Πιο σύντομα το νομοσχέδιο για το γάμο ομόφυλων - Με «αστερίσκους» η τεκνοθεσία
Πιο σύντομα από όσο αναμενόταν, αναμένεται να έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο για το γάμο και την τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του flash.gr, το θέμα για τα ομόφυλα ζευγάρια συζητήθηκε στον «πρωινό καφέ» και φαίνεται πως πρόθεση του πρωθυπουργού είναι να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση. Όπως τονίζεται, θα υπάρξει η απαιτούμενη ενημέρωση των βουλευτών, όμως δεν θα τεθεί θέμα κομματικής πειθαρχίας.
Κυβερνητικές πηγές λένε στο flash.gr, πως θα προχωρήσει ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών, καθώς αυτή η συζήτηση δεν μπορεί να «σέρνεται» επί μακρόν στο δημόσιο διάλογο.
Όσον αφορά, όμως, την τεκνοθεσία, ένα ομόφυλο ζευγάρι δεν θα μπορεί να αποκτήσει παιδί μέσω παρένθετης μητέρας, αλλά θα μπορεί να υιοθετήσει παιδί από ίδρυμα, όπως συμβαίνει και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτή, άλλωστε, αναμένεται να είναι και η διαφορά από την πρόταση νόμου που θα καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμα και σήμερα.
Όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί κύκλοι, ακόμα και σήμερα ένας άνδρας ή μία γυναίκα μπορεί να υιοθετήσει ένα παιδί, αλλά αν συμβεί κάτι στο βιολογικό γονέα, το παιδί μένει νομικά ακάλυπτο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Μητσοτάκης θα περιγράψει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου, σε συνέντευξη που θα δώσει στην ΕΡΤ, την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου.
Μάκης Βορίδης: Είμαι πολύ ξεκάθαρος, μην το κουράζουμε
Την ίδια ώρα, για ακόμα μια φορά ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης , ξεκαθάρισε πως είναι αντίθετος στο θέμα του γάμου ομόφυλων ζευγαριών αλλά και της τεκνοθεσίας από αυτά.
«Γιατί το κουράζουμε και το λέμε και το ξαναλέμε. Ήμουν πολύ ξεκάθαρος στις θέσεις μου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κύριος Βορίδης.
Ο υπουργός Επικρατείας και προ διμήνου είχε δηλώσει πως όχι μόνο δεν θα ψηφίσει τον γάμο μεταξύ ομοφύλων αλλά εκ των πραγμάτων εφόσον δεν θα έχει δώσει θετική ψήφο δεν αποκλείεται να τεθεί και εκτός κυβερνητικού σχήματος.
Στάση αναμονής από Άδωνι Γεωργιάδη
Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, ερωτηθείς στην εκπομπή του ΑΝΤ1 «Καλημέρα Ελλάδα» για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, είπε: «Η κυβέρνηση θα αποφασίσει πότε θα φέρει το νομοσχέδιο. Δεν θέλουμε να διχάσουμε. Αν δεν δω το νομοσχέδιο, δεν μπορώ να τοποθετηθώ οριστικά».
Η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τα ομόφυλα ζευγάρια
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών, ο Στέφανος Κασσελάκης είχε δώσει οδηγία στον πρόεδρο της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλο, να καταθέσει εκ νέου το νομοσχέδιο για την ισότητα στο γάμο, που είχε κατατεθεί για πρώτη φορά, τον Ιούνιο του 2022.
Με την πρόταση νόμου, σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ικανοποιείται ειδικότερα το εμβληματικό και πάγιο αίτημα της επέκτασης του δικαιώματος σύναψης γάμου, ανεξάρτητα από το φύλο και τα χαρακτηριστικά φύλου, για όλα τα ζευγάρια.
Η ανακοίνωση διευκρινίζει: «Η πρόταση νόμου παρέχει αδιακρίτως το δικαίωμα σε κάθε τύπου γάμο, όμως στην πράξη, θα μπορεί αυτός να τελείται βασικά υπό τον τύπο του πολιτικού γάμου, ενώ υπό τον τύπο του θρησκευτικού γάμου θα μπορεί να τελείται αποκλειστικά στην περίπτωση που ένα θρήσκευμα ή δόγμα θα τον αποδέχεται».
Επιπλέον, εξηγεί ότι με βάση την πρόταση νόμου, το δικαίωμα στον γάμο συνεπάγεται ότι αυτομάτως τα μέρη κάθε είδους ζευγαριών αποκτούν πλήρως τα δικαιώματα που αναγνωρίζονται στους συζύγους, και ιδίως μεταξύ αυτών το δικαίωμα τεκνοθεσίας και το δικαίωμα πρόσβασης στις μεθόδους Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής ανεξάρτητα από φύλο, χαρακτηριστικά και ταυτότητα φύλου ή σεξουαλικό προσανατολισμό.
