Σικελία: «Είσαι ο άγγελός μου», σπαρακτικό μήνυμα της αδελφής της Χάνα - Τα μαρτυρικά 16 λεπτά
Πολλά είναι τα ερωτήματα που καλούνται να απαντήσουν οι ερευνητές σχετικά με τη βύθιση του Bayesian.
Συγκλονισμένοι είναι συγγενείς και φίλοι του μεγιστάνα Μάικ Λίντς και της 18χρονης κόρης του Χάνα που ανασύρθηκαν νεκροί από το ιστιοφόρο Bayesian που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Σικελίας τα ξημερώματα της Δευτέρας.
Σε ένα σπαρακτικό μήνυμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η μεγαλύτερη κόρη της οικογένειας Έσμε Λιντς απέτισε φόρο τιμής στην μικρή της αδελφή μετά την ανάσυρση της σορού της από το ναυάγιο.
«Η Χάνα έμπαινε συχνά στην κρεβατοκάμαρά μου και ξάπλωνε μαζί μου. Μερικές φορές με ένα χαμόγελο, μερικές φορές για συμβουλές. Ό,τι και αν συνέβαινε, μου προσέφερε ατελείωτη αγάπη. Ήταν πολύ στοργική, παθιασμένα τρελή, ακούσια ξεκαρδιστική και η πιο καταπληκτική, υποστηρικτική και χαρούμενη αδελφή και καλύτερη φίλη για μένα.
Και πάνω απ' όλα αυτά, είχε ακόμα περισσότερη αγάπη να δώσει σε όλους τους φίλους της και πάθος για τις απίστευτες σπουδές και τους στόχους της. Είναι ο μικρός μου άγγελος, το αστέρι μου», έγραψε χαρακτηριστικά προκαλώντας ρίγη συγκίνησης στους φίλους της.
Σημειώνεται ότι η άτυχη 18χρονη Χάνα επρόκειτο να ξεκινήσει τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης τον επόμενο μήνα.
Τα τελευταία 16 δραματικά λεπτά του ναυαγίου
Το πολυτελές γιοτ 184 ποδιών, με βρετανική σημαία, ναυπηγήθηκε στο ναυπηγείο Perini Navi Viareggio τον Φεβρουάριο του 2008. Το γιοτ διέθετε το ψηλότερο κατάρτι αλουμινίου στον κόσμο, με μήκος 246 πόδια. Εκτός από την καταιγίδα και τις ισχυρές ριπές ανέμου που φαίνεται πως συνέβαλαν στην αποσταθεροποίηση και τη βύθιση του σκάφους, οι ειδικοί έχουν επίσης επισημάνει το ανθρώπινο λάθος ως πιθανή αιτία της καταστροφής του Bayesian. Γίνεται λόγος για μια αλυσίδα λαθών, όπως ανοιχτές καταπακτές και παράθυρα, ακατάλληλη ευθυγράμμιση του σκάφους και κακή τοποθέτηση της καρίνας, του αντίβαρου στο ανερχόμενο κατάρτι.
Η ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera έχει κάνει μια καταγραφή των τελευταίων 16 λεπτών του Bayesian, χάρη στο σύστημα εντοπισμού AIS (Automatic Identification System), το οποίο συνδέει τα όργανα του πλοίου με παράκτιους σταθμούς και παρακολουθεί με ακρίβεια το σκάφος. Οι τελευταίες στιγμές διήρκεσαν από τις 3:50 π.μ. έως τις 4:06 π.μ., την ώρα του τραγικού τέλους.
Αναλυτικά:
3:50 π.μ.: Μια άγρια νεροποντή πλήττει το Bayesian. Παρά το γεγονός ότι είναι αγκυροβολημένο, το σύστημα εντοπισμού δείχνει μια πορεία που οπτικά μοιάζει με μουτζούρα: το σκάφος κινείται προς τα εμπρός και προς τα πίσω, στη συνέχεια από τη μια πλευρά στην άλλη, και στη συνέχεια πάλι προς τα εμπρός και προς τα πίσω.
3:59 π.μ.: Η άγκυρα υποχωρεί, αφήνοντας το σκάφος πλήρως εκτεθειμένο στην καταιγίδα.
4:00 π.μ.: Μέχρι αυτή τη στιγμή, το σκάφος έχει πάρει τόσο πολύ νερό που γίνεται ανεξέλεγκτο. Το ρεύμα σβήνει, υποδεικνύοντας ότι το νερό έχει φτάσει είτε στην περιοχή της γεννήτριας είτε στο μηχανοστάσιο.
4:03 π.μ.: Στις 4:03 π.μ., παρατηρείται άλλη μια μικρή αλλαγή στην τροχιά του σκάφους. Στις 4:05 π.μ., εξαφανίζεται από το σύστημα εντοπισμού αφού παρασύρεται περίπου 400 μέτρα. Το υλικό παρακολούθησης που καταγράφηκε από μια βίλα κοντά στο λιμάνι του Porticello επιβεβαιώνει αυτή τη στιγμή.
