Τρένα: Μετωπική ΝΔ, αντιπολίτευσης για την επιστολή Γραμματίδη - Η ασφάλεια και οι διαψεύσεις
Το δημοσίευμα των Νέων, οι διευκρινίσεις Γραμματίδη και η διελκυστίνδα Μεγάρου Μαξίμου και Χαριλάου Τρικούπη.
Νέος γύρος αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης ξέσπασε το Σάββατο με αφορμή πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημέριδας Τα Νέα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και προτάσεις του πρώην προέδρου του ΟΣΕ Γιάννου Γραμματίδη για προσωρινή διακοπή των επιβατικών δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι την ολοκλήρωση της αποκατάστασης του δικτύου έπειτα από τις θεομηνίες Daniel και Elias.
Χρονικά πρώτο, το δημοσίευμα των Νέων αποκάλυψε το περιεχόμενο της επιστολής Γραμματίδη. Όπως ανέφερε το πρωτοσέλιδο, ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης λίγο πριν παραιτηθεί είχε αποστείλει υπόμνημα προς την κυβέρνηση με το οποίο ζητούσε να σταματήσει αμέσως για λόγους ασφαλείας η μεταφορά επιβατών με τα τρένα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο Γιάννος Γραμματίδης προειδοποιούσε για την ανάγκη άμεσης διακοπής στη μεταφορά επιβατών, καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί τη σοβαρότερη από τις λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα. Ο μεταβατικός πρόεδρος που είχε αναλάβει το έργο-μετά την τραγωδία των Τεμπών- να αξιολογήσει την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, υποστηρίζει, σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα, ότι η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής , αλλά και – κυρίως – σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο.
Το δημοσίευμα προκάλεσε αναστάτωση με τον Γιάννο Γραμματίδη να προχωρά δημόσια σε διευκρινίσεις σχετικά με το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα, που αναφερόταν στην επιστολή του προς το Μέγαρο Μαξίμου.
Ο Γιάννος Γραμματίδης στην δήλωσή του σημειώνει ότι όντως είχε αποστείλει εμπιστευτικό υπόμνημα «μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο».
Μάλιστα, ο ίδιος ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ διευκρίνισε ότι «με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. Ευρώ».
Αναλυτικά η δήλωση του Γιάννου Γραμματίδη:
ΓΙΑΝΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΔΗΣ
ΔΗΛΩΣΗ
Αθήνα, 1η Φεβρουαρίου 2025
Σε σχέση με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα» και του εγκρίτου δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου που αναφέρεται σε Εμπιστευτικό Υπόμνημα που απέστειλα μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, αισθάνομαι την ανάγκη να κάνω την εξής διευκρίνηση: με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. Ευρώ.
Πρότεινα επίσης την εξαίρεση από το μέτρο της αναστολής των Προαστιακών Γραμμών Αθήνας-Αεροδρομίου, Αθήνας-Χαλκίδας, Αθήνας Κορίνθου και Λαρίσης-Θεσσαλονίκης και επειδή έκρινα ότι η αναστολή δεν θα ήταν απαραίτητη, αλλά και για λόγους κοινωνικούς. Παράλληλα, η διακίνηση του επιβατικού κοινού θα μπορούσε να γίνει οδικώς με μέσα που θα διέθετε η Hellenic Train. Εξαίρεσα μάλιστα τις εμπορικές μεταφορές που θα μπορούσαν να γίνονται τμηματικά επί μονής γραμμής, αφού η δεύτερη γραμμή θα ήταν υπό κατασκευή, για να μην προκληθούν ζημίες τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στην επιχειρηματικότητα. Εξακολουθώ ακόμα και σήμερα να πιστεύω ότι μία τέτοια λύση θα ήταν ιδανική για κάθε εμπλεκόμενο, πιο συγκεκριμένα για τον ΟΣΕ, που θα επικεντρωνόταν στο έργο της επίσπευσης και ολοκλήρωσης όλων των ανωτέρω έργων σε συνδυασμό με την βελτίωση της εικόνας και τής λειτουργίας των σιδηροδρομικών σταθμών, για τίς εργοληπτικές εταιρείες που ακώλυτα θα υλοποιούσαν αυτά τα έργα, για την Hellenic Train, που έτσι θα μπορούσε να φέρει νέο σύγχρονο τροχαίο υλικό πού θα βελτίωνε τις συνθήκες και τους χρόνους μεταφοράς του επιβατικού κοινού, αλλά και για το ίδιο το επιβατικό κοινό, στο οποίο θα παραδιδόταν ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και από πλευράς υποδομής αλλά και από πλευράς πλήρους λειτουργίας όλων των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων όπως ενδεικτικά τα ETCS, GSM-R, SCADA, WiFi κ.ά. και με δυνατότητες διευρωπαϊκής διασύνδεσης. Εξακολουθώ να πιστεύω παράλληλα ότι ένα τέτοιο μέτρο και το αποτέλεσμά του θα ενίσχυαν το αίσθημα ασφάλειας τής κοινωνίας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Τέλος, δύο λόγια για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας: τόσο κατά την διάρκεια της Προεδρίας μου στον ΟΣΕ, όσο και μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής μου θητείας σε κάθε δημόσια και ιδιωτική δήλωσή μου, επέμενα και εξακολουθώ με απόλυτη βεβαιότητα να πιστεύω ότι η ασφάλεια στη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι απόλυτη βασισμένη σε πέντε υπερσύγχρονα Κέντρα Τηλεδιοίκησης (ΣΚΑ, Κόρινθος, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη), σε τέσσερα επίσης υπερσύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων πλήρως εξοπλισμένων με κάμερες τελευταίου τύπου και, τέλος, στο προσωπικό του ΟΣΕ που μοχθεί καθημερινά για την ομαλή λειτουργία των συρμών και την ασφαλή διακίνηση του.
Η επιβεβαίωση Μαρινάκη
Το εν λόγω υπόμνημα δεν το διέψευσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης ο οποίος μιλώντας το πρωί του Σαββάτου (1/2) στο MEGA σχολίασε πως αναμένει ενημέρωση από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και συμπλήρωσε πως «ενδεχομένως να αναφέρεται σε μία εκ των υστέρων πρόταση του κου Γραμματίδη όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά ταχύτητας των έργων».
ΠΑΣΟΚ: Έχει να πει κάτι ο πρωθυπουργός
Το δημοσίευμα των Νέων και η διευκρίνιση Γραμματίδη προκάλεσαν την αντίδραση του ΠΑΣΟΚ. Η Χαριλάου Τρικούπη δια του εκπροσώπου Κώστα Τσουκαλά επιτέθηκε σε Μέγαρο Μαξίμου και υπουργείο Μεταφορών.
«Ο "μεταρρυθμιστής" Πρωθυπουργός που δεσμευόταν πριν δύο χρόνια ότι θα εγγυηθεί την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει κάτι να πει;» διερωτήθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ. Μάλιστα, ο Κώστας Τσουκαλάς έστρεψε τα βέλη του και προς τον υπουργό Μεταφορών διερωτώμενος: «ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, πόσο ακόμα θα παραμένει θεατής;».
Παύλος Μαρινάκης: Το πάθημα δεν έχει γίνει μάθημα
Η ανακοίνωση της Χαριλάου Τρικούπη προκάλεσε νέα αντίδραση από την κυβέρνηση με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να διαψεύδει την ερμηνεία του ΠΑΣΟΚ για την επιστολή Γραμματίδη. Κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ ότι εργαλειοποιεί την υπόθεση των Τεμπών υποστηρίζοντας ότι «ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ βιάστηκε και πάλι να υιοθετήσει σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο ο πρώην μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε με επιστολή του ζητήσει να διακοπούν όλα τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας. Το ανωτέρω είναι ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Γραμματίδης ουδέποτε έθεσε θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, είτε κατά τη διάρκεια της θητείας του είτε μετά την αποχώρησή του».