Χριστούγεννα: Χρυσές δουλειές για τους κυβερνο-απατεώνες
Το ψηφιακό έγκλημα ανθεί τις περιόδους των γιορτών, όπου οι καταναλωτές είναι αγχωμένοι και ευάλωτοι. Τι να προσέξετε.
Οι κάθε λογής επιτήδειοι εκμεταλλεύονται τα Χριστούγεννα προκειμένου να εξαπατήσουν τους καταναλωτές και να τους αποσπάσουν χρήματα. Οι συνηθισμένες μέθοδοι είναι οι ψεύτικες δωροκάρτες, οι φιλανθρωπικές οργανώσεις-φαντάσματα, οι υποτιθέμενες προσφορές για γνήσια προϊόντα και οι ψεύτικες ευχετήριες κάρτες.
Δωροκάρτες-παγίδα
Τα Χριστούγεννα, πολλοί καταναλωτές στρέφονται στο διαδίκτυο για να αγοράσουν δώρα, κάτι που δίνει τη δυνατότητα στους κυβερνοεγκληματίες να δράσουν. Όπως αναφέρεται στον ΣΕΠΕ, μια συνηθισμένη μέθοδος εξαπάτησης είναι οι ψεύτικες δωροκάρτες. Οι απατεώνες πωλούν πλαστές ή κλεμμένες δωροκάρτες σε δελεαστικές τιμές ή τις χρησιμοποιούν σαν δόλωμα για να αποσπάσουν προσωπικές πληροφορίες.
Αρκετά διαδεδομένη είναι και η ανάρτηση ψεύτικων ιστοσελίδων που μιμούνται αυτές δημοφιλών μαγαζιών και κλέβουν οικονομικά και προσωπικά δεδομένα. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και οι διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες παρουσιάζουν προϊόντα σε υπερβολικά χαμηλές τιμές και, μετά την αγορά, το προϊόν δεν παραδίδεται ποτέ.
Προσφορές, πολύ καλές για να είναι αληθινές
Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι υποψιασμένοι για τέτοιες απάτες. Οι προσφορές, οι οποίες φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, χρησιμοποιούνται για να τους εξαπατήσουν και να αποσπάσουν αριθμούς πιστωτικών καρτών και κωδικούς ασφαλείας.
Παράλληλα, οι καλές προθέσεις των ανθρώπων και η διάθεσή τους να προσφέρουν μπορεί να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης από ψεύτικες φιλανθρωπικές οργανώσεις, ενώ το άγχος των γιορτών κάνει τους ανθρώπους πιο απρόσεκτους και βιαστικούς, με αποτέλεσμα να πέφτουν πιο συχνά θύματα εξαπάτησης.
Ψεύτικες ευχετήριες κάρτες
Μια άλλη μορφή απάτης είναι οι ψηφιακές ευχετήριες κάρτες, οι οποίες μπορεί να περιέχουν κακόβουλο λογισμικό, το οποίο μπορεί να υποκλέψει στοιχεία τραπεζικών καρτών και κωδικούς. Δεν λείπουν και οι τηλεφωνικές απάτες, όπου οι απατεώνες υποδύονται εκπροσώπους εταιρειών και ζητούν τραπεζικά ή προσωπικά στοιχεία των καταναλωτών.
Τέλος, ένα από τα «κόλπα» των επιτήδειων είναι να στείλουν ένα ψεύτικο μήνυμα από εταιρεία courier, που αναφέρει ότι υπάρχει ένα επιπλέον κόστος για την παράδοση ενός προϊόντος και υποκλέπτει στοιχεία πιστωτικών καρτών.
Πώς να προστατευτείτε:
- Δημιουργήστε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης και ενεργοποιήστε την πολυπαραγοντική ταυτοποίηση.
- Ελέγξτε την αξιοπιστία των ιστοσελίδων πριν προχωρήσετε σε αγορές.
- Αποφύγετε να μοιράζεστε προσωπικές ή οικονομικές πληροφορίες με άγνωστα άτομα.
- Επιλέξτε πληρωμές μέσω πιστωτικής κάρτας για επιπλέον ασφάλεια.
- Φροντίστε για την τακτική ενημέρωση των συσκευών σας και εγκαταστήστε λογισμικό προστασίας.
Αν υποπτεύεστε ότι έχετε πέσει θύμα απάτης:
- Ειδοποιήστε άμεσα την τράπεζά σας και ακυρώστε τις κάρτες σας.
- Αλλάξτε τους κωδικούς πρόσβασής σας.
- Καταγγείλετε το περιστατικό στις αρμόδιες αρχές.
- Συγκεντρώστε στοιχεία που μπορεί να βοηθήσουν σε έρευνες.