Γιατί ανεβαίνουν οι πωλήσεις των υβριδικών αυτοκινήτων και μένουν στάσιμα τα ηλεκτρικά;
Η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση επιταχύνεται πλέον με μεγαλύτερη ένταση σε σχέση με προηγούμενα χρόνια στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από το 2023 στο 2024, οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων παρουσίασαν πτώση κατά 6,2 μονάδες στο μερίδιο πωλήσεων. Το ποσοστό τους, που ήταν 41,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2023, μειώθηκε σε 35,7% το 2024. Ταυτόχρονα, τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο, κερδίζοντας 11,4 μονάδες. Από το 30,9% το 2023, το μερίδιό τους έφτασε το 42,3% το 2024.
Η αυξημένη προτίμηση προς τα υβριδικά οχήματα αντικατοπτρίζει τη θέση τους ως ενδιάμεση λύση πριν από την πλήρη υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω της έλλειψης επαρκών υποδομών φόρτισης στην Ελλάδα, οι οποίες θα εξασφάλιζαν την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και θα εξάλειφαν ή θα μείωναν το πρόβλημα της αυτονομίας τους. Επιπλέον ας μην ξεχνάμε και τις αυξημένες τιμές αγοράς, που θα γίνουν έντονες μόλις σταματήσουν οι επιδοτήσεις.
Η άνοδος των υβριδικών και η πτώση των συμβατικών
Τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα ηλεκτρικά όσο και τα plug-in υβριδικά, κατέγραψαν μικρή αλλά σημαντική αύξηση στις πωλήσεις το 2024. Το μερίδιό τους αυξήθηκε κατά 1,1 μονάδα, από 11,3% το 2023 σε 12,4%. Αντίθετα, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σημείωσαν μεγάλη μείωση.Το μερίδιό τους υποχώρησε κατά 6 μονάδες, πέφτοντας από 13,1% το 2023 σε μόλις 7,2% το 2024.
Όσον αφορά τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν υγραέριο, το μερίδιό τους παρέμεινε σταθερό στο 2,5% μεταξύ 2023 και 2024. Αντίθετα, τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου εξαφανίστηκαν από την αγορά, καθώς το μερίδιό τους μειώθηκε από 0,3% το 2023 σε 0% το 2024.
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις πωλήσεις
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, τα βενζινοκίνητα οχήματα κατείχαν μερίδιο 33,7%, ενώ τα υβριδικά (μαζί με τα PHEV) βρίσκονταν στο 30,7%. Τα υβριδικά οχήματα κατέγραψαν μερίδιο 20,4%, ενώ τα πετρελαιοκίνητα περιορίστηκαν στο 12,1%. Τα αυτοκίνητα υγραερίου και φυσικού αερίου μαζί κατείχαν το 3,1% της αγοράς.
Toyota και Tesla: Διαφορετική στρατηγική
Η αυξημένη ζήτηση για υβριδικά αυτοκίνητα έχει ευνοήσει εταιρείες όπως η Toyota, η οποία επένδυσε περισσότερο στα υβριδικά παρά στα ηλεκτρικά.
Αντίθετα, η Tesla, που προσφέρει μόνο ηλεκτρικά οχήματα, εξέφρασε προβληματισμούς για την άνοδο των υβριδικών σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά. Σε έκθεση οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2024, η Tesla ανέφερε πως τα υβριδικά αποτελούν ανταγωνιστική πρόκληση.
Η τιμή και οι ανησυχίες για τα ηλεκτρικά οχήματα
Η αίσθηση ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβά εξακολουθεί να αποθαρρύνει πολλούς καταναλωτές, παρότι η αγορά τους επιδοτείται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με έρευνες, οι υποδομές φόρτισης παραμένουν βασικό εμπόδιο. Από το Mobility Consumer Pulse της McKinsey για το 2024, το 46% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ δήλωσε πως σκέφτεται να επιστρέψει σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην επόμενη αγορά τους.
Η έρευνα, με συμμετοχή 37.000 καταναλωτών παγκοσμίως, αποκάλυψε ότι η Αυστραλία έχει το μεγαλύτερο ποσοστό κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων που σκέφτονται να επιστρέψουν στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (50%). Συνολικά, το 29% των ερωτηθέντων παγκοσμίως σκέφτεται να εγκαταλείψει τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι λόγοι για τη συγκρατημένη ζήτηση των ηλεκτρικών μοντέλων
Οι ελλιπείς υποδομές φόρτισης δημιουργούν σημαντικό προβληματισμό, ιδιαίτερα εκτός Κίνας, όπου οι υποδομές είναι καλύτερα ανεπτυγμένες. Το 35% των οδηγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρει την έλλειψη δημόσιων σταθμών φόρτισης ως το κυριότερο εμπόδιο, ενώ το 21% δηλώνει ότι δεν αντέχει το άγχος της αναζήτησης σταθμών φόρτισης.