Ποια κατηγορία οχημάτων δεν... πειράζει ο νέος ΚΟΚ
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που μπήκε σε διαβούλευση, προβλέπει σχεδόν τα πάντα αλλά όχι κάτι για τις «γουρούνες».
Τα αγαπημένα οχήματα των τουριστών (Ελλήνων και ξένων), γιατί είναι φτηνά και μπορείς να τα νοικιάσεις με δίπλωμα αυτοκινήτου. Όμως τα ATV ή «γουρούνες» απαιτούν τελείως διαφορετικό στυλ οδήγησης και είναι οχήματα εντελώς ακατάλληλα για τις συνθήκες, στις οποίες κινούνται. Έτσι τα συγκεκριμένα τετράτροχα κάθε χρόνο εμπλέκονται σε δεκάδες ατυχήματα.
Ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας που μπήκε σε διαβούλευση δεν περιλαμβάνει μέχρι σήμερα καμία ρύθμιση για αυτά. Τι θα γίνει θα συνεχίσουν να υπάρχουν; Θα καταργηθούν; Ή θα αλλάξει το καθεστώς και το πλαίσιο χρήσης τους;
Οι περισσότεροι τα νοικιάζουν χωρίς δίπλωμα. Αυτό είναι το πρώτο ανησυχητικό φαινόμενο. Εκεί λοιπόν ο νέος ΚΟΚ πρέπει να το προβλέψεις αυτό και πρέπει να γίνουν πιο αυστηρές οι διαδικασίες ελέγχου.
Το καλοκαίρι οι πρώτες σελίδες των site αλλά και τα δελτία ειδήσεων έχουν ένα θέμα για τα πολλά ατυχήματα που καταγράφονται σε νησιά. Συνήθως κινούνται παντού από τις παραλίες ως τα στενά σοκάκια στη χώρα κάθε νησιού και κυρίως σε άσφαλτο που γλιστρά με ελαστικά για χώμα και λάσπη.
Τα All-Terrain Vehicles (ATV) ή «γουρούνες» είναι κάτι ανάμεσα σε αυτοκίνητο και μοτοσυκλέτα , αλλά απαιτούν διαφορετική αντιμετώπιση και χειρισμό από τους οδηγούς/αναβάτες τους.
Οι «γουρούνες» πήραν το όνομά τους είτε λόγω του όγκου τους είτε λόγω της ικανότητάς τους να κινούνται εύκολα σε χώμα και λάσπη με αργές ταχύτητες. Στη Αμερική (κυρίως) χρησιμοποιούνται και ως γεωργικά εργαλεία ή κυνηγετικά οχήματα σε πυκνά δάση και δύσβατες περιοχές. Χαρακτηριστικό τους οι αργές ταχύτητες και το διαφορετικό στυλ οδήγησης από τα δίκυκλα.
Από τις κομητείες των ΗΠΑ στις… Χώρες των νησιών
Αναβάτες ανέμελοι να κινούνται με ταχύτητα πάνω από τα όρια των ATV με τα κράνη (συνήθως ποδηλάτου) στα χέρια ή στερεωμένα στα back pack τους. Η επόμενη εικόνα δύσκολα περιγράφεται αλλά θα την δεις σε όλα τα site στην πρώτη τους σελίδα: Γουρούνα να πέφτει σε γκρεμό, δέντρο, κολόνα, πεζούς και αυτοκίνητα.
Τι φταίει;
Πολλά πράγματα μαζί. Αρχικά οι οδηγοί/αναβάτες, που για πρώτη φορά οδηγούν ATV. Η «γουρούνα» είναι κάτι πολύ ειδικό που απαιτεί διαφορετική αντιμετώπιση, κάτι που τα γραφεία ενοικιάσεων δεν το εξηγούν ή οι πελάτες δεν το ακούν.
Τα All Terrain Vehicles δεν είναι φιλικά. Μπορεί να θυμίζουν μοτοσυκλέτα λόγω της σέλας και του τιμονιού, όμως, δεν επιβραδύνουν γρήγορα, ειδικά αν έχουν αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα (τα 50 ή 60 χλμ/ώρα είναι υπερβολή για αυτά). Μία απότομη κίνηση στο τιμόνι και η ανατροπή είναι εύκολη, αφού τα ελαστικά έχουν μεγάλη διάμετρο και ψηλό πέλμα και είναι ακατάλληλα για κίνηση σε άσφαλτο (ιδιαίτερα αυτή των νησιών μας).
Τι προβλέπει ο νόμος
Παρά την αλλαγή της νομοθεσίας, που επιβάλλει την κατοχή διπλώματος αυτοκινήτου για τους οδηγούς/αναβάτες των ATV, τα οχήματα αυτού του τύπου συνεχίζουν να ενοικιάζονται σε όλους οι οποίοι συνήθως δεν έχουν την απαιτούμενη οδηγική εμπειρία.
«Μετά από πολλά τροχαία συμβάντα με γουρούνες το 2019, βάσει του ΚΟΚ, απαγορεύτηκε η κυκλοφορία για τους γουρούνες στην άσφαλτο.
Ακολούθησαν όμως πολλές διαμαρτυρίες, κυρίως από επιχειρήσεις στα νησιά και έτσι ακολούθησε τροπολογία η οποία προέβλεπε πλέον νέα ενισχυμένες προδιαγραφές ασφάλειας, αλλά μετέφερε και τις αρμοδιότητες στους δήμους» αναφέρουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».
Ο τουρισμός του… τρόμου
Από τον Αύγουστο του 2018 μέχρι τον Αύγουστο του 2022, 22 άτομα σκοτώθηκαν με ATV μόνο στα Δωδεκάνησα. Το 2023 στη Ζάκυνθο καταγράφηκαν δεκάδες περιστατικά με σοβαρά τραυματισμένους, ενώ στην Κω αναφέρθηκαν από το νοσοκομείο επτά περιστατικά ανά εβδομάδα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, με το 95% να αποτελούν τουρίστες ηλικίας κάτω των 55 χρόνων», αποκαλύπτουν τα στοιχεία του Ι.Ο.Α.Σ.