Η θέση της Εκκλησίας
Εγκύκλιο, μέσω της οποίας παραθέτει τις θέσεις της για το ζήτημα της τεκνοθεσίας και του γάμου μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών, απέστειλε τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, προς όλες τις Μητροπόλεις της χώρας.
Την εγκύκλιο, που υπογράφει ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, καταγράφεται η διαφωνία της Εκκλησίας της Ελλάδας με την ομόφυλη γονεϊκότητα, καθώς όπως αναφέρεται δεν ικανοποιούνται τα δικαιώματα των παιδιών να έχουν πατέρα και μητέρα, αλλά και η διαφωνία με τον ομόφυλο γάμο, διότι οδηγεί σε ομόφυλη γονεϊκότητα.
Στην αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή επεκτείνονταν ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών, δεν θα ήταν νομικά επιτρεπτός ο αποκλεισμός τους από το δικαίωμα υιοθεσίας, όπως ισχύει σήμερα για τα έγγαμα ζευγάρια.
Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού έχει τη δική της θετική πρόταση ζωής, που είναι ο χριστιανικός γάμος μεταξύ άνδρα και γυναίκας.
Σε ό,τι αφορά τις ομοερωτικές-ομοερωτικές τάσεις και πράξεις, σημειώνεται πως όλοι οι άνθρωποι, παρά τις ατέλειες και αδυναμίες τους, είναι εξίσου τέκνα και εικόνες του Θεού. Κανείς δεν μπορεί να κατακριθεί εξαιτίας των χαρακτηριστικών ή των τάσεων, με τις οποίες γεννήθηκε. Η Εκκλησία, ως οικογένεια που είναι, δεν απορρίπτει κανένα πρόσωπο για τις αδυναμίες του. Ωστόσο, κάθε άνθρωπος είναι ελεύθερος και επομένως υπεύθυνος εάν οι επιλογές του, οι πράξεις και ο τρόπος ζωής του τον οδηγούν ή τον απομακρύνουν από τον Θεό.
Αναφορικά με την «ισότητα» στο γάμο και στην υιοθεσία, η εγκύκλιος παραπέμπει στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και το Ενωσιακό Δίκαιο. Καταγράφει ως ‘αναληθές’ το γεγονός ότι προκειμένου να γίνει λόγος για ανάγκη ίσης μεταχείρισης ή εξίσωσης μεταξύ ετερόφυλων και ομόφυλων ζευγαριών στο δικαίωμα του γάμου και της υιοθεσίας στην Ελλάδα, θα έπρεπε να προϋπάρχει νομικά μία αδικαιολόγητη ανισότητα, η οποία πρέπει να αποκατασταθεί. Όμως, τόσο βάσει του Ελληνικού Συντάγματος (άρθρο 21) όσο και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο γάμος προβλέφθηκε ρητά μόνο μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Επιπλέον, τα ευρωπαϊκά κράτη υποχρεούνται να νομοθετήσουν για τα ομόφυλα ζευγάρια μόνο εναλλακτικούς θεσμούς αστικής ένωσης, όπως το σύμφωνο συμβίωσης που ισχύει στην Ελλάδα, και δεν υποχρεούνται σε θέσπιση ομόφυλου γάμου ή δικαιώματος ομόφυλης γονεϊκότητας.
Η Ιερά Σύνοδος προτάσσει την έμφυτη ανάγκη των παιδιών και κατ’επέκταση, το δικαίωμά τους να μεγαλώνουν με άνδρα πατέρα και γυναίκα μητέρα αντί υποκατάστατων λύσεων, όπως του γονέα Α και του γονέα Β (δύο μητέρες, δύο πατέρες). Τονίζεται πως τα δεν πρέπει τα παιδιά να χρησιμοποιούνται ως ‘εργαλείο ακτιβιστικής πίεσης’, ενώ θεωρεί πως η ομόφυλη γονεϊκότητα θα ευνοούσε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης γυναικών ως παρένθετων μητέρων.
Όπως σημειώνει, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ‘με το θεσμό της υιοθεσίας το κράτος οφείλει να παρέχει σε ένα παιδί την κατάλληλη οικογένεια να το μεγαλώσει και όχι να παρέχει παιδιά σε όποιον θέλει να γίνει γονέας’.
Η εγκύκλιος, δε, καταλήγει: «Τα παιδιά δεν είναι ούτε κατοικίδια ζώα συντροφιάς για όποιον θέλει να νιώσει κηδεμόνας ούτε αξεσουάρ, που θα επισημοποιήσουν ή θα καταστήσουν κοινωνικά αποδεκτή μια ομόφυλη συμβίωση».