δικαιολογούν αυτές τις πολυτέλειες.