«Πικρός» καφές για «μερακλήδες»... Αγγίζει ακόμα και τα 4.30 στα take away!
Αποτελεί ίσως το κορυφαίο προϊόν που προτιμούν οι καταναλωτές. Κι αν δεν είναι το Νο1, σίγουρα του ανήκει μια θέση στο βάθρο, της πρώτης τριάδας.
Ο καφές, είναι μια συνήθεια που έγινε λατρεία και για τους Έλληνες. Μόνο που απ' ότι φαίνεται, έχουν φτάσει στο σημείο να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, αφού η ακρίβεια δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει και αυτό το προϊόν.
Με μια περιήγηση στα καταστήματα της Αττικής, σε διάφορες γειτονιές, από τα Δυτικά προάστια, στα Νότια και από την Κηφισιά μέχρι το Κολωνάκι, διαπιστώνει κανείς πολύ εύκολα την τσουχτερή πραγματικότητα. Ποια είναι αυτή; Τα take away, που προσφέρουν καφέ στο χέρι, έχουν φτάσει στο σημείο να αγγίζουν τις τιμές του σερβιριζόμενου...
Συγκεκριμένα, οι τιμές έχουν ως εξής:
- Cappuccino 1.80-3.60
- Freddo Cappuccino 1.90-4.30
- Espresso 1.40-2.55
- Freddo Espresso 1.80-3.60
- Φίλτρου 1.50-3.60
- Ελληνικός 1.30-2.10
- Φραπέ 1.40-2.50
Όσο για τις πιο εξεζητημένες γεύσεις και συνδυασμούς, αυτές εκτοξεύονται στα 6,05 ευρώ, στην καρδιά της Αθήνας! Η κυρία Νίκη Κωνσταντίνου, Πρόεδρος του Πανελληνίου Σωματείου Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης, μιλά στο Flash.gr και μας εξηγεί, γιατί οι ανατιμήσεις στον καφέ, είναι μονόδρομος...
«Καταρχάς πρέπει να ξέρει ο καταναλωτής, όπως ήδη έχει διαπιστώσει κι ο ίδιος, ότι ένα τενεκεδάκι στιγμιαίου καφέ στο super market, από 3.5 ευρώ έφτασε στα 6 ευρώ. Ο καφές στο σπίτι μας, που είναι μόνο καφές και ζάχαρη έχει διπλασιαστεί η τιμή αγοράς του, δεν θα μπορούσε λοιπόν να είναι διαφορετικά και στη δική μας περίπτωση, όπου θα έρθουν σ' εμάς και παύει ο καφές που παραγγέλνουμε να έχει μόνο ζάχαρη και μια κουταλιά καφέ. Σ΄ εμάς εμπεριέχει τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα της μουσικής που επίσης έχουν αυξηθεί κι έχουν κατακλύσει τα ταμεία μας με την απαίτηση, ο τετραπλασιασμός του ρεύματος, η αύξηση κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, η φορολογία, ο έμμεσος φόρος κατανάλωσης κάθε κιλού καφέ που επιβαρύνει κι άλλο το κόστος λειτουργίας μας. Όλ' αυτά συνθέτουν μια αύξηση της τιμής του καφέ που μετακυλίεται αναγκαστικά στον πελάτη, διότι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν οι θέσεις κόστους. Κι όταν συμβαίνει αυτό, έχουμε αύξηση τιμής.»
Είναι χαρακτηριστικό πως ένα τενεκεδάκι καφέ espresso 100 γραμμαρίων, σύμφωνα με το e-katanalotis, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, έχει σκαρφαλώσει στα 6.65! Ενώ ένα πακέτο με 16 κάψουλες καπουτσίνο στα ράφια του super market φτάνει ακόμα και τα 6.28. Γι αυτό και δεν αποκλείεται, σύμφωνα με την κυρία Κωνσταντίνου, να δούμε κι άλλες ανατιμήσεις στον καφέ που απολαμβάνουμε στο χέρι, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας...
«Δεν είναι κάτι που θέλουμε. Εμείς θέλουμε πελάτες και θέλουμε και μια ασφάλεια στην επένδυσή μας και δεν το έχουμε»
Άρα είναι μονόδρομος για τους επιχειρηματίες, για τους ιδιοκτήτες μιας μικρής επιχείρησης να κάνει αυξήσεις, για να υπάρχει βιωσιμότητα μας λέτε;
«Μα δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. Όταν έχει διπλασιαστεί η τιμή αγοράς του καφέ και τετραπλασιαστεί η ενέργεια που καταναλώνουμε, δεν μπορούμε να πούμε ότι εμείς θα συγκρατήσουμε τις τιμές. Πώς θα γίνει αυτό; Αφού αγοράζουμε 4, πώς θα πουλήσουμε 2 όπως πουλούσαμε; Είναι σοβαρό το πρόβλημα και πιστεύω ότι η χώρα μας ταλανίζεται από πολλά. Για παράδειγμα εξαιρούμαστε και φέτος από τον αναπτυξιακό νόμο και από το ΕΣΠΑ. Καμία προδιαγραφή, κανένας υπολογισμός, καμία μελέτη στην πολύπαθη εστίαση. Καμία υποστήριξη."
