Τρικυμία ακτοπλοΐας, τι φοβάται ο Δ. Σπυρίδης, οι τιμές δεν πέφτουν
Στο ΣΥΡΙΖΑ έχουμε φθάσει πλέον στο «Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο» όπως το μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ και το ομώνυμο κινηματογραφικό έργο. Γιαυτό οι πρώτες θέσεις της επικαιρότητας καλύπτονται από τον «»δράκο των Εξαρχείων» και θανατηφόρα ατυχήματα. Το λέω αυτό γιατί η αδιαφορία είναι το τίμημα της υπερβολής ενώ το επόμενο βήμα είναι να γίνουν επισήμως, γραφικοί. Κι αυτοί που νομίζουν ότι κέρδισαν και οι άλλοι που θέλουν να φύγουν αλλά διστάζουν.
Η ζωή βέβαια «τραβάει την ανηφόρα» όπως έγραψε ο Γιάννη Ρίτσος, για να συνεχίσουμε την αριστερή φιλολογία, αλλά η δεξιά Νέα Δημοκρατία εξακολουθεί να παραμένει πρώτη δύναμη, σύμφωνα και με δημοσκόπηση της Prorata, με το ΠΑΣΟΚ να είναι δεύτερο κόμμα, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ δίνουν μάχη για την τρίτη θέση. Ως προς τις εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ, η κοινή γνώμη θεωρεί ότι από την κατάσταση που επικρατεί θα ωφεληθούν κυρίως το ΠΑΣΟΚ (35%) και η ΝΔ (33%). Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συγκεντρώνει θετικές κρίσεις από το 33% της κοινής γνώμης, ενώ έπονται οι Δημήτρης Κουτσούμπας (23%), Νίκος Ανδρουλάκης (18%), η Ζωή Κωνσταντοπούλου (15%), ο Κυριάκος Βελόπουλος (13%), ο Στέφανος Κασσελάκης (11%), Δημήτρης Νατσιός (4%) και Βασίλης Στίγκας (3%).
Φουρτούνες στην ακτοπλοΐα
Μπορεί να μην είναι ακόμη του Αγ. Νικολάου, αλλά στο λιμάνι του Πειραιά, ηχούν «καμπάνες», καθώς σήμερα οι Γενικές Συνελεύσεις της Attica Group και της ΑΝΕΚ, αναμένεται να δώσουν την επίσημη έγκριση στη συγχώνευση της δεύτερης, από την πρώτη, δημιουργώντας έτσι τη δεύτερη σε μέγεθος ακτοπλοϊκή της Ευρώπης σε ότι αφορά το δυναμικό επιβατών και την Πέμπτη αναφορικά με τους χώρους στάθμευσης στα γκαράζ.
Η Attica του Κυριάκου Μάγειρα γίνεται πλέον πρωταγωνίστρια στον ακτοπλοϊκό χώρο, με άμεσο ανταγωνιστή στη γειτονιά της, τη Minoan του ναπολιτάνικου ομίλου Γκριμάλντι. Η συγχώνευση, για τον ελληνικό όμιλο θα συνοδευθεί και με μία επένδυση για τον εκσυγχρονισμό του στόλου της ΑΝΕΚ, ώστε να έρθει στο επίπεδο των πλοίων της Attica. Από τα 31 εκατ. ευρώ που προβλέπεται να διατεθούν συνολικά τα 20 εκατ. θα αφορούν την εγκατάσταση scrubbers (συστήματα καθαρισμού καυσαερίων) και τα 11 για γενικότερη συντήρηση. Από την επένδυση πάντως, η Attica προβλέπει να βγει κερδισμένη, καθώς έχει υπολογίσει εξοικονόμηση κόστους σχεδόν 10 εκατ. ευρώ ετησίως μέσω της χρήσης των scrubbers.
Κόστος ρύπων
Βέβαια το πραγματικό πρόβλημα στον κλάδο είναι η «πράσινη μετάβαση» που αργεί αλλά θα έρθει. Η Ελλάδα έχει πάρει εξαίρεση μέχρι το 2030, από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων. Έτσι «επιβαρύνονται» μόνον οι γραμμές της Κρήτης, στις οποίες δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές, του Ομίλου Γκριμάλντι. Αυτές οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να αντισταθμίζουν τις εκπομπές CO2, αγοράζοντας δικαιώματα εκπομπής. Όπως καλά καταλάβατε, οι καταναλωτές θα πληρώσουν το κόστος και ήδη η Ιταλική εταιρεία ανακοίνωσε αύξηση από 1η Ιανουαρίου του 2024 στα φορτηγά που μεταφέρει και προφανώς θα ακολουθήσει και η άλλη εταιρεία. Μιλάμε για αύξηση εισιτηρίου αύξηση μεταξύ 10%-15% ανάλογα τη γραμμή και το πλοίο.
