ΣτΕ για Νέο Οικοδομικό Κανονισμό: Ποιες άδειες έχουν πρόβλημα, τι θα γίνει με τις αποζημιώσεις
Οι διευκρινήσεις του ΣτΕ για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, τις οικοδομικές άδειες και για το τι υπολογίζεται ή όχι στον συντελεστή δόμησης.
Στη δημοσίευση των αποφάσεων για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) , δίνοντας έτσι διευκρινίσεις για τις αλλαγές στους όρους δόμησης, μετά την κρίση των δικαστών πως βασικές διατάξεις του ΝΟΚ αντίκεινται στο Σύνταγμα, ειδικά ως προς τον τρόπο υπολογισμού του ύψους των κτιρίων, που κρίθηκε ότι δεν μπορεί να γίνεται ανεξάρτητα από τις τοπικές συνθήκες κάθε δήμου της χώρας.
Μεταξύ άλλων, το ΣτΕ αποφάσισε πως η αντισυνταγματικότητα πρέπει να μην καταλάβει τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει έως και τις 11.12.2024, ημερομηνία κατά την οποία το Δικαστήριο, δια του προέδρου, προέβη σε ανακοίνωση του περιεχομένου της παρούσας απόφασης.
Πλέον, οι δικαστές εξειδικεύουν τι σημαίνει "έναρξη της υλοποίησης των οικοδομικών αδειών", με την απόφαση να αναφέρει πως προχωρούν κανονικά οι οικοδομές, όπου έχουν ξεκινήσει οι εργασίες εκσκαφής για την ανέγερση της οικοδομής, ο χρόνος πραγματοποίησης των οποίων πρέπει να αποδεικνύεται με κάθε πρόσφορο τρόπο, όπως, μεταξύ άλλων,
α) με τη γνωστοποίηση, καθ΄ οιονδήποτε τρόπο, της έναρξης των εργασιών εκσκαφής σε οποιαδήποτε διοικητική αρχή και
β) με την ηλεκτρονική υποβολή Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ) από τον εργοδότη στη βάση δεδομένων του ΕΦΚΑ κ.ο.κ., εφόσον η γνωστοποίηση ή η υποβολή των ως άνω στοιχείων γίνει έως και την 11η Δεκεμβρίου 2024.
Δηλαδή, «δεν αρκούν, η ηλεκτρονική αυτόματη έκδοση της οικοδομικής άδειας και η λήψη αριθμού άδειας, ούτε η ηλεκτρονική ενημέρωση άλλων υπηρεσιών, τα οποία αφορούν μόνον το γεγονός της έκδοσης της άδειας και δεν αποδεικνύουν τον χρόνο έναρξης των οικοδομικών εργασιών», ενώ «εκκρεμείς κατά την 11.12.2024 δίκες δεν καταλαμβάνονται από τον περιορισμό των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας».
Τι υπολογίζεται και τι όχι στον συντελεστή δόμησης
Ως προς το σύστημα των περιβαλλοντικών κινήτρων του ΝΟΚ, οι δικαστές αναφέρουν ότι «τα κίνητρα του Ν.Ο.Κ., λόγω του προέχοντος πολεοδομικού χαρακτήρα τους, δεν μπορούν να υλοποιούνται απευθείας με την έκδοση οικοδομικών αδειών που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του Ν.Ο.Κ., αλλά ανήκει στον πολεοδομικό νομοθέτη να τα συμπεριλάβει στον τοπικό σχεδιασμό.
Στον τοπικό σχεδιασμό σταθμίζονται οι συνέπειες στο οικιστικό περιβάλλον της περιοχής, όπου τα κίνητρα εφαρμόζονται, με τεκμηρίωση της σχετικής κρίσης επί τη βάσει ειδικής επιστημονικής μελέτης, η οποία καταρτίζεται στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης του σχεδιασμού και λαμβάνει υπόψη τη φυσιογνωμία του κάθε οικισμού.
Συνεπώς, το σύστημα των κινήτρων του Ν.Ο.Κ. αντίκειται στο άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Τούτο όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου των επίμαχων διατάξεων, οι οποίες δεν είναι, κατά τα ανωτέρω, από μόνες τους αντισυνταγματικές, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση από τους ισχύοντες με βάση το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης».
Αναφέρεται επίσης πως είναι αντισυνταγματικός ο μη συνυπολογισμός στον συντελεστή δόμησης των παταριών και του κτίσματος έως 35 τ.μ. στο δώμα, καθώς και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια. Όπως έκριναν οι δικαστές, αυτά πρέπει να προσμετρώνται στον υπολογισμό του συντελεστή δόμησης, ενώ αντίθετα ορθά δεν συνυπολογίζονται τα έρκερ και τα κλιμακοστασία.