Σε θέση μάχης: Ο Μητσοτάκης βγαίνει μπροστά για τα ομόφυλα ζευγάρια
«Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τηρεί τον λόγο του, αυτά που λέει τα εννοεί και τα κάνει πράξη». Η φράση, απάντηση, του κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών περικλείει όλο το σκεπτικό του Μεγάρου Μαξίμου πίσω από την απόφαση να προχωρήσει το θέμα του γάμου και της τεκνοθεσίας στα ομόφυλα ζευγάρια, ναι μεν χωρίς βιασύνη αλλά και χωρίς να δοθεί η αίσθηση ότι η κυβέρνηση πατάει φρένο, φοβούμενη τις αντιδράσεις εντός της ΝΔ και όχι μόνον.
Ο Πρωθυπουργός θα πάρει επάνω του την επικοινωνιακή διαχείριση του «καυτού» θέματος και βγαίνει μπροστά για να μιλήσει πριν έρθει στη βουλή το σχετικό νομοσχέδιο - στη συνέντευξη που θα παραχωρήσει την Τετάρτη στην ΕΡΤ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του flash.gr, το θέμα για τα ομόφυλα ζευγάρια στον «πρωινό καφέ» και φαίνεται πως πρόθεση του πρωθυπουργού είναι να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση. Όπως τονίζεται, θα υπάρξει η απαιτούμενη ενημέρωση των βουλευτών, όμως δεν θα τεθεί θέμα κομματικής πειθαρχίας.
Όσον αφορά, την τεκνοθεσία, ένα ομόφυλο ζευγάρι δεν θα μπορεί να αποκτήσει παιδί μέσω παρένθετης μητέρας, αλλά θα μπορεί να υιοθετήσει παιδί από ίδρυμα, όπως συμβαίνει και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί κύκλοι, ακόμα και σήμερα ένας άνδρας ή μία γυναίκα μπορεί να υιοθετήσει ένα παιδί, αλλά αν συμβεί κάτι στο βιολογικό γονέα, το παιδί μένει νομικά ακάλυπτο.
Αυτή, άλλωστε, αναμένεται να είναι και η διαφορά από την πρόταση νόμου που θα καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ - η κυβέρνηση πάντως δηλώνει ανοιχτή σε προτάσεις από την πλευρά των κομμάτων της αντιπολίτευσης που έχουν πει πως θα στηρίξουν το νομοθέτημα - κάτι το οποίο αναμένεται ότι θα τονιστεί και σε κεντρικό επίπεδο από τον εισηγητή του νομοσχεδίου, Άκη Σκέρτσο.
Μάκης Βορίδης: Είμαι πολύ ξεκάθαρος, μην το κουράζουμε
Την ίδια ώρα, για ακόμα μια φορά ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης , ξεκαθάρισε πως είναι αντίθετος στο θέμα του γάμου ομόφυλων ζευγαριών αλλά και της τεκνοθεσίας από αυτά.
«Γιατί το κουράζουμε και το λέμε και το ξαναλέμε. Ήμουν πολύ ξεκάθαρος στις θέσεις μου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κύριος Βορίδης.
Ο υπουργός Επικρατείας και προ διμήνου είχε δηλώσει πως όχι μόνο δεν θα ψηφίσει τον γάμο μεταξύ ομοφύλων αλλά εκ των πραγμάτων εφόσον δεν θα έχει δώσει θετική ψήφο δεν αποκλείεται να τεθεί και εκτός κυβερνητικού σχήματος.
Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, ερωτηθείς στην εκπομπή του ΑΝΤ1 «Καλημέρα Ελλάδα» για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, είπε: «Η κυβέρνηση θα αποφασίσει πότε θα φέρει το νομοσχέδιο. Δεν θέλουμε να διχάσουμε. Αν δεν δω το νομοσχέδιο, δεν μπορώ να τοποθετηθώ οριστικά».
Στη «γαλάζια» κοινοβουλευτική ομάδα υπάρχουν και άλλοι βουλευτές που δεν βλέπουν με καλό μάτι το γάμο και πολύ περισσότερο την τεκνοθεσία στα ομόφυλα ζευγάρια, περιμένουν ωστόσο πρώτα τον ίδιο τον κ. Μητσοτάκη να μιλήσει για το θέμα.
Η θέση της Εκκλησίας
Εγκύκλιο, μέσω της οποίας παραθέτει τις θέσεις της για το ζήτημα της τεκνοθεσίας και του γάμου μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών, απέστειλε τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, προς όλες τις Μητροπόλεις της χώρας.
