Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει και οι μαθητές έχουν μπει στην τελική ευθεία των εξετάσεων. Με τα ΕΠΑΛ να ανοίγουν την αυλαία την Πέμπτη με το μάθημα των Νέων Ελληνικών και τη σκυτάλη να παίρνουν την Παρασκευή οι Πανελλήνιες για τα Γενικά Λύκεια, τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στα παιδιά.
Μόνο που μαζί με τους στόχους και τα όνειρά τους, «κουβαλούν» στην τσάντα τους και τις αγωνίες τους. Αγωνίες για το μέλλον τους, αλλά και απορίες πρακτικές για τη διαδικασία. Από την κατάλληλη ψυχολογία, μέχρι και τα γεωμετρικά όργανα που θα χρειαστούν, ειδικοί μιλούν στο Flash.gr και συμβουλεύουν τους μαθητές, τόσο για το τι θα ήταν καλό να κάνουν τις ελάχιστες ημέρες που απομένουν μέχρι τις εξετάσεις, όσο και κατά τη διάρκεια της τρίωρης δοκιμασίας κάθε μαθήματος. Η κυρία Μαρία Μπαντούνα, φιλόλογος και ιδιοκτήτρια φροντιστηρίου μέσης εκπαίδευσης, τονίζει πως το σημαντικότερο είναι η σωστή διαχείριση του άγχους…
«Το άγχος αυτές τις ημέρες έχει καταβάλλει τα περισσότερα παιδιά. Είτε είναι πάρα πολύ καλά προετοιμασμένα είτε και λιγότερο. Θα πρέπει αρχικά να προσπαθήσουμε να διαχειριστούμε το άγχος. Γιατί; Γιατί όσο άγχος έχουν, υπάρχει πιθανότητα να τους επηρεάσει και να μην αποδώσουν πάρα πολύ καλά. Οπότε οι μαθητές, θα πρέπει να είναι διαρκώς με ανθρώπους οι οποίοι τους αποφορτίζουν, δεν τους αγχώνουν περισσότερο. Είτε αυτοί είναι από το χώρο ενός φροντιστηρίου, είτε με τους γονείς τους. Δηλαδή, ένας γονιός αυτές τις ημέρες δεν πρέπει να λέει στο παιδί του…”Τι θα γίνει αν δεν τα πας καλά;”…Θέλει ηρεμία. Τα παιδιά έχουν ακόμα κάποιες μέρες για να κάνουν διορθώσεις ή επαναλήψεις, για να επισημάνουν πράγματα.
-Υπάρχει περίπτωση καλοί μαθητές που όμως έχουν υπερβολικό άγχος, να μην καταφέρουν να αποδώσουν την ημέρα των εξετάσεων;
Εάν δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και δεν έχουν γράψει αρκετές φορές γραπτά διαγωνίσματα, υπάρχει περίπτωση να το πάθουν κι αυτό. Εάν ένα παιδί έχει προετοιμαστεί, έχει διαβάσει και έχει εξοικειωθεί με την γραπτή εξέταση, σίγουρα μειώνονται οι πιθανότητες να πάει εκεί να τα ξεχάσει, να πάθει black out που λέμε.»
Πολύ σημαντικό, σημειώνει η κυρία Μπαντούνα είναι η ξεκούραση και η καλή διατροφή. Σημαντικότερο όμως, είναι η καθαρή σκέψη γι' αυτό και χρειάζεται υποστήριξη από το σπίτι και γιατί όχι, μια σύντομη, χαλαρωτική βόλτα με φίλους…
«Σίγουρα το προηγούμενο βράδυ δεν θα πρέπει να έχουν ξενυχτήσει. Θα πρέπει να πάνε να γράψουν και να έχουν διαύγεια. Δηλαδή, να είναι το μυαλό τους καθαρό. Το να κάτσουν να διαβάσουν το τελευταίο βράδυ είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να κάνει ένα παιδί, γιατί θα τ’ ανακατέψει στο μυαλό του, θα τα μπερδέψει και θα πάει να γράψει χωρίς να έχει καθαρή σκέψη. Το πρωί χρειαζόμαστε αυτήν την καθαρή σκέψη και προσπάθεια για ηρεμία. Είναι πολύ σημαντικό. Μπορούν να διαβάσουν μέχρι την Πέμπτη το απόγευμα και μετά να χαλαρώσουν, να πάνε μια βόλτα , να συζητήσουν με τους γονείς τους όμορφα, με κάποιους φίλους τους και να ξαπλώσουν, να ξεκουραστούν νωρίς.»
