Ρεύμα: Στους πόσους απλήρωτους λογαριασμούς μπλοκάρεται ο καταναλωτής από την παροχή ηλεκτρισμού
Νέο πλαίσιο για τα φέσια των καταναλωτών σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, την ώρα που οι συνολικές οφειλές ανέρχονται σε 2,5 δισ ευρώ.
Νέο πλαίσιο και μέτρα για τους ενεργειακούς τουρίστες αναμένεται να τεθεί σε ισχύ προκειμένου να μπει φρένο στα φέσια που αφήνουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στους παρόχους. Από τα διαθέσιμα στοιχεία της ΡΑΑΕΥ (πρώην ΡΑΕ) προκύπτει ότι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υφιστάμενων και των παλαιών πελατών σε όλες τις κατηγορίες (Υψηλή, Μέση, Χαμηλή) προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανήλθε σε 2.418.405.414 ευρώ.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων και Ενέργειας προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ένα νοικοκυριό δεν θα μπορεί να αλλάξει πάροχο στην περίπτωση που ο υφιστάμενος προμηθευτής του έχει προχωρήσει σε εντολή απενεργοποίησης του μετρητή του.
Η δυνατότητα αλλαγής παρόχου θα μπλοκάρεται στην περίπτωση που έχει «κοκκινιστεί» από τρεις προμηθευτές στο Debt Flagging. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως έχει αφήσει ληξιπρόθεσμες (και μη διακανονισμένες) οφειλές εντός της προηγούμενης 5ετίας σε δύο παλαιότερους προμηθευτές του -οι οποίοι για αυτόν τον λόγο το έχουν «κοκκινίσει»- ενώ έχει πλέον ληξιπρόθεσμα χρέη και στον τρέχοντα παρόχό του, με συνέπεια να έχει κι αυτός «κοκκινίσει» πλέον το νοικοκυριό στο σύστημα «σήμανσης χρεών».
Δεύτερη ευκαιρία
Ο προμηθευτής οφείλει επίσης να παρέχει την δυνατότητα δόσεων στους καταναλωτές για την εξόφληση των λογαριασμών. Η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τις 20 μέρες (και σε περίπτωση έγχαρτου λογαριασμού 25 μέρες). Εφόσον παρέλθει το ανωτέρω διάστημα, ο προμηθευτής αναγράφει σε διακριτό σημείο στον επόμενο λογαριασμό το ποσό της ληξιπρόθεσμης αμοιβής μαζί με τους τόκους υπερημερίας. Aν ο πελάτης δεν φανεί συνεπής ούτε στην δεύτερη προθεσμία, η εταιρεία επικοινωνεί μαζί του εντός προθεσμίας 5 ημερών για υπενθύμιση της οφειλής, προσφέροντος πρόταση διακανονισμού της οφειλής σε δόσεις για την οποία ο πελάτης έχει περιθώριο απάντησης επίσης 5 ημερών.
Στην περίπτωση που ο καταναλωτής δεν αποδεχτεί την πρόταση διακανονισμού ή δεν τηρεί τους όρους, ο πάροχος έχει την δυνατότητα να υποβάλλει εντολή επισήμανσης (flagging) του πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του διαχειριστή και συγχρόνως εντολή απενεργοποίησης του μετρητή φορτίου λόγω ανεξόφλητης οφειλής. Στην περίπτωση που η οφειλή αυτή δεν εξοφληθεί εντός 10 ημερών ο προμηθευτής μπορεί να καταγγείλει την σύμβαση προμήθειας και να υποβάλλει στον ΔΕΔΔΗΕ δήλωση παύσης εκπροσώπησης.