Παρίσι: Τέλος τα ηλεκτρικά πατίνια – Η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που απαγορεύει τα escooters
Τελευταία ημέρα για τα ηλεκτρικά πατίνια στο Παρίσι. Έπειτα από πέντε χρόνια αμφιλεγόμενης παρουσίας και έπειτα από σχετική ψηφοφορία, από 1η Σεπτεμβρίου η κυκλοφορία των escooters θα απαγορεύεται.
Το Παρίσι γίνεται η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που απαγορεύει πλήρως αυτά τα δίτροχα. Πολλοί Παριζιάνοι οργίζονταν βλέποντάς τα να ελίσσονται ανάμεσα στους πεζούς, ακόμη και με το όριο των 10 χιλιομέτρων την ώρα που είχε επιβληθεί σε ορισμένες ζώνες, ή να σταθμεύουν καταμεσής των πεζοδρομίων. Πολλά ατυχήματα έχουν αποδοθεί σε αυτά.
Οι τρεις εταιρείες ενοικίασης, Lime, Tier και Dott, έχασαν την άδειά τους για κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών σε δημόσιο χώρο, έπειτα από μια ψηφοφορία στις αρχές Απριλίου. Το «όχι» κέρδισε με σχεδόν 90%, όμως μόνο το 7,46% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους πήγαν να ψηφίσουν, υπενθυμίζει σε ρεπορτάζ του το Γαλλικό Πρακτορείο πουαναδημοσιεύεται από το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, είχε κάνει και η ίδια εκστρατεία για την ψήφο «κατά» ώστε να μειωθούν «οι ενοχλήσεις». Από τον Αύγουστο τα 15.000 πατίνια αποσύρθηκαν σταδιακά από τους δρόμους. Σήμερα δεν μένουν παρά ελάχιστα, κυρίως στο κέντρο του Παρισιού, και θα σταλούν έπειτα από ενδεχόμενες επιδιορθώσεις σε άλλες πόλεις.
Πολλές από τις θέσεις που προορίζονταν για αυτά είναι κενές ή υποδέχονται ποδήλατα των τριών εταιρειών. Καμία μίσθωση δεν είναι πλέον διαθέσιμη στις εφαρμογές της Lime και της Dott, ενώ εκείνη της Tier έδειχνε μόλις καμιά πενηνταριά οχήματα από τα 5.000 που καταμετρούσε η γερμανική εταρία.
Ένα τρίτο του στόλου της θα παραμείνει στο Ιλ-ντε-Φρανς, σε 80 κοινότητες γύρω από το Μαρν-λα-Βαλέ ή το Σεν-Ζερμέν-εν-Λεγέ. Τα υπόλοιπα αναχωρούν κυρίως για τη Γερμανία. Η Dott θα στείλει τα δικά της στο Βέλγιο ή στο Τελ Αβίβ. Τα πράσινα πατίνια της Lime, θα αναχωρήσουν για τη Λιλ, το Λονδίνο, την Κοπεγχάγη ή για γερμανικές πόλεις. «Έχουμε γυρίσει τη σελίδα ‘πατίνια’” για όλο το Ιλ-ντε-Φρανς», εξηγεί στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ξαβιέ Μιράιγ, διευθυντής δημοσίων σχέσεων της Lime, μιας καλιφορνέζικης εταιρίας.
«Αυτό με λυπεί επειδή το βρίσκω τόσο ευχάριστο να μπορείς να τριγυρίζεις με αυτόν τον τρόπο, να πηγαίνεις από δεξιά στα αριστερά χωρίς το στρες του να βρίσκεσαι στο αυτοκίνητο αποκλεισμένη» δήλωνε μερικές ημέρες πριν από την απαγόρευση η Βαλερί Ρινκέλ, που χρησιμοποιούσε την υπηρεσία.
Αντίθετα, «πιστεύω πως είναι πιο ασφαλές να σταματήσουμε εδώ και εντέλει να ξαναγυρίσουμε στο ποδήλατο ή ο κόσμος να παίρνει το λεωφορείο και τα δημόσια μέσα μεταφοράς» εκτιμούσε ο Ανάς Ελουλά, ένας άλλος πελάτης.
Υπέρ ή κατά των escooters; Τι κάνουν οι υπόλοιπες χώρες;
Ανεξάρτητα αν κάποιος είναι υπέρ ή κατά των ηλεκτρονικών πατινιών, είναι αναμφισβήτητο πως για πολλούς ευρωπαίους σε μεγάλες πόλεις έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς τους. Ωστόσο και σε άλλες χωρες – εκτός της Γαλλίας – εκφράζεται προβληματισμός για τη χρήση τους και οι αρχές επιχειρούν να εφαρμόσουν κανόνες για τη ρύθμιση της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς των οδηγών.
Για παράδειγμα στην Ρώμη οι Αρχές εστιάζουν στην μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 25 χλμ/ώρα σε 20 χλμ/ώρα, αλλά και στον περιορισμό των χώρων στάθμευσης. Νωρίτερα, πριν από την ολική απαγόρευση το Παρίσι είχε περιορίσει το όριο ταχύτητας στα 10 χλμ/ώρα σε περιοχές της γαλλικής πρωτεύουσας με υψηλή κίνηση.
Στο Όσλο, το Ελσίνκι και την Στοκχόλμη έχουν επίσης στραφεί στην απαγόρευση ενοικίασης ηλεκτρονικών πατινιών σε συγκεκριμένες ώρες, και κυρίως τις βραδινές. Αρκετές ακόμη χώρες, όπως η Ισπανία, η Δανία και η Νορβηγία, έχουν καταστήσει διά νόμου υποχρεωτικό την χρήση κράνους, αλλά και τον έλεγχο των τεχνικών προτύπων.
Η χώρα και η πόλη που φαίνεται να κινείται ριζικά προς αντίθετη κατεύθυνση είναι η Αγγλία και το Λονδίνο. Οι Αρχές της πρωτεύουσας του Ηνωμένου Βασιλείου και η κυβέρνηση της χώρας εμφανίζονται διατεθειμένες να επεκτείνουν την νόμιμη χρήση των ηλεκτρονικών σκούτερ, καθώς μέχρι σήμερα επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο των ενοικιαζόμενων και όχι των ιδιωτικών. Δοκιμαστικά προγράμματα έχουν δημιουργηθεί σε δεκάδες περιοχές σε όλη την χώρα.
Για τους υποστηρικτές τα ηλεκτρονικά πατίνια αποτελούν μια χρήσιμη λύση στην κυκλοφοριακή «κόλαση» των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων. Βοηθούν, επίσης, στην «διαφυγή» από τα κατάμεστα Μετρό και λεωφορεία, ενώ όσοι τα χρησιμοποιούν υπογραμμίζουν πως σπάνια αργούν στα ραντεβού τους. Όμως για τους πολλούς πολέμιους τους, τα escooters δεν είναι παρά μια μάστιγα που μπορεί να προκαλέσει ακόμη και θανατηφόρα ατυχήματα.