Την ίδια απελπισία πάντως μοιράζονται και οι καταναλωτές. Ειδικά αυτοί που εργάζονται για πολλές ώρες και βρίσκονται εκτός σπιτιού. Αρκεί μια μαθηματική πράξη, για να διαπιστώσει κανείς τα χρήματα που ξοδεύει μηνιαίως, για δύο καφέδες ημερησίως. Αν η μέση τιμή του καφέ είναι στα δύο ευρώ, τότε χρειάζεται να διαθέσει 120 ευρώ από τον οικογενειακό του προϋπολογισμό.
«Μα δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. Όταν έχει διπλασιαστεί η τιμή αγοράς του καφέ και τετραπλασιαστεί η ενέργεια που καταναλώνουμε, δεν μπορούμε να πούμε ότι εμείς θα συγκρατήσουμε τις τιμές. Πώς θα γίνει αυτό; Αφού αγοράζουμε 4, πώς θα πουλήσουμε 2 όπως πουλούσαμε; Είναι σοβαρό το πρόβλημα και πιστεύω ότι η χώρα μας ταλανίζεται από πολλά. Για παράδειγμα εξαιρούμαστε και φέτος από τον αναπτυξιακό νόμο και από το ΕΣΠΑ. Καμία προδιαγραφή, κανένας υπολογισμός, καμία μελέτη στην πολύπαθη εστίαση. Καμία υποστήριξη."
Την ίδια απελπισία πάντως μοιράζονται και οι καταναλωτές. Ειδικά αυτοί που εργάζονται για πολλές ώρες και βρίσκονται εκτός σπιτιού. Αρκεί μια μαθηματική πράξη, για να διαπιστώσει κανείς τα χρήματα που ξοδεύει μηνιαίως, για δύο καφέδες ημερησίως. Αν η μέση τιμή του καφέ είναι στα δύο ευρώ, τότε χρειάζεται να διαθέσει 120 ευρώ από τον οικογενειακό του προϋπολογισμό.
«Οι επιχειρήσεις Take Away, όπως ανοίγουν κλείνουν!
Είναι όμως ο καφές απαραίτητος στην καθημερινότητά μας; Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή; Σύμφωνα με ευρήματα του α' μέρους μιας πανελλαδικής έρευνας που έχει πραγματοποιήσει η Καπα Research, για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, η κατανάλωση αυτών των προϊόντων, αποτελεί πλέον μια ισχυρή παράδοση για τη χώρα μας. Το 95% των Ελλήνων αγοράζουν καφέ.
Περισσότεροι από 8 στους 10 πίνουν καφέ καθημερινά (84%), ενώ οι πιο πολλοί από αυτούς που δεν πίνουν (66%), φροντίζουν να εφοδιάζουν με καφέ το σπίτι τους. Μάλιστα το 50% των ερωτηθέντων, ηλικίας 17 ετών και άνω, καταναλώνουν πάνω από έναν καφέ την ημέρα. Συνήθως 2 με 3. Ενώ για το 73%, η συνήθεια αυτή είναι σταθερή και δεν υποκαθίσταται από κάποιο άλλο ρόφημα.
Κι όμως, όλ' αυτά δεν αρκούν για να υποστηριχθούν οι ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων, μας λέει η Πρόεδρος του Πανελληνίου Σωματείου Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης...
«Μπορεί κάποιος να παρατηρήσει ότι αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις take away για τον καφέ, μπορεί οι τιμές να είναι αυξημένες, αλλά όπως ανοίγουν έτσι και κλείνουν! Είναι τρομακτικός ο ρυθμός που κλείνουν οι επιχειρήσεις. Προφανώς είναι ένα επάγγελμα που δεν είναι κλειστό. Μπορεί ο καθένας ν' ανοίξει μια τέτοια επιχείρηση. Βλέπουμε και πολλές αλυσίδες που δημιουργούν την αίσθηση ασφάλειας της βιωσιμότητας μιας επιχείρησης, αλλά αλλάζουν χέρια, πάνε από τον έναν ιδιοκτήτη στον άλλον. Βλέπουν ότι δεν υπάρχει βιωσιμότητα. Δημιουργεί λοιπόν μια πλασματική εικόνα στην αγορά αυτό. Αυξάνονται οι επισφαλείς επιχειρηματίες, αυτό δείχνει ότι κάποιος πρέπει να το σταματήσει. Είναι ένας κατήφορος. Και οι προμηθευτές είναι καταχρεωμένοι.»
Παρά τις τσουχτερές τιμές πάντως, οι Έλληνες -σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα- απαντούν πως δεν έχουν σκεφτεί ποτέ να κόψουν τον καφέ, σε ποσοστό 53%. Το 17% θα το έκανε για λόγους υγείας, το 13% γιατί ο καφές του προκαλεί αϋπνία, ενώ ένα 14% θα γύριζε την πλάτη στην αγαπημένη του συνήθεια, για οικονομικούς λόγους!