Πόσο πληρώνονται οι Γενικοί Διευθυντές τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών;
Οι φράσεις, που αφορούν χρήματα, από ταινίες και πολιτικούς, γίνονται πολύ κλισέ όταν αναφερόμαστε σε Γενικούς Διευθυντές Αυτοκινητοβιομηχανιών. ‘Όμως όπως έχει ειπωθεί στο παρελθόν: «Λεφτά υπάρχουν» αλλά μάλλον μόνο για τους CEO . Για τον λόγο αυτό τα συνδικάτα, αντέδρασαν με απεργίες αφού σκέφτηκαν πως: «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη».
Αφήνουμε πίσω τα κλισέ πολιτικών και ταινιών για να δούμε την υπέρογκη αύξηση 56%, που πήρε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Stellantis ( Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS Automobiles, Fiat & Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM και Vauxhall) Κάρλος Ταβάρες. Ο Πορτογάλος είδε τις ετήσιες απολαβές του να φτάνουν τα 40 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 36.500.000 ευρώ ή 3.650.000 το μήνα). Φυσικά την αύξηση μαμούθ δεν την πήρε από μόνος του αλλά πέτυχε τους στόχους του και εφαρμόστηκε ο όρος στο συμβόλαιό του. Αυτός ο όρος περιλάμβανε ένα κίνητρο μετασχηματισμού (bonus 10.000.000 ευρώ) για να ανταποκριθεί άμεσα στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος (μικροκινητικότητα, νέες τεχνολογίες ηλεκτροκίνηση).
Ο Tavares τα κατάφερε και έτσι επιβραβεύτηκε για την κορυφαία οικονομική απόδοση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας οι ετήσιες αποδοχές του έφτασαν τα 36.500.000 ευρώ το 2023 όταν το 2022 πήρε 23.460.000.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η Stellantis : «Οι κινήσεις του έφεραν κερδοφορία σε όλες τις μάρκες, ενώ ανέβηκαν σημαντικά οι τιμές των μετοχών τους».
Φυσικά μόλις μαθεύτηκαν τα ποσά αυτά, τα συνδικάτα των εργαζομένων αντέδρασαν. Η πιο έντονη από αυτές ήταν του United Auto Workers του Ντιτρόιτ, που κάλεσε τις εταιρίες General Motors και Ford Motor να δημοσιοποιήσουν τις αμοιβές των CEO τους. Στόχος τους να αυξήσουν τους μισθούς των ωρομίσθιων εργαζομένων.
Μέχρι τώρα η Ford και η GM δεν έχουν ακόμη αποκαλύψει την αμοιβή των CEO τους για το 2023. Το 2022, η διευθύνουσα σύμβουλος της GM Mary Barra πήρε 29.000.000 δολάρια (ή περίπου 26.760.000 ευρώ) και ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Jim Farley έλαβε σχεδόν 21 εκατομμύρια δολάρια (ή περίπου 19.380.000 ευρώ).
Φυσικά όλα αυτά οδήγησαν σε απεργίες, οι οποίες δικαίωσαν τους εργαζομένους, που πέτυχαν άμεση αύξηση των μισθών κατά 11% και αύξηση 25% στους βασικούς μισθούς έως το 2028. Επιπλέον πέτυχαν μείωση του χρόνου που απαιτείται για την επίτευξη των κορυφαίων αμοιβών σε τρία χρόνια (από οκτώ). Παράλληλα οι εργαζόμενοι πέτυχαν αύξηση στις αποδοχές των έκτακτων εργαζομένων κατά 150% και κάποιους του έκαναν μόνιμους. Σύμφωνα με το σωματείο ο μέσος υπάλληλος της Stellantis κέρδισε 70.404 € το 2023, αύξηση κατά 9,4% από τα 64.328€ του 2022.
Πάντως εκπρόσωπος της Stellantis είπε ότι το εργατικό της δυναμικό μειώθηκε παγκοσμίως κατά 5,2% το 2023 σε λίγο περισσότερο από 258.000 ανθρώπους, με το εργατικό δυναμικό της στη Βόρεια Αμερική να μειώνεται από 88.835 το 2022 σε 81.341 υπαλλήλους πέρυσι.