Γιατί μειώθηκαν οι τιμές στα απορρυπαντικά πλυντηρίου - Η Ελλάδα δεύτερη φθηνότερη χώρα στην Ευρώπη
Αισθητή αποκλιμάκωση καταγράφει η αγορά των απορριπαντικών πλυντηρίου, σκόνη και κάψουλες την τελευταία διετία σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στη δεύτερη θέση μεταξύ των φθηνότερων χωρών στην Ευρώπη στην κατηγορία των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων, μετά την Πορτογαλία. Αυτό προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σηματοδοτώντας σημαντική μεταβολή στις τιμές σε σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν.
Δύο χρόνια μετά τις αποκαλύψεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις υψηλές τιμές των απορρυπαντικών στην Ελλάδα, τα νέα δεδομένα δείχνουν αισθητή αποκλιμάκωση. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΕΛΚΑ το κόστος για μια συσκευασία απορρυπαντικού πλυντηρίου ρούχων (40 μεζούρες) διαμορφώνεται ως εξής στις οκτώ υπό εξέταση χώρες:
- Πορτογαλία: 5,10 ευρώ
- Ελλάδα: 6,21 ευρώ
- Γερμανία: 7,73 ευρώ
- Γαλλία: 8,07 ευρώ
- Ηνωμένο Βασίλειο: 8,22 ευρώ
- Ιταλία: 8,38 ευρώ
- Ισπανία: 8,38 ευρώ
- Ρουμανία: 8,42 ευρώ
Από τις υψηλότερες στις χαμηλότερες τιμές
Η μείωση των τιμών αποτελεί σημαντική εξέλιξη, καθώς το 2023 η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε καταγράψει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, με ορισμένα προϊόντα να πωλούνται έως και 361% ακριβότερα.
Συγκεκριμένα, η έρευνα της Επιτροπής που διεξήχθη από 9 έως 15 Ιανουαρίου 2023, πριν την εφαρμογή εκπτώσεων, κατέδειξε ότι:
- Οι κάψουλες Ariel ήταν ακριβότερες στην Ελλάδα από 130,2% έως 270,57% σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα. Η σκόνη πλυντηρίου εμφάνιζε διαφορές από 94% έως 172%, με τις μεγαλύτερες αποκλίσεις στις μικρές συσκευασίες.
- Οι κάψουλες Skip πωλούνταν ακριβότερα από 113,92% έως 301,10%, ενώ η σκόνη Skip είχε διαφορές 160% έως 361% σε σχέση με τις φθηνότερες χώρες.
- Μερίδιο 66% της αγοράς εκείνη την περίοδο κατείχαν οι πολυεθνικές P&G και Unilever.
Οι προσφορές και η επίδρασή τους στις τιμές
Η αποκλιμάκωση των τιμών ήρθε ως αποτέλεσμα μέτρων που εφάρμοσε το υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνδυασμό με εκτεταμένες προσφορές από τις εταιρείες. Σύμφωνα με τη Circana, το 2024 η ένταση των προωθητικών ενεργειών στα απορρυπαντικά/καθαριστικά στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε σημαντικά, με το 25,9% του συνολικού τζίρου να προέρχεται από εκπτώσεις και προσφορές.
Αλλαγές στις προσφορές με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας
Τους επόμενους μήνες, ο τρόπος εφαρμογής των προσφορών αναμένεται να αλλάξει με την εισαγωγή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μείωσης τιμής. Το νέο πλαίσιο θέτει αυστηρότερους κανόνες ώστε να αποφεύγονται παραπλανητικές πρακτικές και να διασφαλίζεται η πραγματική ωφέλεια των καταναλωτών.
Με βάση τον νέο Κώδικα:
- Θα καταργηθούν οι γνωστές προσφορές τύπου «2+1 δώρο» ή «1+1 δώρο».
- Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσφέρουν πολλαπλές συσκευασίες (π.χ. 2 ή 3 τεμαχίων) στην τιμή της προσφοράς, χωρίς να διαφημίζουν το όφελος με τον ίδιο τρόπο.
Η εφαρμογή του Κώδικα ήταν προγραμματισμένη για την 1η Μαρτίου, ωστόσο, όπως δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ενδέχεται ωστόσο να δοθεί παράταση ώστε να κατατεθούν επιπλέον προτάσεις από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί η διαφάνεια στις τιμολογιακές πολιτικές, αποφεύγοντας αθέμιτες πρακτικές, αλλά και να αποτραπεί ενδεχόμενη αύξηση τιμών λόγω της αλλαγής στον τρόπο προσφορών.