«Θαλής ο Μιλήσιος»: Το θρυλικό πλοίο που έστρωσε με καλώδια όλο το Αιγαίο
Για δεκαετίες, το ατμόπλοιο «Θαλής ο Μιλήσιος» αποτέλεσε ζωτικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας
Το "Θαλής ο Μιλήσιος" δεν ήταν απλά ένα πλοίο. Ήταν ένα σύμβολο της ελληνικής ναυτιλίας και της ακμάζουσας εμπορικής δραστηριότητας στις αρχές του 20ου αιώνα. Κατασκευασμένο το 1904 στη Γλασκόβη, το πλοίο έγραψε ιστορία διασχίζοντας τα ελληνικά πελάγη για 120 χρόνια, συνδέοντας τα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, και μεταφέροντας ανθρώπους, εμπορεύματα και ιδέες.
Πλοίο-ορόσημο
Το "Θαλής ο Μιλήσιος" ήταν ένα ατμόπλοιο μήκους 80 μέτρων, με χωρητικότητα 1.500 τόνων. Είχε δύο καπνοδόχους και τέσσερα κατάρτια, και μπορούσε να φιλοξενήσει έως και 200 επιβάτες.
Το πλοίο εκτελούσε δρομολόγια σε όλο το Αιγαίο, συνδέοντας την Αθήνα με τα νησιά του Κυκλάδων, του Δωδεκανήσου και του Βορείου Αιγαίου. Ήταν επίσης ένα από τα πρώτα πλοία που κάλυπτε τη γραμμή Πειραιάς - Θεσσαλονίκη.
Για δεκαετίες, το "Θαλής ο Μιλήσιος" αποτέλεσε ζωτικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας. Συνέβαλε στην ανάπτυξη του τουρισμού, στην τόνωση του εμπορίου και στην ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ των νησιών και της ηπειρωτικής χώρας.
Πέρα από ένα πλοίο
Το "Θαλής ο Μιλήσιος" έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα. Το 1930, το πλοίο έστρωσε καλώδια σε όλο το Αιγαίο, φέρνοντας την τηλεφωνική σύνδεση στα νησιά για πρώτη φορά. Το πλοίο φιλοξένησε πλήθος καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και πολιτιστικών δρώμενων, συμβάλλοντας στην πνευματική και πολιτιστική άνθηση των νησιών. Το "Θαλής ο Μιλήσιος" έζησε από κοντά την ταραχώδη ιστορία της Ελλάδας. Συμμετείχε στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ως βοηθητικό πλοίο και στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο βοήθησε στην εκκένωση αμάχων από τα νησιά.
Τέλος μίας εποχής
Το 1984, μετά από 80 χρόνια αδιάλειπτης υπηρεσίας, το "Θαλής ο Μιλήσιος" αποσύρθηκε από την ενεργό δράση. Το πλοίο δωρήθηκε στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού, όπου λειτούργησε ως εκπαιδευτικό πλοίο για μελλοντικούς αξιωματικούς. Αποσύρθηκε και ήταν να πάει για κόψιμο, με πρωτοβουλία εφοπλιστών διασώθηκε παραχωρήθηκε στο ναυτικό Μουσείο Αιγαίου και σήμερα είναι αγκυροβολημένο στο Άλσος Ναυτικής Παράδοσης στο Τροκαντερό.