Δύσκολοι καιροί
Αναχρηματοδότηση του δανεισμού της, σε επιμέρους (νοσοκομειακές) επιχειρήσεις που διατηρεί στον κλάδο της υγείας, φέρεται να δρομολογεί η CVC Capital Partners. Στόχος, η τροποποίηση της δομής μόχλευσης, ώστε να δημιουργηθεί περαιτέρω ρευστότητα για τις συνδεδεμένες μονάδες, που περιλαμβάνουν το Θεραπευτήριο Υγεία, το Μητέρα, Metropolitan και μονάδες διαγνωστικών. Τώρα που το έγραψα επιστημονικά, να σας το μεταφράσω. Συζητάνε με την Eurobank να πάρουν δάνειο τα νοσοκομεία και μετά το δάνειο αυτό να «φορτωθεί στη μαμά εταιρεία που θα το καλύψει με ένα ομολογιακό.
Πάντως, να σας πω, ότι για τον «ισχυρό άνδρα» των νοσοκομείων του CVC στην Ελλάδα, Δημήτρη Σπυρίδη, αυτό που τον απασχολεί περισσότερο το τελευταίο διάστημα, δεν αφορά τόσο το financing των εταιρειών, αλλά μια απρόσμενη εξέλιξη, που τον έκανε να χάσει τον ύπνο του. Έμπλεξε στο παρασκήνιο του ποδοσφαίρου, με αποτέλεσμα να ενισχύσει την φρουρά του με ένα ακόμα αυτοκίνητο συνοδείας κι άλλα μέτρα προστασίας. Ποιους φοβάται; Δεν κατάλαβα.
Ακριβό λάδι
Το θέμα της ακρίβειας και της ανόδου τιμών κυρίως των τροφίμων συνεχίζει να απασχολεί αλλά δεν διαφαίνεται εύκολη λύση. Για παράδειγμα, ο παραγωγός του λαδιού μπορεί να πουλάει τριπλάσια τιμή από πέρυσι το προϊόν και με υψηλότερα περιθώρια κέρδους. Αντίθετα, ο έμπορος δεν μπορεί. Και μπορεί ο παραγωγός να έχει απόθεμα παλιού λαδιού και να το πουλάει με υψηλότερα περιθώρια κέρδους, αλλά όχι ο έμπορος. Αυτό προβλέπει ο νόμος αλλά το λάδι τριπλασιάστηκε (τουλάχιστον).
Το υπουργείο Ανάπτυξης επιβάλει πρόστιμα λέγοντας ότι κάτι κάνει, περιορίζει την ακρίβεια, αλλά ο πληθωρισμός είναι ψηλά. Βέβαια να πούμε κι ότι ο πληθωρισμός είναι ωφέλιμος για το κρατικό χρέος (καθώς μειώνεται ο λόγος χρέος προς ΑΕΠ), αυξάνει τα έσοδα από φόρους όταν υπάρχει ζήτηση (π.χ. τουρισμός) και ωφελεί συγκεκριμένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένες αγορές.
Το Βέλος και πάλι
Καμπάνες, όμως, (άλλου τύπου) ηχούν και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εδώ δεν έχουμε επιχειρηματικές εξελίξεις, αλλά την προθεσμία που τέθηκε ώστε έως τους εορτασμούς του Αγ. Νικολάου, προστάτη του Πολεμικού Ναυτικού, να έχουν ολοκληρωθεί οι επισκευές στο ιστορικό αντιτορπιλικό Βέλος, που υπέστη ζημιές προ ημερών πέφτοντας πάνω στην προβλήτα. Εάν σκεφτούμε ότι το αμερικανικό αεροπλανοφόρο Yorktown, επισκευάσθηκε σε τρεις μόλις ημέρες, μετά τον βομβαρδισμό του από ιαπωνικά αεροπλάνα το 1942 και έλαβε μέρος στη ναυμαχία του Midway, είναι βέβαιο ότι η προθεσμία των 15 σχεδόν ημερών, αρκεί...