Παγιδευμένοι στον λαβύρινθο των προσφορών και των «καλαθιών» οι καταναλωτές - Ρεπορτάζ του flash.gr
Με οδικό χάρτη τις προσφορές και τα καλάθια οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ. Πως μπερδεύονται από τις ταυτόχρονες προσφορές και τα «καλάθια» του υπουργείου Ανάπτυξης.
Με χάρτη και οδηγίες για τις προσφορές κοντεύουν να εξοπλιστούν οι καταναλωτές στην εβδομαδιαία βόλτα τους για τις αγορές στα σούπερ μάρκετ της χώρας.
Το ένα πρόγραμμα μετά το άλλο ανακοινώνονται από την κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να καταπολεμηθεί η ακρίβεια και να πέσουν οι τιμές, με τους καταναλωτές να προσπαθούν να επωφεληθούν από τις μειώσεις των τιμών, αλλά τελικά να νιώθουν όλο και περισσότερο μπερδεμένοι.
Η αιτία φαίνεται πως είναι η δυσκολία στο να καταφέρουν να παρακολουθήσουν τις διακυμάνσεις των τιμών και να καταλάβουν ποιες προσφορές είναι πιο καλές ή απλά πραγματικές και συμφέρουσες. Πλέον μια βόλτα στους διαδρόμους των σουπερμάρκετ αρκεί για να βομβαρδιστεί το οπτικό πεδίο του καταναλωτή από δεκάδες διαφορετικά ταμπελάκια με προσφορές είτε από τα προγράμματα του υπουργείου Ανάπτυξης όπως «καλάθι του νοικοκυριού » είτε από τις εκπτωτικές κάρτες των σούπερ μάρκετ αλλά και από τις διάφορες προωθητικές ενέργειες των εταιριών που διακινούν τα προϊόντα τους.
Μάλιστα για την περίοδο των εορτών, ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης πως επιστρέφουν τόσο το «καλάθι των Χριστουγέννων» όσο και το «καλάθι του Άη Βασίλη», ένα πρόγραμμα που συνεχίζεται για τρίτη χρόνια.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί το επόμενο δεκαήμερο η νέα προσπάθεια του υπουργείο σε συμφωνία με τις διοικήσεις των σούπερ μάρκετ για μείωση της τιμής σε περίπου 600 κωδικούς για τους οποίους κωδικούς θα υπάρχουν νέα καρτελάκια στα ράφια που θα ενημερώνουν τους καταναλωτές.
Ωστόσο κάποιες αλυσίδες ήδη έχουν προλάβει και ανάρτησαν ταμπελάκια που ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις νέες μειώσεις των τιμών.
Παρόλα αυτά μια πιο προσεκτική ματιά στα καρτελάκια με τις τιμές δείχνει ότι δεν είναι πάντα εύκολο για του καταναλωτές να καταλάβουν το μέγεθος της έκπτωσης ή της μείωσης της τιμής καθώς κάποιες φορές αναφέρεται με ποσοστό επί τοις εκατό, άλλες φορές φορές η μείωση αναφέρεται ώς ποσό επί ολόκληρου κιλού ως μονάδα αναφοράς, ενώ άλλες φορές απλά δεν αναφέρεται καθόλου η αρχική τιμή.
Σε κάθε περίπτωση η εύρεση της καλύτερης προσφοράς και τιμής μοιάζει με σαφάρι και οι καταναλωτές με κυνηγούς που προσπαθούν με λίγα χρήματα να γεμίσουν το καλάθι του νοικοκυριού.
Τι αλλάζει στα σούπερ μάρκετ
Σαρωτικές αλλαγές στην πολιτική των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας σε ότι αφορά τις προσφορές προωθεί η κυβέρνηση από τις αρχές του 2025. Στόχος θα είναι κατ’ αρχάς λιγότερες αλλά πραγματικές προσφορές και η εξοικονόμηση για τους καταναλωτές με πραγματικούς όρους.
Η δυνατότητα που έχουν τα σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τη βιομηχανία θα παραμείνει, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, η συχνότητα των προσφορών θα περιοριστεί αισθητά προκειμένου να περιοριστούν τα φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών.
Τα βασικά σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων είναι, να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, δηλαδή να μην ισχύει ταυτόχρονα το 1+1 δώρο και το 50%, ή στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν γίνονται ταυτόχρονες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους.