Το Στραγάλι από την Άγκυρα, ο Γ. Γρύλος της SKY Express πάει Κύπρο
Προβληματισμό για το τι θα γίνει στις ευρωεκλογές στις Ευρωπαϊκές χώρες, επικρατεί στην ηγεσία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, του κόμματος στο οποίο μετέχει η ΝΔ. Λόγω της πρωτιάς του, το κόμμα αυτό, είχε σχεδόν πάντα τον πρώτο λόγο για την επιλογή Προέδρου και αντιπροέδρων του σώματος και επιπλέον μπορούσε να βάλει εμπόδια στην επιλογή επιτρόπων. Τώρα, με την δυναμική που αποκτούν, όπως φαίνεται, κόμματα της δεξιάς και ακροδεξιάς σε πολλές χώρες της Ευρώπης (λόγω κυρίως του θέματος των λαθρομεταναστών) κινδυνεύει να χάσει την πρωτιά. Και τα πράγματα θα εμπλακούν μια και δεν θα μπορεί να επιβάλλει τις θέσεις του για Ευρωκοινοβούλιο αλλά και Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το θέμα ανησυχεί και την χώρα μας, μια και μετέχοντας στο ΕΛΚ, ελπίζει -βασίμως- σε παραχώρηση υψηλών θέσεων στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα ορισμένοι, λένε, πως υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να «χτυπήσει» και την προεδρία της ΕΕ.
Φιστίκι και Στραγάλι
Κι όμως το Μέγαρο Μάξιμου και το Παλάτι τους Ερντογάν έχουνε να κοινό σημείο. Έχουν και τα δυο σκυλιά. Στο Μέγαρο Μάξιμουμ το σκυλάκι που υιοθέτησε ο Κ. Μητσοτάκης λέγεται «peanut” δηλαδή φιστίκι ενώ του Ερντογαν το σκυλί που ζει στο Προεδρικό Παλάτι λέγετε leblebi, δηλαδή στραγάλι. Έχουν όνομα και τα δυο ξηρών καρπών….
Γιορτινή ευημερία
Δεν ξέρω πώς πάνε τα εισοδήματα των Ελλήνων, αλλά αν κρίνω από τα όσα φίλος αξιωματικός της αστυνομίας μου είπε, μάλλον πάνε καλά. Το τελευταίο δεκαπενθήμερο, μου είπε, έχουμε αύξηση κατά 250-300 % των αιτήσεων για έκδοση ή ανανέωση διαβατηρίου, με όλους να ζητούν «να βγει πριν τις γιορτές» γιατί ταξιδεύουν στο εξωτερικό όπως φαίνεται. Μάλλον λοιπόν, τα έσοδα αυξάνονται.
Δηλώνουν ΠΑΣΟΚ
Συνέβη χθες στο Κοινοβούλιο. Ο Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Εργασίας απαντά στον Κ. Βελόπουλου, λέγοντας πως δεν μπορεί να δέχεται κριτική από τα δεξιά από τον πρόεδρο της Ελληνικής λύσης, τον οποίο όπως λέει «γνωρίζει πολύ καλά και όπως ο ίδιος δήλωνε ήταν ΠΑΣΟΚ «εθνικιστικό»… Και ενώ ο κ Βελόπουλος «έκανε την πάπια» κατά το κοινώς λεγόμενο, πετάχτηκε ο προεδρεύων εκείνη την στιγμή βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Οδ. Κωνσταντινόπουλος και φώναξε «Κύριε υπουργέ, οποίος δηλώνει ΠΑΣΟΚ, δεν σημαίνει ότι είναι κιόλας». Κουλουβάχατα.
Βόλτα στο μνημείο
Το μνημείο Αθάνατων στο προαύλιο του Πεντάγωνου έχουν επισκεφθεί τις τελευταίες μέρες οι παραγωγικές σχολές (αξιωματικών και υπαξιωματικών) των ενόπλων δυνάμεων.
Μαθαίνω ότι μέσα στις γιορτές, το Πεντάγωνο θα ανοίξει τις πύλες του για να υποδεχθεί (ίσως την επόμενη Κυριακή) και πολίτες που θέλουν αν επισκεφθούν το μνημείο και να ψάξουν να βρουν, το όνομα συγγενή τους, ανάμεσα στα 121.692 ονόματα που έδωσαν την ζωή τους για την πατρίδα φορώντας στολή ενόπλων δυνάμεων της χώρας.
Το είχα πει
Αρκετά έγκαιρα, και πολύ πριν ανακοινωθούν οι τελικές αποφάσεις, σας είχα ενημερώσει πως ο Κώστας Νεμπής θα είναι ο διάδοχος του Μιχάλη Τσαμάζ, στο τιμόνι του ΟΤΕ. Οπότε και θεωρώ πως δικαιούμαι να επανέλθω με τα περαιτέρω...
Κατ’ αρχήν να σας πω πως η αλλαγή φρουράς, δεν έγινε λόγω του γεγονότος ότι ο «τιμονιέρης» δεν πέτυχε τους στόχους του. Το αντίθετο μάλιστα. Απλά οι Γερμανοί της Deutsche Telecom, βλέπουν την «επόμενη ημέρα» για τον Όμιλο ΟΤΕ, με τη μορφή ενός παρόχου διευρυμένων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων. Με πολλά αντικείμενα. Γι’ αυτό και τοποθετούν έναν 50άρη, που προέρχεται από τα μάρκετινγκ, να «τραβήξει» το task. Αυτό από την άλλη, δεν σημαίνει ότι και η αλλαγή, θα είναι a walk in the park, που λένε στο χωριό μου. Στην ηγεσία θα υπάρξουν αρκετές αλλαγές προς την κατεύθυνση αυτή και λογικό είναι στο διάστημα που θα ακολουθήσει, να υπάρχει νευρικότητα.
Επόμενη δουλειά
Τώρα, για τους κουτσομπόληδες, που αναρωτιούνται τι θα κάνει ο 64χρονος Μιχάλης Τσαμάζ την επόμενη ημέρα, να σας πω αυτά που ξέρω... Λοιπόν, το 2017, όταν είχε τεθεί πάλι το θέμα της ανανέωσης της θητείας του στον ΟΤΕ, είχε δεχθεί μία σοβαρότατη πρόταση να αναλάβει τα ηνία μιας πολύ μεγάλης ελληνικής εταιρείας με διεθνή διάσταση και προοπτική. Τελικά, αυτή δεν προχώρησε, μια και το στέλεχος αποφάσισε να παραμείνει στον ΟΤΕ. Σήμερα, ο Μιχάλης Τσαμάζ, έχει δεχθεί όντως αρκετές προτάσεις. Μία εξ αυτών, προέρχεται από τον ίδιο ελληνικό όμιλο, που στο μεταξύ έχει μεγαλώσει σημαντικά. Το ίδιο βέβαια και ο ίδιος ο Τσαμάζ (σε ηλικία), χωρίς να σημαίνει ότι αυτό χαλάει τη σούπα. Ίσως τότε το timing να ήταν καλύτερο, αλλά σε κάθε περίπτωση το ενδεχόμενο παραμένει ανοικτό και θα εξεταστεί πιο ήσυχα και από τις δύο πλευρές, μετά τις γιορτές. Οπότε και θα επανέλθω...
Α! Και για όσους ρωτάτε, εάν ο Μιχάλης Τσαμάζ είναι ξένης καταγωγής, να σας πω ότι το κανονικό οικογενειακό του όνομα ήταν Τσαμπάζης, που σίγουρα έχει τουρκική ρίζα και σημαίνει ακροβάτης! Αλλά σε μία ληξιαρχική μεταγραφή, το σφάλμα του δακτυλογράφου, το κατέγραψε έτσι. Και, όπως ξέρετε, ουδέν μονιμότερο του προσωρινού...