Την εγκύκλιο, που υπογράφει ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, καταγράφεται η διαφωνία της Εκκλησίας της Ελλάδας με την ομόφυλη γονεϊκότητα, καθώς όπως αναφέρεται δεν ικανοποιούνται τα δικαιώματα των παιδιών να έχουν πατέρα και μητέρα, αλλά και η διαφωνία με τον ομόφυλο γάμο, διότι οδηγεί σε ομόφυλη γονεϊκότητα.
Στην αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή επεκτείνονταν ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών, δεν θα ήταν νομικά επιτρεπτός ο αποκλεισμός τους από το δικαίωμα υιοθεσίας, όπως ισχύει σήμερα για τα έγγαμα ζευγάρια.
Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού έχει τη δική της θετική πρόταση ζωής, που είναι ο χριστιανικός γάμος μεταξύ άνδρα και γυναίκας.
Σε ό,τι αφορά τις ομοερωτικές-ομοερωτικές τάσεις και πράξεις, σημειώνεται πως όλοι οι άνθρωποι, παρά τις ατέλειες και αδυναμίες τους, είναι εξίσου τέκνα και εικόνες του Θεού. Κανείς δεν μπορεί να κατακριθεί εξαιτίας των χαρακτηριστικών ή των τάσεων, με τις οποίες γεννήθηκε. Η Εκκλησία, ως οικογένεια που είναι, δεν απορρίπτει κανένα πρόσωπο για τις αδυναμίες του. Ωστόσο, κάθε άνθρωπος είναι ελεύθερος και επομένως υπεύθυνος εάν οι επιλογές του, οι πράξεις και ο τρόπος ζωής του τον οδηγούν ή τον απομακρύνουν από τον Θεό.
Αναφορικά με την «ισότητα» στο γάμο και στην υιοθεσία, η εγκύκλιος παραπέμπει στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και το Ενωσιακό Δίκαιο. Καταγράφει ως ‘αναληθές’ το γεγονός ότι προκειμένου να γίνει λόγος για ανάγκη ίσης μεταχείρισης ή εξίσωσης μεταξύ ετερόφυλων και ομόφυλων ζευγαριών στο δικαίωμα του γάμου και της υιοθεσίας στην Ελλάδα, θα έπρεπε να προϋπάρχει νομικά μία αδικαιολόγητη ανισότητα, η οποία πρέπει να αποκατασταθεί. Όμως, τόσο βάσει του Ελληνικού Συντάγματος (άρθρο 21) όσο και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο γάμος προβλέφθηκε ρητά μόνο μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Επιπλέον, τα ευρωπαϊκά κράτη υποχρεούνται να νομοθετήσουν για τα ομόφυλα ζευγάρια μόνο εναλλακτικούς θεσμούς αστικής ένωσης, όπως το σύμφωνο συμβίωσης που ισχύει στην Ελλάδα, και δεν υποχρεούνται σε θέσπιση ομόφυλου γάμου ή δικαιώματος ομόφυλης γονεϊκότητας.
Η Ιερά Σύνοδος προτάσσει την έμφυτη ανάγκη των παιδιών και κατ’επέκταση, το δικαίωμά τους να μεγαλώνουν με άνδρα πατέρα και γυναίκα μητέρα αντί υποκατάστατων λύσεων, όπως του γονέα Α και του γονέα Β (δύο μητέρες, δύο πατέρες). Τονίζεται πως τα δεν πρέπει τα παιδιά να χρησιμοποιούνται ως ‘εργαλείο ακτιβιστικής πίεσης’, ενώ θεωρεί πως η ομόφυλη γονεϊκότητα θα ευνοούσε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης γυναικών ως παρένθετων μητέρων.
Όπως σημειώνει, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ‘με το θεσμό της υιοθεσίας το κράτος οφείλει να παρέχει σε ένα παιδί την κατάλληλη οικογένεια να το μεγαλώσει και όχι να παρέχει παιδιά σε όποιον θέλει να γίνει γονέας’.
Η εγκύκλιος, δε, καταλήγει: «Τα παιδιά δεν είναι ούτε κατοικίδια ζώα συντροφιάς για όποιον θέλει να νιώσει κηδεμόνας ούτε αξεσουάρ, που θα επισημοποιήσουν ή θα καταστήσουν κοινωνικά αποδεκτή μια ομόφυλη συμβίωση».