Οχήματα «βόμβες» στους δρόμους: Κυκλοφορούν 15 χρόνια με τα ίδια ελαστικά!
Οχήματα με λάστιχα φθαρμένα, σχεδόν διαλυμένα και μηχανές που «αγκομαχούν» σε τέτοιο σημείο, που κανονικά θα έπρεπε να έχουν οδηγηθεί στην ανακύκλωση. Συνομιλήσαμε με ιδιοκτήτες κέντρων ελαστικών αλλά και μηχανικούς.
Η πραγματικότητα που μάς περιγράφουν για το στόλο των ΙΧ που κυκλοφορούν στη χώρα, είναι τραγική! Έχουμε δει ακόμα και όχημα με λάστιχα 15ετίας, δηλώνει στο Flash.gr, ο Τάσος Αναστόπουλος, υπεύθυνος καταστήματος με ελαστικά, ζάντες και αναρτήσεις
«Έχουμε δει και λάστιχα 15ετίας σε όχημα. Όπως το ακούσατε. 15 ετών!
-Που δεν είχαν αλλαχτεί ποτέ, ούτε με μεταχειρισμένα;
Που δεν είχαν αλλαχτεί ούτε με μεταχειρισμένα. Οι περιπτώσεις είναι πάρα πολλές και ακραίες. Είναι πολλά τα αυτοκίνητα που είναι με φθαρμένα λάστιχα. Είναι αυτοκίνητα τα οποία έχουν έρθει στο χώρο μας και βλέπουμε ότι είναι ουσιαστικά -αυτό που λέμε εμείς- με τα σύρματα, με τα λινά. Είναι στο βαθμό του επικίνδυνου και ανά πάσα στιγμή το λάστιχο μπορεί να σκάσει, ακόμα και την ώρα που κινείται το αυτοκίνητο!»
Στις φωτογραφίες που εξασφαλίσαμε, μπορείτε να δείτε κι εσείς την κατάσταση που δεν είναι η εξαίρεση, μας λένε οι άνθρωποι του χώρου, αλλά ο κανόνας.
Ελαστικά χωρίς πέλμα, άρα και πρόσφυση, με τα σύρματα εκτεθειμένα. Μάλιστα, όταν φτάνουν οι κάτοχοι των οχημάτων στο σημείο να τα αλλάξουν, ακόμα και μετά από τέσσερα ή πέντε χρόνια, η επιλογή -συνήθως- είναι μια. Τα μεταχειρισμένα, τονίζει στη συνομιλία μας ο κύριος Αναστασόπουλος, αφού οι περισσότεροι αδυνατούν να αγοράσουν καινούρια…
«Ένα άλλο μεγάλο πλήγμα, είναι τα μεταχειρισμένα. Έχουμε δει άνθρωπο να βγάζει τα παλιά του λάστιχα ώστε να βάλει μεταχειρισμένα και αυτά να είναι ακόμα πιο παλιά από αυτά που είχε πάνω. Για την ακρίβεια, αυτά που πήγε και βρήκε, ήταν παραγωγής του 2013 ενώ το λάστιχο που είχε επάνω το αυτοκίνητό του, ήταν παραγωγής του 2016. Τα είδε απλά να έχουν πέλμα, χωρίς να υπολογίσει ότι είναι ξεραμένα, χωρίς να υπολογίσει τίποτα.»
Και εννοείται πως οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι πολλοί και μάλιστα -ενίοτε- με τραγικές συνέπειες. Ο υπεύθυνος του καταστήματος ελαστικών, με μια επιχείρηση που μετρά 30 χρόνια ζωής, μάς περιγράφει περιπτώσεις που έχουν συναντήσει μετά από τροχαία…
«Όταν δεν έχει τα σωστά λάστιχα, οι κίνδυνοι είναι να φύγει το όχημα στον οδηγό ανά πάσα στιγμή ακόμα και στην πιο μικρή βροχή. Ή το κακό φρενάρισμα. Το αυτοκίνητο δεν θα υπακούσει τις εντολές που θα του δώσει ο οδηγός. Καθυστερημένη πρόσφυση. Επίσης, οποιαδήποτε στιγμή μπορεί να κλατάρει ένα λάστιχο και ιδίως αν είναι μπροστινό, τότε το όχημα θα καταλήξει όπου θέλει μόνο του. Δεν θα μπορέσει ο οδηγός να κάνει κάτι.
-Και φαντάζομαι δεν μιλάμε για πιο ακραίες καιρικές συνθήκες…
Όχι, όχι. Σε περίπτωση που μιλάμε για πάγο, χιόνι και βροχή, είναι ρίσκο. Είναι ρίσκο ότι κι αν κάνει. Ακόμη και αν κινείται με 20 χιλιόμετρα. Τουλάχιστον τα μισά τροχαία τις ημέρες που είναι βροχερές, οφείλονται στα λάστιχα.»
«Ένοχη» η ακρίβεια, που «χτύπησε» και τα ελαστικά
Ένας από τους λόγους που καταγράφεται αυτή η κατάσταση, είναι η ακρίβεια που έχει «χτυπήσει» μας λένε και τα ελαστικά. Συγκεκριμένα, για ένα αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας και τέσσερα λάστιχα καινούρια και αξιόπιστα, αλλά όχι τα πιο ακριβά, θα πρέπει να διαθέσει κάποιος από 250 μέχρι 300 ευρώ.
