Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες απειλούνται από τους δασμούς του Τραμπ;
Αναστάτωση έφεραν οι ανακοινώσεις για επιβολή δασμών 25% σε Καναδά και Μεξικό από την 1η Φεβρουαρίου.
Μια λίστα με τις πολυεθνικές επιχειρήσεις που μπορεί να επηρεαστούν από τις δεσμεύσεις του νέου προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλτ Τραμπ, για επιβολή δασμών 25% σε Καναδά και Μεξικό από την 1η Φεβρουαρίου, δημοσίευσε το Reuters. Μάλιστα σε ανακοινώσεις τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν πως η ενέργεια αυτή θα εξελιχθεί σε μπούμεραγκ για τους αγοραστές στις ΗΠΑ.
Τα σχέδια του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών θα σημαίνουν υψηλότερες τιμές αυτοκινήτων για τους Αμερικανούς καταναλωτές και θα πλήξουν τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Χίλντεγκαρντ Μίλερ, πρόεδρος της γερμανικής ένωσης κατασκευαστών αυτοκινήτων VDA (German Association of the Automotive Industry), δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι δασμοί με τους οποίους απειλεί ο Τραμπ θα οδηγήσουν σε αύξηση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ.
Ο Τραμπ, που ανέλαβε χθες τα καθήκοντά του, δεν εφάρμοσε άμεσα μια σειρά δασμών που είχε εξαγγείλει, αλλά είπε ότι συνεχίζουν να αποτελούν επιλογή και άφησε να εννοηθεί ότι δασμοί ύψους 25% στον Καναδά και το Μεξικό μπορεί να επιβληθούν ίσως και την 1η Φεβρουαρίου.
Στο παρελθόν, ο Τραμπ έχει χρησιμοποιήσει την απειλή δασμών για να πιέσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στις ΗΠΑ.
Παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν στο Μεξικό αυτοκίνητα προς πώληση στις ΗΠΑ και η κεντροαμερικανική χώρα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας για την αμερικανική παραγωγή οχημάτων.
Από την άλλη πλευρά μεγάλοι προμηθευτές, όπως η Bosch και η Continental, επεξεργάζονται τρόπους για να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής και να αμβλύνουν τον αντίκτυπο, αλλά οι αμερικανικοί δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων από το Μεξικό θα μπορούσαν να πλήξουν επίσης τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές τους στις ΗΠΑ, την Ευρώπη, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.
Στην Ασία, η συνεχιζόμενη απειλή αμερικανικών δασμών έπληξε τις μετοχές των Honda, Mazda, Hyundai και Kia, οι οποίες παράγουν οχήματα στο Μεξικό.
Στην Ευρώπη, οι μετοχές της Volkswagen και της Stellantis, που μπορεί να πληγούν από δασμούς στην παραγωγή στο Μεξικό, κατέγραψαν πτώση 0,8% και 1,3% αντίστοιχα.
Η Volkswagen, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, δήλωσε ότι «ανησυχεί για τον επιβλαβή οικονομικό αντίκτυπο που οι προτεινόμενοι δασμοί από την αμερικανή κυβέρνηση θα έχουν στους Αμερικανούς καταναλωτές και τη διεθνή βιομηχανία αυτοκινήτου».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την ομάδα του Τραμπ πριν από την ορκωμοσία του νέου προέδρου, με την ελπίδα να αποτρέψουν την επιβολή δασμών.
Ο πρόεδρος της Stellantis Τζον Έλκαν πέρασε τέσσερις ημέρες στην Ουάσινγκτον σε συναντήσεις με τον Τραμπ και υψηλόβαθμους αξιωματούχους του, σύμφωνα με πηγή της εταιρίας. Ο Έλκαν, που αυτή τη στιγμή είναι στο τιμόνι της Chrysler και της Jeep, της Stellantis, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναζήτησης νέου διευθύνοντος συμβούλου. Η Volkswagen βρίσκεται επίσης σε στενή επαφή με την κυβέρνηση του Τραμπ για τους δασμούς, σύμφωνα με πληροφορίες.
Η Volkswagen και οι γερμανικές ανταγωνίστριές της Mercedes-Benz και BMW έχουν εργοστάσια σε πολιτείες όπου ρεπουμπλικανοί ψήφισαν τον Τραμπ.
