Ψιλικατζίδικο χωρίς προσωπικό και ταμειακές άνοιξε η Coca-Cola HBC - Θα έρθει στην Ελλάδα;
Το πρώτο πείραμα για πέρασμα από την εμφιάλωση και την εμπορία, στην λιανική πραγματοποιεί αυτό το διάστημα στην Ουγγαρία η Coca-Cola HBC.

Η Coca- Cola HBC, o μεγαλύτερος εμφιαλωτής της Coca-Cola στην Ευρώπη, με ελληνικές μάλιστα ρίζες καθώς είναι σε μεγάλο βαθμό η μετεξέλιξη της 3Ε (HBC: Hellenic Bottling Company), εδώ και λίγες ημέρες δοκιμάζει την επέκταση της και στο λιανικό εμπόριο ανοίγοντας το πρώτο μίνι μάρκετ σε εργασιασκό χώρο στο Τορόγκπαλιντ, μία πόλη 16 χιλιόμετρα μακριά από την Βουδαπέστη.
Χωρίς προσωπικό και ταμειακές αλλά με κάμερες και AI
Συγκεκριμένα η θυγατρική του ομίλου στην Ουγγαρία λειτουργεί στα γραφεία της Yettel (δεύτερος μεγαλύτερος τηλεπικοινωνιακός πάροχος της χώρας) όπου εργάζονται περίπου 900 άτομα, ένα εντελώς αυτόματοποιημένο "ψιλικατζίδικο" χωρίς καθόλου προσωπικό. Η λειτουργία του πρώτου αυτού αυτόνομου καταστήματος είναι εγγυημένη από την τεχνητή νοημοσύνη. Η τεχνητή νοημοσύνη επιβλέπει τη σωστή λειτουργία των καμερών και των αισθητήρων στο κατάστημα και συλλέγει δεδομένα σχετικά με τις συνήθειες αγορών, τα ποσοστά τζίρου προϊόντων, τον χρόνο παραμονής στο κατάστημα και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για τον έμπορο, στην συγκεκριμένη περίπτωση την Coca-Cola HBC.
Όταν ένας πελάτης εισέρχεται στην περιοχή πωλήσεων, οι κάμερες συνδέουν τη φυσική του εμφάνιση με ένα εικονικό καλάθι αγορών. Αυτό το σύστημα συνδέει τον πελάτη, το επιλεγμένο προϊόν και το προσωπικό του προφίλ που δημιουργήθηκε στην εφαρμογή «Take It Easy». Καθώς οι πελάτες μετακινούνται στο κατάστημα, οι κάμερες παρακολουθούν τις κινήσεις τους και οι ενσωματωμένοι αισθητήρες παρακολουθούν τα περιεχόμενα του καλαθιού τους. Μόλις ο πελάτης ολοκληρώσει τις αγορές του, απλώς εγκαταλείπει το κατάστημα. Στη συνέχεια, το σύστημα αθροίζει το καλάθι του και ξεκινά τη συναλλαγή πληρωμής με χρέωση στο προφίλ του πελάτη. Αυτή η τεχνολογία δεν συλλέγει δεδομένα αναγνώρισης προσώπου, παρακολουθεί αποκλειστικά τις κινήσεις και τις δραστηριότητες που είναι απαραίτητες για απρόσκοπτες αγορές, σε πλήρη συμμόρφωση με τα ρυθμιστικά πλαίσια GDPR, όπως αναφέρει η εταιρεία.

Στο κατάστημα, οι εργαζόμενοι μπορούν να αγοράσουν προϊόντα που διανέμει η Coca-Cola HBC Hungary (ανθρακούχα και μη ανθρακούχα αναψυκτικά, φυσικά μεταλλικά νερά, ενεργειακά ποτά), καθώς και σνακ, έτοιμα γεύματα, κονσέρβες, γαλακτοκομικά προϊόντα και είδη υγιεινής. Σύμφωνα με την τοπική διοίκηση της εταιρείας αναμένεται να ανοίξουν συνολικά 15 τέτοια σημεία μέσα στην επόμενη τριετία στην χώρα.
Κατά την παρουσίαση του νέου εγχειρήματος η επικεφαλής της Coca-Cola HBC Ουγγαρίας Άγκνες Κόβατς δήλωσε ότι το συγκεκριμένο κατάστημα αντιπροσωπεύει μια μοναδική καινοτομία όχι μόνο στην Ουγγαρία αλλά και στον Όμιλο Coca-Cola HBC, που εκτείνεται σε 29 χώρες. "Με τα χρόνια από την πανδημία του COVID-19, ο εγχώριος τομέας λιανικής έχει υποστεί σημαντική μεταμόρφωση. Οι νέες τεχνολογίες έχουν ριζώσει, νέες αγοραστικές συνήθειες έχουν εμφανιστεί, ο κλάδος αντιμετωπίζει αξιοσημείωτη έλλειψη εργατικού δυναμικού και η ψηφιοποίηση είναι διάχυτη. Ως κορυφαία εταιρεία τροφίμων και ποτών, προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με αυτές τις αλλαγές επενδύοντας σε τεχνολογίες που παρέχουν μακροπρόθεσμα επιχειρηματικά πλεονεκτήματα" σημείωσε.
Θα έρθει στην Ελλάδα;
Σε ερώτηση του flash.gr για το κατά πόσο το συγκεκριμένο εγχείρημα θα το δούμε σύντομα και στην Ελλάδα, εκπρόσωπος της Coca-Cola ανέφερε ότι δεν είναι στα σχέδια της εταιρείας.
Το σίγουρο είναι ότι το συγκεκριμένο concept θα μελετηθεί και θα εκτιμηθεί για το πότε, το πως και σε ποιους χώρους θα μπορέσει να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια. Όπως αναφέρουν γνώστες της αγοράς το συγκεκριμένο μοντέλο δεν ανταγωνίζεται ευθέως τα άλλα σημεία λιανικής καθώς ουσιαστικά έρχεται να αντικαταστήσει - τους προβληματικούς σε αρκετές περιπτώσεις - αυτόματους πωλητές με κέρματα που λειτουργούσαν κυρίως σε χώρους εργασίας.
Φυσικά στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες τουριστικές χώρες, το συγκεκριμένο μοντέλο, θα μπορούσε να βρει εφαρμογή πέρα από εργασιακούς χώρους, σε ξενοδοχειακές μονάδες για την κάλυψη αναγκών πελατών τους όταν αυτές δεν διαθέτουν μπαρ ή μίνι μάρκετ, βρίσκονται σε απομακρυσμένη περιοχή ή για την εξυπηρέτηση σε ώρες που τα γύρω καταστήματα είναι κλειστά.