Πώς σκανάρουν οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ τους influencers
Η αποκάλυψη του οργίου φοροδιαφυγής στο λαμπερό γάμο Ελέτσι-Λεμονίδη, ανέδειξε ένα νέο πεδίο ελέγχου τέτοιων περιστατικών που δεν είναι άλλο από τα social media αλλά και έναν καινούριο μηχανισμό ελέγχου που έχει συγκροτήσει η ΑΑΔΕ ειδικά για αυτό.
«Παρακολουθούμε τα πάντα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαθέτουμε ειδικά ψηφιακά εργαλεία», δήλωσε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, σχολιάζοντας το πάρτι φοροδιαφυγής που στήθηκε στον «γάμο της χρονιάς».
Όπως τόνισε υπάρχει ειδική ομάδα η οποία σκανάρει τα social media και εντοπίζει και στη συνέχεια γίνεται επαλήθευση και ο έλεγχος.
«Το γενικό μου σχόλιο είναι πως υπάρχει μια αναντιστοιχία εικόνων στα σοσιαλ μίντια με εικόνες πολυτελείας και τη φορολογική εικόνα με πολύ χαμηλά δηλούμενα εισοδήματα ή μεγάλες ζημιές», σημείωσε ο Γιώργος Πιτσιλής.
Οι ελεγκτές της ειδικής μονάδας που ασχολείται με τη φοροδιαφυγή στα social media καταγράφουν τα πάντα. Από αναρτήσεις σε Instagram, facebook και tik tok μέχρι και τα σχόλια.
Οι ελεγκτές με τη συνδρομή ενός ειδικού λογισμικού πραγματοποιούν ελέγχους και διασταυρώσεις σε φορολογικές δηλώσεις, τζίρους, τιμολόγια, myDATA. Στην περίπτωση του γάμου με έναν αλγόριθμο , οι ελεγκτές άρχισαν να εντοπίζουν έναν έναν τους συντελεστές του γάμου και της δεξίωσης, που ακολούθησε.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των διασταυρώσεων σχεδόν κανένας από τους επαγγελματίες δεν είχε κόψει παραστατικά (απόδειξη ή τιμολόγιο) για τις υπηρεσίες του.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία, ακόμα και στις περιπτώσεις δωρεών ή χορηγιών, σύμφωνα με τη νομοθεσία, θα πρέπει να εκδίδονται αποδείξεις ή τιμολόγια, ανάλογα την περίπτωση.
Ήδη από πέρυσι η εφορία έχει προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ώστε να εντοπίσει το «μαύρο χρήμα» που διακινείται συστηματικά.
Οι influencers στο «μικροσκόπιο» της ΑΑΔΕ
Η προβολή μέσω social media είναι υπηρεσία και τιμολογείται ακόμα και αν αυτός που διαφημίζει κάτι δεν έχει πληρωθεί.
Βέβαια, η δραστηριότητα των influencers, είναι για τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ ένα διαρκές πεδίο ελέγχου και ανεύρεσης περιπτώσεων φοροδιαφυγής.
Χαρακτηριστικές ήταν οι περιπτώσεις influencers οι οποίοι εντοπίστηκαν να εμπορεύονται διάφορα προϊόντα, σε δελεαστικές τιμές, αλλά χωρίς να δηλώνουν τις συγκεκριμένες συναλλαγές στην εφορία και να μην πληρώνουν ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος.
Ειδικά για πωλήσεις μέσω διαδικτύου, οι εφοριακοί εξετάζουν τον αριθμό των φίλων κάθε επιχείρησης αλλά και τα σχόλια των πελατών στο Facebook. Συνήθως το ύψος της φοροδιαφυγής στις περιπτώσεις που εντοπίζει η ΑΑΔΕ ανέρχεται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
Άλλη περίπτωση που αποκαλύφθηκε το 2023 ήταν μοντέλο το οποίο μετά από έλεγχο διαπιστώθηκε ότι τα τελευταία δύο χρόνια δεν είχε εκδώσει για πωλήσεις μέσω συγκεκριμένης εταιρίας ηλεκτρονικού εμπορίου παραστατικά ύψους 350.000 ευρώ και καταλογίστηκε πρόστιμο 270.000 ευρώ.
Οι ελεγκτές συλλέγουν στοιχεία από αναρτήσεις στα social media με στόχο να προχωρήσουν, κατόπιν, στη διασταύρωση μεταξύ των φορολογικών δηλώσεων που έχουν υποβάλει οι influencers και των εικόνων που προβάλλουν δημόσια, όταν αυτές σχετίζονται με διαφημιστική προβολή προϊόντων και υπηρεσιών.