Ο Γ. Γρύλος της SKY Express
Σήμερα στην Κύπρο, στον Διεθνή Αερολιμένα Λάρνακας, παρουσία του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, γίνεται με τις σχετικές φανφάρες η τελετή ονοματοδοσίας του πρώτου Airbus A321neo της SKY Express του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου. Δεν καταλαβαίνω το focus στην Κύπρο, πλην των χαμηλότερων τελών των κυπριακών αεροδρομίων, που καθιστούν φθηνότερο το κόστος πτήσης για τις αεροπορικές. Μάλλον έχει εθισμό στην φοροαποφυγή ο δραστήριος επιχειρηματίας. Πάντως οι περισσότεροι από όσους δοκίμασαν «μεγάλα κουμάντα» στο νησί, δεν είχαν την καλύτερη τύχη.
Το δεύτερο που μου έχει κάνει εντύπωση για την SKY Express, είναι οι συχνές αυξήσεις κεφαλαίου της αεροπορικής, που σε κάθε περίπτωση δείχνουν την αναγκαιότητα κεφαλαίων. Πράγματι, το 2022, πραγματοποιήθηκε ΑΜΚ 375.000 ευρώ, ενώ φέτος 1,5 εκατ. ευρώ. Όπως μου εξήγησαν, ο λόγος της τελευταίας είναι ότι τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας είχαν πέσει κάτω από το ήμισυ του μετοχικού κεφαλαίου (1,5 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με τα στοιχεία της χρήσης του 2022. Οπότε και η ΑΜΚ κρίθηκε αναγκαία.
Πραγματικό πρόβλημα
Όπως μου εξήγαν επίσης, το πρόβλημα για την SKY Express παραμένει ο χαμηλός συντελεστής πληρότητας (67% περιλαμβανομένων των αρκετών άγονων γραμμών που έχει αναλάβει) αλλά εισπράττει και επιδοτήσεις. Κατά συνέπεια το τελευταίο διάστημα, η ίδια είχε σημαντική αύξηση του τζίρου της και περιορισμό των ζημιών, οι οποίες όμως παρέμειναν ζημιές, καθώς το στοίχημα των ευρωπαϊκών δρομολογίων μάλλον δεν εξελίσσεται κατά τον τρόπο που περίμενε η εταιρεία.
Σε κάθε περίπτωση να ευχηθούμε «σιδεροκέφαλο» το νέο αεροσκάφος για τον Γιάννη Γρύλο (που σημειωτέων κατέχει και την εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης SkyServ) και καλή επιτυχία στα επόμενα...
Υπερχρεωμένοι
Μαθαίνω ότι τα προβλήματα του Ομίλου Σαρακάκη συνεχίζονται. Κι αυτό παρότι το 2022 έκλεισε με αύξηση του τζίρου 15,9%, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 4,3% και των μοτοσυκλετών κατά 24,85%. Ειδικά η Honda έχει μερίδιο αγοράς 19,48% αλλά οι ζημίες να περιορίζονται σε 2,3 εκατ. ευρώ από 14,5 εκατ. ευρώ που ήταν την προηγούμενη χρονιά.
Το πραγματικό όμως πρόβλημα είναι τα χρέη δηλαδή τα ομολογιακά δάνεια ύψους 105 εκατ. και 180 εκατ. ευρώ, με δανειστές τις επενδυτικές εταιρείες Sohanalo Ltd και Galaxy IV Funding Designated Activity Company. Στα ακίνητα των εταιρειών Αδελφοί Σαρακάκη ΑΕΒΜΕ, Σαρακάκης Σέντερ ΑΕΤΕ, Κτηματική & Ναυτική Α.Ε. έχουν εγγραφεί υποθήκες και προσημειώσεις ύψους 222,12 εκατ. ευρώ. Προφανώς η (επόμενη) ιδέα θα είναι να πωληθούν ακίνητα…