Σούπερ μάρκετ: Νέοι κανόνες για προσφορές - Ο Κώδικας Δεοντολογίας και όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε
Από τις 17 Μαρτίου, ξεκινούν εντατικοί έλεγχοι για την εφαρμογή των νέων κανόνων ενώ εντός της ημέρας παρουσιάζονται οι αλλαγές από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Αλλαγές στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες των σούπερ μάρκετ φέρνει η εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, που ανακοινώθηκε σημερα Πέμπτη 6 Μαρτίου από το υπουργείο Ανάπτυξης . Οι νέοι κανόνες στοχεύουν στη διαφάνεια των εκπτώσεων και στη μείωση των παραπλανητικών πρακτικών.
Πραγματικές Προσφορές στα Σούπερ Μάρκετ
Με τη νέα ρύθμιση, οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να είναι σαφείς και επαληθεύσιμες. Το υπουργείο στοχεύει στην εξασφάλιση πραγματικών εκπτώσεων και στην προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές μειώσεις τιμών.
Τι αλλάζει στις εκπτώσεις και τις προσφορές
Τιμή αναφοράς: Η χαμηλότερη των 30 ημερών
Κάθε φορά που ένας έμπορος ανακοινώνει μείωση τιμής, θα πρέπει να αναγράφεται και η προηγούμενη χαμηλότερη τιμή που ίσχυε τις τελευταίες 30 ημέρες.
Διαφάνεια στις εκπτώσεις
Όλες οι προσφορές πρέπει να είναι σαφώς τεκμηριωμένες, είτε πρόκειται για ποσοστιαίες εκπτώσεις (π.χ. -20%), είτε για συγκεκριμένα ποσά (π.χ. -10€), είτε για άμεση σύγκριση τιμών (τώρα 50€, πριν 100€).
Αλλαγές στα αυτοκόλλητα προσφορών
Οι εκπτώσεις με stickers όπως «-2€” ή “-50%» πρέπει επίσης να συνοδεύονται από τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
Οι προσφορές μετατρέπονται σε… δώρα
Τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και οι προμηθευτές στις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο κατάφεραν να διατηρήσουν τις προσφορές τύπου «1+1», «2+1» ή «3+1». Ωστόσο στο εξής το επιπλέον προϊόν θα θεωρείται δώρο και όχι έκπτωση στην τιμή. Για παράδειγμα, σε μια προσφορά «1+1», το δεύτερο προϊόν λογίζεται ως δώρο και όχι ως μείωση τιμής κατά 50%.
Αλλαγές στις Προωθητικές Ενέργειες
Οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» και «2+1» θα υπόκεινται σε νέους κανόνες για μεγαλύτερη διαφάνεια:
- Τα προϊόντα με προσφορά «+1» πρέπει να πωλούνται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει τιμές.
- Οι πολυσυσκευασίες (“5+1 δώρο”) μπορούν να εξαιρούνται από αυτόν τον κανόνα εάν η προσφορά διαρκεί έως 60 ημέρες και η τιμή τους είναι ξεκάθαρη.
Τα πρόστιμα
Αν μία επιχείρηση παραβιάσει τον Κώδικα Δεοντολογίας, τότε βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμα από 5.000 ευρώ έως 1.500.000 ευρώ, και σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας έως 3.000.000 ευρώ.
Επίσης, για σοβαρές παραβάσεις που επισύρουν πρόστιμο που ξεπερνά τις 50.000 ευρώ, το όνομα της επιχείρησης, καθώς και περιληπτικά στοιχεία για την παράβαση, δημοσιεύονται από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Πώς Επηρεάζεται η Αγορά
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Circana, το 25,8% των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το 2024 αφορούσε προϊόντα σε προσφορά ή προωθητική ενέργεια. Οι νέοι κανόνες αναμένεται να μειώσουν τον όγκο των προσφορών, αλλά να αυξήσουν τη διαφάνεια και την αξιοπιστία τους.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, σημείωσε ότι οι ψεύτικες προσφορές θα εκλείψουν και οι εκπτώσεις θα γίνουν λιγότερες, αλλά πιο πραγματικές.
Τι σημαίνουν για τους καταναλωτές
- Λιγότερες, αλλά πιο ουσιαστικές προσφορές
- Πιο ξεκάθαρη τιμολόγηση χωρίς παραπλανητικά κόλπα
- Διαφάνεια στις μειώσεις τιμών και στις προωθητικές ενέργειες
Ελέγχους από το Επιμελητήριο Αθηνών
Η Επιτροπή Καταναλωτών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών χαιρετίζει τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης και καλεί όλους τους Έλληνες καταναλωτές να παρατηρούν τις τιμές στα προϊόντα που ψωνίζουν για το νοικοκυριό του ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ και τα SUPER MARKETS και σε οποιαδήποτε περίπτωση διαπιστώσουν παραπλανητική έκπτωση και αθέμιτες πρακτικές,να επικοινωνήσουν με την Επιτροπή Καταναλωτών και να αναφέρουν έστω και ανώνυμα: στο email: epitropikatanalwtwn@eea.gr
- Την ημερομηνία
- Την ακριβή περιγραφή του προϊόντος
- Το κατάστημα
- Την περιοχή
- Και την αρχική τιμή πώλησης, καθώς και την σημερινή τιμή.