Dubai chocolate: «Μήλο της έριδος» ανάμεσα σε γνωστά σούπερ μάρκετ για την πατέντα
Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι μέσα σε έξι μήνες η «σοκολάτα Ντουμπάι» έχει κάνει πωλήσεις 500 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. Και σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται καν ο τζίρος των Χριστουγέννων.
Τα δικαστήρια φαίνεται να απασχολεί πλέον η πιο viral σοκολάτα η γνωστή σε όλους dubai chocolateκαθώς παρά την μεγάλη αποδοχή παγκοσμίως, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν έχουν υπογράψει συμφωνίες για κατοχύρωση της πατέντας και της ονομασίας με αποτέλεσμα οι πρώτες διαμάχες να έχουν ξεσπάσει στον απόηχο και των πωλήσεων που ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε έξι μήνες.
Στη Γερμανία η πρώτη «μάχη»
Τα γερμανικά σούπερ μάρκετ Lidl πέτυχαν σημαντική νομική νίκη, καθώς το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάσισε ότι μπορούν να συνεχίσουν την πώληση της «σοκολάτας Ντουμπάι», παρά το γεγονός ότι το προϊόν δεν παρασκευάζεται στο Ντουμπάι. Η απόφαση ήρθε μετά από προσφυγή Γερμανού μεγαλέμπορου τροφίμων, ο οποίος εισάγει την αυθεντική «σοκολάτα Ντουμπάι» της εταιρείας Fex, που όντως παράγεται εκεί. Ο ενάγων υποστήριξε ότι η ονομασία του προϊόντος των Lidl παραπλανά τους καταναλωτές, ωστόσο το δικαστήριο έκρινε ότι η ονομασία δεν δημιουργεί ψευδείς εντυπώσεις, καθώς πρόκειται για γενική έννοια χωρίς δεσμό με συγκεκριμένη τοποθεσία.
Αντίθετα, σε παρόμοια υπόθεση, το πρωτοδικείο της Κολωνίας είχε δικαιώσει τον ίδιο έμπορο εναντίον της Aldi, απαγορεύοντας την πώληση «σοκολάτας Ντουμπάι» που παραγόταν στην Τουρκία, καθώς έκρινε ότι υπήρχε κίνδυνος παραπλάνησης των καταναλωτών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Deutsche Welle,τα γερμανικά εκπτωτικά σούπερ μάρκετ Lidl πανηγυρίζουν για μία μεγάλη νίκη: Το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάσισε ότι μπορούν να συνεχίσουν τις πωλήσεις της «σοκολάτας Ντουμπάι».
Και αυτό, παρότι η συγκεκριμένη σοκολάτα δεν παράγεται στο Ντουμπάι και μάλιστα κυκλοφορεί ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας της γνωστής αλυσίδας. Εναντίον των Lidl είχε προσφύγει στη δικαιοσύνη ένας Γερμανός μεγαλέμπορος τροφίμων, καθώς εισάγει και ο ίδιος επώνυμη «σοκολάτα Ντουμπάι» της εταιρείας Fex, που έχει όντως παρασκευαστεί στο Ντουμπάι.
Ο ενάγων υποστηρίζει ότι προϊόντα τύπου Lidl παραπλανούν τον καταναλωτή, προκαλώντας την εσφαλμένη εντύπωση ότι αγοράζει σοκολάτα που έχει παρασκευαστεί στο Ντουμπάι. Ωστόσο, το εφετείο της Φρανκφούρτης δεν συμμερίζεται την επιχειρηματολογία του.Σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (dpa), οι δικαστές θεωρούν ότι η «σοκολάτα Ντουμπάι» γίνεται αντιληπτή ως μία γενική έννοια χωρίς ειδικό δεσμό με τον τόπο στον οποίο παράγεται. Κατά συνέπεια, λένε, δεν τίθεται ζήτημα παραπλάνησης του καταναλωτή, όταν μάλιστα η συσκευασία του συγκεκριμένου προϊόντος αναφέρει ρητώς ότι τα συστατικά του προέρχονται «από χώρες εντός και εκτός ΕΕ».
Δικαστική ήττα για την Aldi
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ίδιος έμπορος είχε δικαιωθεί σε άλλη, παρεμφερή προσφυγή του στο πρωτοδικείο της Κολωνίας. H αγωγή στρεφόταν κατά των σούπερ μάρκετ Aldi, τα οποία διέθεταν στα ράφια τους «σοκολάτα Ντουμπάι» από την Τουρκία. Σε αυτή την περίπτωση, οι δικαστές έκριναν ότι πράγματι υφίσταται κίνδυνος παραπλάνησης του καταναλωτή και μάλιστα ενέκριναν ασφαλιστικά μέτρα κατά των σούπερ μάρκετ Aldi. Ή μήπως δεν ήταν και τόσο παρεμφερείς οι δύο υποθέσεις;
Η «σοκολάτα Ντουμπάι» έχει γίνει viral στο TikTok το τελευταίο χρονικό διάστημα με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε έξι μήνες. Όμως, δεν έχει κατοχυρωθεί εμπορικά καθώς τα ΗΑΕ δεν έχουν υπογράψει διεθνείς συμφωνίες για γεωγραφικές ενδείξεις.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Tagesschau.de του πρώτου καναλιού της γερμανικής τηλεόρασης(ARD), οι δύο περιπτώσεις πράγματι διαφέρουν, κάτι που επισημαίνει και το εφετείο της Φρανκφούρτης. Για παράδειγμα, η «σοκολάτα Ντουμπάι» του Lidl εμφανίζεται καθαρά ως «ιδιωτική ετικέτα» και δεν αφήνει το παραμικρό υπονοούμενο ότι μπορεί να προέρχεται από το Ντουμπάι, κάτι που δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για τη συσκευασία του Aldi.
Η σοκολάτα μιας εγκύου που κατέκτησε τον κόσμο
Όλα ξεκίνησαν από τη Σάρα Χαμουντά, μία σοκολατοποιό με έδρα το Ντουμπάι. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της για να αντιμετωπίσει το επίμονο αίσθημα της πείνας, επινόησε μία δική της σοκολάτα. Έβαλε σοκολάτα κουβερτούρα, κρέμα από φιστίκι Αιγίνης και τραγανό φύλλο κανταἴφι και δημιούργησε τη σοκολάτα που πλέον αποτελεί το απόλυτο trend σε όλο τον πλανήτη.
Αρχικά το απόλυτο trend ήταν διαθέσιμo αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, ωστόσο σταδιακά ήρθε στην ευρωπαϊκή αγορά. Μάλιστα βρέθηκε και στους πάγκους των χριστουγεννιάτικων αγορών να πωλείται προς 7,50 € για 100 γραμμάρια. Πρόκειται για μία σοκολάτα που μπορείς να τη φτιάξεις και μόνο σου και πλέον όλοι θέλουν να κατοχυρώσουν την πατέντα.