Σούπερ μάρκετ: Πώς αυξάνουν το περιθώριο κέρδους παρά το πλαφόν - Οι τριγωνικές συναλλαγές των ΙΚΕ
Το κόλπο των σούπερ μάρκετ για να ξεπεράσουν τον σκόπελο του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Τι λέει στο flash.gr o Γενικός Διευθυντής της Ένωσης.
Έντονες εξακολουθούν να είναι οι αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ στον νόμο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους με εκπροσώπους των αλυσίδων να ζητούν την κατάργηση του σκληρού νόμου ο οποίος εφαρμόζεται ήδη εδώ και τέσσερα χρόνια.
«Το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους βλάπτει σοβαρά τον ανταγωνισμό των εταιρειών γιατί όταν μια εταιρεία έχει όριο το 10% και μια άλλη το 2% αυτές οι εταιρείες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν» λέει στο flash.gr ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος Απόστολος Πεταλάς.
Μάλιστα οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου ότι ο νόμος για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους θα συνεχίσει να ισχύει και το 2025 πυροδότησε νέο κύκλο αντιδράσεων καθώς όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ ο νόμος είναι ουσιαστικά σε βάρος του καταναλωτή περιορίζοντας τις επιλογές του ενώ προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην επιχειρηματικότητα.
«Το περιθώριο κέρδους είναι πολύ μικρό ειδικά όταν μια εταιρεία έχει να διαχειριστεί τα τεράστια κόστη που προκύπτουν από το εργασιακό κομμάτι όπως είναι για παράδειγμα οι μισθοί κτλ, η ενέργεια και φυσικά τα υψηλά μισθώματα που πληρώνουν αρκετές αλυσίδες» μας επισημαίνει ο Απόστολος Πεταλάς.
Η ίδρυση των ΙΚΕ
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν μεγάλες εταιρείες προμηθευτών αλλά και αλυσίδων σουπερμάρκετ που φαίνεται πως έχουν βρει τον τρόπο να ξεφεύγουν από τα «ραντάρ» και μέσω μιας νομιμοφανούς διαδικασίας να μεγιστοποιούν το κέρδος τους χωρίς να ξεπερνούν το πλαφόν με το μεγάλο χαμένο να είναι για μια ακόμα φορά ο καταναλωτής ο οποίος πληρώνει τις υψηλές τιμές στα προϊόντα.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για συναλλαγή μεταξύ τριών διαφορετικών Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να είναι και συμβαλλόμενες με τις αλυσίδες και λειτουργούν ως ενδιάμεσοι προμηθευτές. Η μία εταιρεία εισάγει τα προϊόντα, τα μεταπωλεί στη δεύτερη τηρώντας το περιθώριο κέρδους της και στη συνέχεια η δεύτερη εταιρεία η οποία λειτουργεί ως προμηθευτής στην αλυσίδα προμηθεύει το σουπερμάρκετ διατηρώντας επίσης το περιθώριο κέρδους. Το αποτέλεσμα της διαδικασίας είναι να τηρείται το περιθώριο του 1,5% στο λιανεμπόριο κάτι το οποίο είναι νόμιμο.
Πώς «φουσκώνει» ο λογαριασμός
Το κέρδος από εταιρεία σε εταιρεία όμως αυξάνεται κατά πολύ με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή ο οποίος πληρώνει τα προϊόντα πολύ ακριβά ενώ οι εταιρείες μπορεί να μοιράζονται τα κέρδη των ενδιάμεσων.
Η συγκεκριμένη μέθοδος παρότι αποφέρει πολύ υψηλά κέρδη και μάλιστα τρεις ή και τέσσερις φορές περισσότερο από το επιτρεπτό δεν είναι παράνομη καθώς δεν υπάρχει φοροδιαφυγή.
Την ώρα που η ακρίβεια αποτελεί υπαρκτό πρόβλημα που ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά οι πρακτικές των σουπερμάρκετ δείχνουν να επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τον καταναλωτή κάνοντας επιτακτική την ανάγκη για εντατικούς ελέγχους τόσο στην εφοδιαστική αλυσίδα όσο και στον τρόπο λειτουργίας των σουπερμάρκετ.