Οι εταιρίες που θα πληγούν είναι οι εξής:
Audi
Το εργοστάσιο της Audi της Volkswagen στο Σαν Χοσέ Τσιάπα του Μεξικού κατασκευάζει το Q5, απασχολώντας λίγο πάνω από 5.000 άτομα. Παρήγαγε σχεδόν 176.000 αυτοκίνητα το 2023, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, σχεδόν 40.000 αυτοκίνητα εξήχθησαν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων του Μεξικού.
BMW
Το εργοστάσιο της BMW στο Σαν Λουίς Ποτόσι του Μεξικού παράγει τη Σειρά 3, τη Σειρά 2 Coupe και τη M2, με σχεδόν το σύνολο της παραγωγής να πηγαίνει στις ΗΠΑ και σε άλλες αγορές παγκοσμίως, σύμφωνα με την αυτοκινητοβιομηχανία.
BYD
Η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD έχει αναζητήσει τοποθεσίες για την κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, αλλά έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι το εργοστάσιο θα εξυπηρετεί την εγχώρια αγορά και δεν θα παράγει αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ.
Honda
Η Honda Motor στέλνει το 80% της μεξικανικής παραγωγής της στην αγορά των ΗΠΑ και ο διευθύνων σύμβουλος λειτουργίας της Σίντζι Αογιάμα προειδοποίησε τον Νοέμβριο ότι θα πρέπει να σκεφτεί τη μετατόπιση της παραγωγής, εάν οι ΗΠΑ επιβάλουν μόνιμους δασμούς στα οχήματα που εισάγονται από τη χώρα.
Jac Motors
Η κινεζική JAC Motors έχει από το 2017 κοινοπραξία στο Μεξικό με την Giant Motors για τη συναρμολόγηση οχημάτων της μάρκας JAC. Η MG, που ανήκει στη SAIC, ανακοίνωσε τον Αύγουστο σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου στη χώρα.
KIA
Η νοτιοκορεατική Kia Corp διαθέτει εργοστάσιο στο Μεξικό που κατασκευάζει τα δικά της οχήματα και έναν μικρό αριθμό SUV Tucson για τη θυγατρική της Hyundai Motor για εξαγωγές στις ΗΠΑ.
Mazda
Η Mazda δήλωσε ότι παρήγαγε περίπου 209.000 οχήματα στο Μεξικό το 2024 και εξήγαγε περίπου το 60% αυτών στις ΗΠΑ. Ο πρόεδρός της Μασαχίρο Μόρο δήλωσε τον Νοέμβριο ότι το ζήτημα των δασμών «δεν είναι ένα πρόβλημα που μπορεί να λυθεί από μεμονωμένες εταιρείες» και ότι θα εξετάσει προσεκτικά τις λεπτομέρειες πριν αποφασίσει την απάντησή της.
Nissan
Η Nissan Motor διαθέτει δύο εργοστάσια στο Μεξικό, όπου κατασκευάζει τα μοντέλα Sentra, Versa και Kicks για την αγορά των ΗΠΑ. Παρήγαγε σχεδόν 505.000 οχήματα στο Μεξικό τους πρώτους εννέα μήνες του 2024. Η εταιρεία δεν αποκάλυψε πόσα από αυτά εξήχθησαν στην αγορά των ΗΠΑ.
Stellantis
Η Stellantis διαθέτει δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στο Μεξικό: Το Σαλτίγιο, όπου κατασκευάζονται τα pick-up και τα φορτηγά Ram, και την Τολούκα, για το μεσαίου μεγέθους SUV Jeep Compass. Ο γαλλοϊταλικός όμιλος διαθέτει επίσης δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στο Οντάριο του Καναδά.
Toyota
Η Toyota Motor κατασκευάζει το φορτηγό pick-up Tacoma σε δύο εργοστάσια στο Μεξικό. Πούλησε περισσότερα από 230.000 από αυτά στις ΗΠΑ το 2023, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% των συνολικών πωλήσεών της στην εν λόγω αγορά. Η Toyota συνήθιζε να παράγει το Tacoma στις ΗΠΑ, αλλά τώρα τα στέλνει όλα από το Μεξικό, το οποίο αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στα εργοστάσια.
Volkswagen
Το εργοστάσιο της Volkswagen στην Πουέμπλα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στο Μεξικό και ένα από τα μεγαλύτερα του ομίλου VW, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σχεδόν 350.000 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν εκεί το 2023, συμπεριλαμβανομένων των Jetta και Tiguan όλα για εξαγωγή στις ΗΠΑ.