Σικελία: Τα ερωτήματα για το ναυάγιο του Bayesian - Τι συνέβη τα μοιραία λεπτά πριν τη βύθιση
Ποιά είναι τα βασικά ερωτήματα στα οποία εστιάζουν οι ερευνητές.
Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης έχουν μπει οι ενέργειες του πληρώματος και του καπετάνιου καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία ισχυρίζεται ότι μόνο ένα ανθρώπινο λάθος θα μπορούσε να οδηγήσει στη βύθιση του υπερπολυτελούς σκάφους Bayesian με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου στα ανοικτά των ακτών της Σικελίας.
Όπως φαίνεται, οι απαντήσεις θα αργήσουν να δοθούν.
Το υπερπολυτελές σούπερ γιοτ μετέφερε 22 άτομα, στα ανοιχτά της Σικελίας, όταν μια σφοδρή καταιγίδα που δημιούργησε υδρορροές χτύπησε νωρίς τη Δευτέρα 19 Αυγούστου. Επτά πτώματα ανασύρθηκαν από το ναυάγιο του σκάφους.
Καθώς οι ιταλικές αρχές συνεχίζουν να διερευνούν τις συνθήκες γύρω από το περιστατικό, έχουν γίνει εικασίες για το τι πήγε στραβά, με όλα τα μάτια να είναι στραμμένα στον καπετάνιο, το πλήρωμα αλλά και τις αστοχίες στο ίδιο το γιοτ.
Ειδικοί κάνουν λόγο για περιστατικό «μαύρου κύκνου» με πολύ άσχημο καιρό.
Τα μέτρα που έλαβε το πλήρωμα
Ο καπετάνιος του γιοτ, Τζέιμς Κάτφιλντ, φέρεται να είπε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ότι δεν μπορούσε να προβλέψει την καταιγίδα που έπληξε το Bayesian, για την οποία ωστόσο είχε γίνει πρόγνωση.
Ο Λούκα Μερκάλι, πρόεδρος της Ιταλικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, δήλωσε την Τρίτη ότι το πλήρωμα θα έπρεπε να έχει φροντίσει ώστε όλοι οι καλεσμένοι να ήταν ξύπνιοι και να τους είχε δώσει σωσίβια, δεδομένης της κακής πρόβλεψης. Μία από τους επιζώντες φέρεται να είπε στο ιατρικό προσωπικό ότι το πλοίο άρχισε να βυθίζεται μόλις δύο λεπτά αφότου την πήρε ο ύπνος.
Σύμφωνα με εμπειρογνώμονα η έρευνα θα πρέπει να ελέγξει εάν το πλήρωμα του γιοτ είχε ή δεν είχε κλείσει τις καταπακτές πρόσβασης πριν χτυπήσει η κακοκαιρία. Αν και σε ένα σκάφος αυτού του μεγέθους, όπως επισημαίνουν ειδικοί, οι ανοιχτές καταπακτές από μόνες τους πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετές για να το βυθίσουν.
Ο καπετάνιος του γιοτ, Τζέιμς Κάτφιλντ, τα οκτώ επιζώντα μέλη του πληρώματος και οι επιβάτες του ανακρίθηκαν από το Λιμενικό Σώμα για λογαριασμό των εισαγγελέων, κάτι που είναι σύνηθες σε αυτές τις περιπτώσεις.
Οι εισαγγελείς πρόκειται να αρχίσουν έρευνα για «πολλαπλές ανθρωποκτονίες εξ αμελείας» και για ναυάγιο, σύμφωνα με την Daily Mail. Η πρόκληση ναυαγίου έχει μέγιστη ποινή 12 ετών ενώ η ανθρωποκτονία εξ αμελείας έχει και αυτή βαριά ποινή φυλάκισης. Το Sky News σημειώνει ότι αυτή η γραμμή έρευνας είναι τυπική διαδικασία σε πολύπλοκες υποθέσεις όπως αυτή.
Οι ιταλικές αρχές αναμένεται να αποκαλύψουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνά τους σε συνέντευξη τύπου το Σάββατο.
Ποιός ο ρόλος της καρίνας
Ο ρόλος της καρίνας του σκάφους θα εξεταστεί προσεκτικά από τους ερευνητές. Η καρίνα είναι ένα μεγάλο τμήμα του σκάφους που μοιάζει με πτερύγιο που προεξέχει από τη βάση του. Ο πυθμένας της καρίνας - που είναι το χαμηλότερο μέρος του σκάφους - περιέχει ένα τεράστιο βάρος, που κρατά το σκάφος σταθερό. Όταν ο άνεμος σπρώχνει το σκάφος στο πλάι του, η καρίνα ανεβαίνει μέσα από το νερό έως ότου - σαν τραμπάλα - το βάρος της σπρώχνει το σκάφος πίσω στο επίπεδο.
Σε ένα σκάφος στο μέγεθος του Bayesian, οι καρίνες είναι συχνά σχεδιασμένες να ανασύρονται έτσι ώστε το σκάφος να μπορεί να ελλιμενίζεται σε περιοχές που δεν είναι τόσο βαθιά, όπως ένα λιμάνι. Όταν η καρίνα είναι ανυψωμένη, κάνει το σκάφος πολύ λιγότερο σταθερό. Σε αυτή την περίπτωση, το ναυάγιο του Bayesian βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, γεγονός που υποδηλώνει ότι δεν υπήρχε λόγος να χρειαζόταν να αποσυρθεί η καρίνα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έφταιγε ο καπετάνιος ή το πλήρωμα.
Σύμφωνα με δήλωση εκπροσώπου της κατασκευάστριας εταιρίας, «ακόμη και χωρίς την καρίνα εντελώς έξω, το πλοίο είναι σταθερό και μόνο μια τεράστια είσοδος νερού θα μπορούσε να προκαλέσει τη βύθιση. Οι ερευνητές θα θέλουν να μάθουν πού βρισκόταν η καρίνα.
Γιατί βυθίστηκε το σκάφος τόσο γρήγορα
Άλλο ένα σοβαρό ερώτημα αποτελεί πώς ένα σκάφος αυτού του μεγέθους βυθίστηκε μέσα σε μόλις 16 λεπτά, παρασύροντας στον θάνατο 7 ανθρώπους. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι για να συμβεί αυτό μονο αν δεχόταν μια υπερβολικά μεγάλη ποσότητα νερού, ανεξάρτητα από το αν οι καταπακτές ήταν ανοιχτές ή όχι.
Φταίει ο καιρός;
Μάρτυρες έχουν περιγράψει ότι είδαν να σχηματίζεται ένα κύμα νερού κατά τη διάρκεια της καταιγίδας πριν από τη βύθιση του Bayesian. Οι περισσότεροι είναι εξοικειωμένοι με το πώς μοιάζουν οι ανεμοστρόβιλοι - είναι περιστρεφόμενες στήλες καταστροφικών ανέμων, που εκτείνονται από τη βάση των νεφών μέχρι το έδαφος.
Με την αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής, υπάρχει η ανησυχία ότι θα μπορούσαν να γίνουν πιο συχνές. Σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Έρευνας Υδατοροής, μόνο στις 19 Αυγούστου υπήρξαν 18 επιβεβαιωμένες εκροές στα ανοικτά των ακτών της Ιταλίας.
Αλλά η πιθανότητα να χτυπήσει κάποιος απευθείας ένα πλοίο - όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να είχε συμβεί εδώ - είναι ακόμα πολύ χαμηλή.