Τη σημασία του καλού ύπνου, του καλού φαγητού αλλά κυρίως της υποστήριξης και της «αποσυμπίεσης», τονίζει στο Flash.gr και η κυρία Μαργαρίτα Ζωγράφου, ψυχολόγος, διδάκτωρ αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας. Όπως λέει, οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν φέτος μια θέση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στο σημείο εκκίνησης της ανεξαρτητοποίησης τους. Δεν είναι πια παιδιά, είναι έφηβοι που επιδιώκουν να μπουν στην ακαδημαϊκή κοινότητα ως νεαροί ενήλικες μέσα από τις Πανελλαδικές
«Πρώτα απ’ όλα είναι η σωματική άσκηση. Δεν την εγκαταλείπουμε, είναι ένα αποτοξινωτικός μηχανισμός. Είναι μια εκτονωτική, αποσυμπιεστική βαλβίδα που βοηθάει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Εννοείται πως χρειάζεται καλός ύπνος, γιατί αν δεν υπάρχει επαρκής ύπνος υπάρχει πρόβλημα στη μνήμη, στην αντίληψη, στη διατήρηση της πληροφορίας. Η καλή διατροφή επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντική, γιατί έχουμε παιδιά που πηγαίνουν χωρίς να έχουν τραφεί σωστά και με ελλιπή και ανεπαρκή ύπνο, προσπαθώντας να εκμεταλλευτούν και το τελευταίο λεπτό διαβάσματος και αυτό είναι τελείως ανάποδο τελικά γι αυτά.
Παράλληλα πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι τα πράγματα έχουν πάντα την επίφαση που τους δίνουμε εμείς να έχουν. Δηλαδή έχουν πάντα το περιτύλιγμα που εμείς τους βάζουμε. Κι εμείς δίνουμε μια τόσο υπερβολική αξία στις εξετάσεις, που ναι μεν είναι εφ’ όλης της ύλης, αλλά τις έχουν ξαναδώσει. Το άγχος συνήθως συναντάται μπροστά σε αυτό που είναι άγνωστο και σε αυτό που είναι απειλητικό. Άγνωστες δεν είναι ούτε οι εξετάσεις, ούτε είναι απειλητικές για κάποιον. Απλά έχουν σχέση με την επαγγελματική του πορεία μελλοντικά, που δεν είναι και απόλυτο αυτό.»
Τι πρέπει να προσέξετε πριν από τις εξετάσεις, αλλά και κατά τη διάρκεια
Ψυχραιμία, θετική σκέψη και πρόγραμμα, είναι μερικές μόνον από τις συμβουλές της επιτυχίας που προτείνουν οι καθηγητές στους μαθητές τους. Συγκεκριμένα:
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
- Δεν επαναλαμβάνουμε στον εαυτό μας πως οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι κάτι το φοβερό που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε, ξεχνώντας πόσες εξετάσεις έχουμε δώσει μέχρι τώρα.
- Οι επιδόσεις δεν είναι «ή του ύψους ή του βάθους». Υπάρχουν αξιόλογες λύσεις στο μηχανογραφικό δελτίο για όλα τα βαθμολογικά «βαλάντια».
- Δεν προφητεύουμε καταστροφές, γιατί τότε γινόμαστε ένας μικρός προφήτης· ένας προφήτης, όμως, με ειδίκευση σε αρνητικές προβλέψεις για το ίδιο μας το μέλλον! Ας μην αυθυποβαλλόμαστε, λοιπόν, αλλά ας σκεπτόμαστε θετικά! «Χτίζουμε» ένα ασφαλές περιβάλλον με τους ανθρώπους που μας γνωρίζουν καλά (γονείς, φίλοι, καθηγητές), οι οποίοι είναι βέβαιο πως και σε αυτή τη δοκιμασία θα βρίσκονται δίπλα μας.
