Σούπερ μάρκετ: Όλες οι αλλαγές που βάζουν «φρένο» σε ψεύτικες εκπτώσεις και παραπλανητικές προσφορές
Τι αλλάζει στις προσφορές των σούπερ μάρκετ 1+1 δώρο, πολυσυσκευασίες και stickers - Οι εξαιρέσεις και τι θα συμβεί με τις κάρτες πιστότητας – Παραδείγματα

Αλλαγές στις εκπτώσεις και τις προσφορές των σούπερ μάρκετ φέρνει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας, που τίθεται σε εφαρμογή από την Πέμπτη 6 Μαρτίου. Στόχος είναι η διασφάλιση της διαφάνειας στις τιμές και η προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές πρακτικές. Το νέο πλαίσιο βάζει τέλος σε τεχνάσματα όπως οι ψεύτικες εκπτώσεις και οι παραπλανητικές πολυσυσκευασίες.
Τι αλλάζει
Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει ο νέος Κώδικας περιλαμβάνουν:
Νέα βάση υπολογισμού εκπτώσεων: Όλες οι εκπτώσεις θα πρέπει να υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών, αποτρέποντας την τεχνητή αύξηση των τιμών λίγο πριν την εφαρμογή της προσφοράς.
Για παράδειγμα, το προϊόν διατίθεται: Για το χρονικό διάστημα 1-31/3, στην τιμή των 5 ευρώ. Για το χρονικό διάστημα 1-25/4 με έκπτωση, στην τιμή των 3 ευρώ από 5 ευρώ. Στις 26/4 χωρίς έκπτωση, στην τιμή των 5 ευρώ. Για το χρονικό διάστημα 27/4-20/5, στην τιμή των 3 ευρώ.
Η τιμή αναφοράς κατά το χρονικό διάστημα 27/4-20/9 θα είναι η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών, δηλαδή 3 ευρώ, τιμή που ίσχυε για το χρονικό διάστημα 1-25/4. Συνεπώς, κατά το χρονικό διάστημα 27/4-20/5 θα αναφέρεται ότι η τιμή του προϊόντος είναι 3 ευρώ, αλλά δεν θα υπάρχει ανακοίνωση μείωσης της τιμής για το προϊόν, ούτε θα δίνεται στον καταναλωτή, με οποιονδήποτε τρόπο, η εντύπωση μειωμένης τιμής.
Περιορισμοί στις πολυσυσκευασίες: Προσφορές τύπου «1+1 δώρο» θα επιτρέπονται μόνο αν το προϊόν διατίθεται και μεμονωμένα, με σαφή αναφορά στην κανονική του τιμή.
Απαγόρευση τεχνητών εκπτώσεων: Οι εταιρείες δεν θα μπορούν να αναγράφουν ψευδείς εκπτώσεις βασισμένες σε αυθαίρετες αρχικές τιμές.
Εξαιρέσεις για νωπά προϊόντα: Τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα (όπως φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά) δεν θα υπόκεινται στον κανόνα των 30 ημερών, επιτρέποντας πιο ευέλικτες προσφορές.
Έλεγχοι και κυρώσεις
Από τις 17 Μαρτίου ξεκινούν αυστηροί έλεγχοι για την τήρηση των νέων κανόνων. Όσες επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα και κυρώσεις. Το υπουργείο Ανάπτυξης και οι ελεγκτικές αρχές θα παρακολουθούν στενά τις αναγραφόμενες εκπτώσεις και τις τιμές, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν αληθινές εκπτώσεις και όχι πλασματικές μειώσεις.
Πώς επηρεάζονται οι καταναλωτές
Η εφαρμογή του νέου Κώδικα στοχεύει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών, εξασφαλίζοντας ότι οι προσφορές είναι πραγματικές. Ωστόσο, παρά το νέο πλαίσιο, οι τιμές δεν αναμένεται να μειωθούν σημαντικά, καθώς εξαρτώνται από παράγοντες όπως το κόστος παραγωγής και μεταφοράς.
Για να αξιοποιούν τις πραγματικές προσφορές, οι καταναλωτές συνιστάται να συγκρίνουν την τιμή ανά κιλό, λίτρο ή τεμάχιο, αντί να παρασύρονται από μεγάλες ταμπέλες εκπτώσεων.
Με τις νέες ρυθμίσεις, το κράτος επιχειρεί να δημιουργήσει ένα πιο δίκαιο και διαφανές περιβάλλον για τις αγορές στα σούπερ μάρκετ, βάζοντας τέλος σε πρακτικές που συχνά παραπλανούν τους καταναλωτές.
Προγράμματα επιβράβευσης πελατών
Οι διατάξεις για την ανακοίνωση μείωσης της τιμής δεν εφαρμόζονται στα προγράμματα επιβράβευσης πελατών του πωλητή, όπως οι εκπτωτικές κάρτες ή τα κουπόνια, τα οποία παρέχουν στον καταναλωτή το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. 6 μήνες, 1 έτος) ή που επιτρέπουν τη συσσώρευση πιστώσεων (πόντων) για μελλοντικές αγορές.
Ομοίως, δεν εφαρμόζονται ούτε σε πραγματικές εξατομικευμένες μειώσεις τιμών που δεν έχουν τον χαρακτήρα «ανακοίνωσης» μείωσης των τιμών, π.χ. όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι «20% έκπτωση» με την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη αγορά μέχρι το τέλος του μήνα. Σε κάθε περίπτωση, τέτοια προγράμματα επιβράβευσης ή οι εξατομικευμένες μειώσεις εξακολουθούν να ελέγχονται για τη συμμόρφωσή τους με βάση τον νόμο για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.