Ενώ για τα μεταχειρισμένα στα οποία καταλήγουν οι περισσότεροι οδηγοί, η τιμή πέφτει περίπου στα 120 ευρώ τα τέσσερα. Και εδώ όμως, υπάρχει παγίδα την οποία μας εξηγεί ο κύριος Τάσος Αναστασόπουλος…
«Για τα καινούρια που θα επιλέξει ο ιδιοκτήτης, θα αλλάξει ξανά λάστιχα σε 4 με 5 χρόνια, ενώ με τα μεταχειρισμένα -κατά 80%- την επόμενη χρονιά θα θέλει πάλι λάστιχα. Άρα του έρχεται πιο ακριβά ως επιλογή.
Πάντως, έχει ανέβει η τιμή στα ελαστικά. Ανέβηκε πολύ με τον covid, ανέβηκε μετά το τέλος της πανδημίας και τώρα επειδή το 80% των εργοστασίων βρίσκεται στην Ασία, είτε Κίνα, είτε Ταϊλάνδη, είτε Ιαπωνία, έχει ανέβει το κόστος και λόγω του πολέμου. Επειδή τα κοντέινερ δεν περνάνε και κάνουν τον κύκλο για να έρθουν από την Αφρική, πέρα από το κόστος παραγωγής, έχει αυξηθεί και το κόστος μεταφορικών.»
Αυτοκίνητα χωρίς σέρβις, «κινητές βόμβες» στους δρόμους
Ίδια τραγική κατάσταση και στα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου. Πάρα πολλοί ιδιοκτήτες ΙΧ, δεν κάνουν τα απαιτούμενα service στα οχήματά τους, ενώ όταν πια περάσουν την πόρτα ενός συνεργείου, τη «βγάζουν» μόνο με τα άκρως απαραίτητα, μάς λέει ο Γρηγόρης Μόφορης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Συνεργείων Αυτοκινήτων Αττικής, με τον οποίο συνομιλήσαμε…
«Η ακρίβεια έχει χτυπήσει και τον δικό μας κλάδο. Έχουν έρθει εδώ αυτοκίνητα που είναι σε πραγματικά άθλια κατάσταση. Μερικές φορές αναγκαζόμαστε να τους πούμε ότι δεν αξίζει να επισκευαστεί, πετάξτε το. Πηγαίντε το στην ανακύκλωση, όμως τα οικονομικά του ιδιοκτήτη δεν του επιτρέπουν να το αντικαταστήσει και προσπαθούμε λίγο τη μια ημέρα, λίγο την άλλη, να το επισκευάσουμε έτσι ώστε να είναι ασφαλές και για τον ίδιο, αλλά κυρίως για τους γύρω του.
Ένα αυτοκίνητο, δεν αντέχει να μείνει χωρίς συντήρηση πάρα πολλά χρόνια. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που δεν έχουν κάνει και ένα και δύο και τρία χρόνια και μπορεί και παραπάνω καμιά φορά.»
Το αποτέλεσμα; Να κυκλοφορούν μας λέει, στους δρόμους, οχήματα ακατάλληλα, με τις συνέπειες σε πολλές περιπτώσεις να είναι καταστροφικές. Ο κύριος Μόφορης, ως μέλος Επιτροπής Κακοτεχνιών , την οποία έχει ιδρύσει ο Σύλλογός τους, έχει κληθεί σε πολλά τροχαία και τις περισσότερες φορές, η κακή κατάσταση του οχήματος είναι η αιτία που προκλήθηκε το τροχαίο…
«Καθοδόν, το πιο απλό είναι να μείνει το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου και ο οδηγός να φωνάξει την οδική βοήθεια. Το σύνθετο είναι ότι μπορεί να σπάσει ένα εξάρτημα του αυτοκινήτου και να χάσει ο οδηγός τον έλεγχο. Μπορεί ένα λάστιχο να μην είναι κατάλληλο να σκάσει και να κάνει ελιγμούς το αυτοκίνητο με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με άλλα αυτοκίνητα. Η ανάρτηση αν είναι σπασμένη, σε μια δύσκολη στιγμή, μπορεί να πατήσει φρένο ο οδηγός και να μην ανταποκριθεί το αυτοκίνητο διότι τα φρένα είναι φθαρμένα και αντί να σταματήσει στα 5 μέτρα, να σταματήσει στα 55 μέτρα.
-Άρα αντιλαμβάνομαι ότι αυτές είναι όλες περιπτώσεις που έχουν συμβεί και τις έχετε καταγράψει;
Βέβαια έχουν συμβεί. Έχουμε πάει ως επιτροπή κακοτεχνιών σε τέτοια ατυχήματα και τα έχουμε διαπιστώσει όλα αυτά που σας προανέφερα.»
Το κόστος του service, μας λέει ο κύριος Μόφορης -ακόμα και αν μιλάμε για τον πιο απλό, υποτυπώδη έλεγχο- είναι ένας από τους βασικότερους λόγους που οι κάτοχοι των οχημάτων δεν τα πηγαίνουν στα συνεργεία.
«-Ένα υποτυπώδες service τι περιλαμβάνει;
Ένα service που θα λέγαμε περιλαμβάνει τα άκρως απαραίτητα, είναι λάδια, φίλτρο λαδιού φίλτρο αέρος, φίλτρο καμπίνας, μπουζί, φρένα και τακάκια. Αυτά είναι τα βασικά που πρέπει όλα τα αυτοκίνητα να τα ελέγχουν.
-Και κάθε πότε πρέπει να γίνεται αυτό;
Ένας μέσος όρος, είναι 10.000 χιλιόμετρα έως 12.000 ή μια φορά το χρόνο. Ό,τι έρθει πρώτο.
-Ένα μέσο κόστος, μπορείτε να μας πείτε;
Ένα μέσο κόστος είναι από 120 μέχρι 150 ευρώ γι αυτή τη δουλειά που προαναφέραμε. Κι όμως, ένα κομμάτι ιδιοκτητών οχημάτων αδυνατεί να διαθέσει αυτό το ποσό.»