4:06 π.μ.: Στις 4:06 π.μ., το EPIRB (emergency position-indicating radio beacon), ένας τύπος GPS που λειτουργεί ως φάρος έκτακτης ανάγκης, στέλνει αυτόματα σήμα κινδύνου στον δορυφορικό σταθμό Cospas-Sarsat στο Μπάρι, τον οποίο διαχειρίζεται η ακτοφυλακή. Το σκάφος, όπως ανέφεραν οι 15 επιζώντες, βυθίστηκε με την πλώρη προς τα κάτω σε κάθετη θέση προτού σταματήσει στον πυθμένα με τη δεξιά πλευρά προς τα κάτω.
Κατά τη διάρκεια αυτών των 16 τρομακτικών λεπτών, 15 άνθρωποι κατάφεραν να διαφύγουν. Ο μάγειρας, Recaldo Thomas, πέθανε στην προσπάθειά του να βγει έξω. Οι υπόλοιποι έξι, οι οποίοι είχαν δηλωθεί ως αγνοούμενοι και τώρα έχουν βρεθεί νεκροί, πάλεψαν για τη ζωή τους μέχρι το τέλος, όπως δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία των ερευνών.
«Δεν βυθίστηκε σε 1 λεπτό αλλά σε 16»
O Giovanni Costantino, CEO του ομίλου Italian Sea Group, δήλωσε στο Sky News ότι τα συγκεκριμένα σκάφη είναι απολύτως ασφαλή και ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στον σχεδιασμό και την κατασκευή του Bayesian superyacht που ανατράπηκε σε μια καταιγίδα στα ανοιχτά του Porticello, στη Σικελία, τη Δευτέρα.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Italian Sea Group, στην οποία ανήκει η εταιρεία που κατασκευάζει τα σκάφη της Perini, διερωτήθηκε γιατί το πλήρωμα δεν βρισκόταν σε «κατάσταση συναγερμού» όταν χτυπούσε καταιγίδα. Επέμεινε ότι τα σκάφη ήταν «απολύτως ασφαλή», υπονοώντας ότι το ανθρώπινο λάθος ήταν η αιτία για τη βύθιση του σκάφους. Μάλιστα επεσήμανε ότι η δομή και η καρίνα τους τα καθιστούν «αβύθιστα».
Ο Costantino υπογράμμισε ότι η είδηση του ναυαγίου τον δίχασε καθώς από τη μια αισθάνθηκε θλίψη για το συμβάν, αλλά από την άλλη ένιωσε δυσπιστία. «Το περιστατικό ακούγεται σαν μια απίστευτη ιστορία, τόσο τεχνικά όσο και ως γεγονός», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Giovanni Costantino, μιλώντας στους Financial Times είπε ότι το σκάφος βυθίστηκε «επειδή πήρε νερό», ανέφερε, υπονοώντας ότι δεν ακολουθήθηκαν οι κατάλληλες διαδικασίες. Υποστήριξε ότι το μεγάλο άνοιγμα ακριβώς πάνω από την ίσαλο γραμμή στην πρύμνη, μπορεί να ήταν ανοιχτό και να πλημμύρισε, και το ίδιο μπορεί να ίσχυε και για ένα άλλο άνοιγμα στην ίσαλο γραμμή στο πλάι.
Δήλωσε επίσης ότι χρειάστηκαν 16 λεπτά μέχρι να βυθιστεί το γιοτ, γεγονός που θα έπρεπε να δώσει χρόνο στο πλήρωμα να σώσει τους επιβάτες. «Το μαρτύριο διήρκεσε 16 λεπτά. Βυθίστηκε όχι σε ένα λεπτό, όπως είπαν κάποιοι επιστήμονες. Βυθίστηκε σε 16 λεπτά», δήλωσε ο Costantino. «Μπορείτε να το δείτε από τους χάρτες, από τον χάρτη εντοπισμού του AIS (Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης)».
Έρευνα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας
Οι ιταλικές αρχές ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να δημοσιεύσουν νέα στοιχεία σχετικά με το ναυάγιο του πολυτελούς γιοτ στη Σικελία που κόστισε τη ζωή σε επτά άτομα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του Sky News, οι εισαγγελείς ερευνούν το ναυάγιο Bayesian για ενδεχόμενη ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η γραμμή έρευνας είναι συνήθης διαδικασία σε πολύπλοκες υποθέσεις όπως η συγκεκριμένη. Παράλληλα, οι ιταλικές αρχές αναμένεται να αποκαλύψουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνά τους για το ναυάγιο αύριο, σε συνέντευξη Τύπου.