Formula 1 2025: Οι αριθμοί των οδηγών
Έχεις αναρωτηθεί γιατί είναι τόσο δύσκολο να θυμάσαι τον αριθμό των οδηγών που έγραψαν την ιστορία της F1;
Ayrton Senna, Michael Schumacher, Nelson Piquet, Niki Lauda, Clay Regazzoni. Γνωρίζουμε σχεδόν τα πάντα για αυτούς (ημερομηνίες γέννησης, τα μεσαία τους ονόματα και πότε πέθαναν) καθώς και στιγμές από τη ζωή τους, αλλά (σχεδόν) κανείς δεν θυμάται με βεβαιότητα τον αριθμό στο αυτοκίνητό του. Γιατί; Το νούμερο με το οποίο αγωνίζεται κάθε μονοθέσιο στην F1 δεν δίνεται πάντα με τον ίδιο τρόπο.
Τα πρώτα χρόνια των Grand Prix, μέχρι το 1973, οι αριθμοί δίνονταν από αγώνα σε αγώνα με βάση τη σειρά εγγραφής ή επιλέγονταν από τον διοργανωτή. Ξεκινώντας από το 1974 , οι αριθμοί των οδηγών ήταν σταθεροί και κάθε ομάδα είχε τη δική της με βάση τον οδηγό που συμμετείχε. Το σύστημα ή η σειρά αν θέλεις βασιζόταν στη βαθμολογία του πρωταθλήματος κατασκευαστών της προηγούμενης χρονιάς. Μόνο ο νικητής του τίτλου των οδηγών μπορούσε να χρησιμοποιήσει το Νο1 την επόμενη σεζόν και ο συμπαίκτης του το Νο2.
Το 1996 η ευελιξία με την οποία αποδίδονταν οι αριθμοί αυξήθηκε: Το σύστημα παράμεινε το ίδιο, αλλά οι ομάδες είχαν τη δυνατότητα να διατηρήσουν ένα νούμερο εάν συνδεόταν με την ταυτότητά τους και την ιστορία τους. Για τον παγκόσμιο πρωταθλητή και τον συναθλητή του του υπήρχε το 1-2, ενώ για όλες τις άλλες ομάδες τα νούμερα διέφεραν από σεζόν σε σεζόν με βάση την κατάταξη των Κατασκευαστών την προηγούμενη χρονιά.
Μόλις το 2014 η FIA (η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου) αποφάσισε να επιτρέψει προσωπικούς αριθμούς, οι οποίοι ακολουθούν τον οδηγό σε όλη την καριέρα του στη Formula 1.
Νούμερο 1
Το νούμερο 1 παρέμεινε το αντιπροσωπευτικό του παγκόσμιου πρωταθλητή και είναι προαιρετικό. Αυτή τη στιγμή το Νο1 είναι στο μονοθέσιο του Max Verstappen, ο οποίος το έχει αντικαταστήσει, (ο δικός του αριθμός είναι το 33 το οποίο παραμένει διαθέσιμο στον Ολλανδό είτε θέλει είτε όχι να το χρησιμοποιήσει). Το νούμερο που έχει ένας οδηγός παραμένει «κλειδωμένο» έως και δύο σεζόν μετά την… συνταξιοδότηση του και μετά μπορεί να το χρησιμοποιήσει ξανά.
Ποιους αριθμούς δεν θα δεις σε Grand Prix
Όπως περιμένεις, το Νο13 δεν «φορέθηκε» από κανέναν οδηγό καθώς έχει την κατάρα της ατυχίας. Ο μόνος αριθμός που αποσύρθηκε για όλους είναι το 17, το οποίο ανήκε στον Jules Bianchi, που σκοτώθηκε το 2014 στην πίστα Suzuka της Ιαπωνίας.
Το Νο 0 και οι ιστορίες του
Ο αριθμός 0 έχει χρησιμοποιηθεί μόνο σε 2 περιπτώσεις: το 1993 και το 1994 από τον Damon Hill. Αυτή η ιδιαιτερότητα συνέβη επειδή ο Niegel Mansell κέρδισε τον τίτλο τη σεζόν του 1992 με την Williams, αλλά αποσύρθηκε από τη F1 την επόμενη χρονιά για να αγωνιστεί στο Πρωτάθλημα IndyCar στην Αμερική. Επομένως, η ομάδα δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει τον αριθμό 1, οπότε ο Hill είχε το «0» και ο Alain Prost, ο συναθλητής του, το 2. Την επόμενη χρονιά ήταν ο Prost που κέρδισε το πρωτάθλημα. Ο Γάλλος αποσύρθηκε, οπότε ο Άγγλος αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει το «0» πάλι.
Τι γίνεται σήμερα
Η Ομοσπονδία Αυτοκινήτου εδώ και λίγα χρόνια, αποφάσισε να διατηρήσει σταθερούς τους αριθμούς συμμετοχής των πρωταγωνιστών των αγώνων για να κάνει τους οδηγούς πιο αναγνωρίσιμους και να δημιουργήσει μια ταυτότητα που συνδέεται με ένα σύμβολο. Δες το τέλειο παράδειγμα που έχει πετύχει στα MotoGP ο Valentino Rossi με το Νο46, το οποίο έχει γίνει εμβληματικό, ή το 44 του Lewis Hamilton, το οποίο δεν αντικατέστησε ποτέ με το Νο1 σε κανένα από τα 7 παγκόσμια πρωταθλήματά του.
Τώρα οι οδηγοί επιλέγουν τον αριθμό τους σε συμφωνία με τις ομάδες. Πρόσφατα, ακόμη και νέοι νεοεισερχόμενοι στο grid είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν ένα νούμερο για την καριέρα τους στη F1, κάτι που δεν είναι εύκολο, δεδομένου ότι θα το κρατήσουν μέχρι το τέλος της καριέρας τους στη F1.
Υπάρχουν εκείνοι που αφιερώνουν τον αριθμό τους σε έναν πρωταθλητή του παρελθόντος, όπως ο Kimi Antonelli , που θα αγωνιστεί με το Νο12 προς τιμή του Ayrton Senna και εκείνοι που κάνουν την επιλογή αριθμού με βάση μια προσωπική ανάμνηση, όπως ο Bearman, ο οποίος επέλεξε το Νο87 ως ένωση της ημερομηνίας γέννησης του και του αδελφού του.
Όποια και αν είναι η επιλογή του οδηγού, ο αριθμός στο μονοθέσιο γίνεται πολύ περισσότερο από ένας απλός αριθμός: Είναι η χαρακτηριστικό του οδηγού, ένα σύμβολο ικανό να πει μια προσωπική ιστορία και να μεταμορφωθεί σε στοιχείο μάρκετινγκ που συνδέει τον «ήρωα του αγώνα» με το κοινό, κάνοντάς τον άμεσα αναγνωρίσιμο εντός και εκτός πίστας.