- Ηττοπαθείς σκέψεις, όπως «δεν θα τα καταφέρω», εντείνουν την ανασφάλειά μας. Αντίθετα, ρεαλιστικές σκέψεις, όπως «θα κάνω την καλύτερη δυνατή προσπάθεια», «ακόμα κι αν δεν πετύχω, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις», «οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι σημαντικές, αλλά η πορεία της ζωής μου εξαρτάται και από άλλους παράγοντες», μας βοηθούν να ελέγξουμε το άγχος μας.
- Δεν χρειάζεται να αναστατωνόμαστε από φήμες της τελευταίας στιγμής για SOS θέματα, που δεν επιβεβαιώνονται ποτέ.
- Δεν ξενυχτάμε το βράδυ πριν από κάθε εξέταση. Καλύτερα να κλείσουμε από νωρίς τα βιβλία και να κάνουμε το πρωί μια σύντομη επανάληψη.
- Η διατροφή μας, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, θα πρέπει να είναι ισορροπημένη. Ειδικά το βράδυ της παραμονής κάθε εξέτασης, αποφεύγουμε τις διατροφικές υπερβολές και καταναλώνουμε ένα ελαφρύ γεύμα.
ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΤΡΙΩΡΗΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑΣ
- Φροντίζουμε να έχουμε απαραιτήτως μαζί μας
– Δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο
– Δελτίο εξεταζομένου Πανελλαδικών Εξετάσεων (καρτελάκι)
– Τρία στιλό (μπλε ή μαύρου χρώματος), μολύβι, γόμα και ξύστρα
– Γεωμετρικά όργανα, όπου χρειάζονται
– Ένα μπουκαλάκι με νερό ή χυμό
– Ένα ρολόι χειρός, ώστε να διαχειριζόμαστε σωστά τον χρόνο μας κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
- Διαβάζουμε τα θέματα αργά και προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουμε πλήρως τι ζητείται, και ξεκινάμε από αυτά που γνωρίζουμε καλύτερα.
- Αφού απαντήσουμε κάποιο ερώτημα, καλό θα ήταν να διαβάσουμε άλλη μία φορά την εκφώνηση.
- Ερωτήσεις που μας φαίνονται γνωστές και εύκολες, χρειάζονται περισσότερη προσοχή.
- Ακόμη και αν κάποιο από τα θέματα δεν μας θυμίζει κάτι, δεν πρέπει να απογοητευτούμε, καθώς μπορεί στη συνέχεια της εξέτασης να «καθαρίσει» το μυαλό μας και να το κατανοήσουμε.
- Χρησιμοποιούμε, όπου χρειάζεται, το πρόχειρο (τις τελευταίες σελίδες του τετραδίου).
- Δεν αποκαρδιωνόμαστε από τυχόν δύσκολα θέματα και, κυρίως, δεν τα παρατάμε. Τα θέματα όσο δύσκολα θα φαίνονται σε εμάς τόσο δύσκολα θα φαίνονται και στους άλλους μαθητές.
- Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιμείνουμε για πολλή ώρα σε κάποιο θέμα που μας δυσκολεύει ιδιαίτερα, ούτε φυσικά να απογοητευόμαστε. Πρέπει να προχωρήσουμε, να αντιμετωπίσουμε τα υπόλοιπα ζητήματα και μετά να επιστρέψουμε στο ερώτημα που δεν λύσαμε και να αφοσιωθούμε σε αυτό.
- Γράφουμε ό,τι γνωρίζουμε, ακόμη και αν δεν είμαστε σίγουροι· δεν αφήνουμε κανένα μόριο που να μην το διεκδικήσουμε!
- Το γραπτό μας πρέπει να αποπνέει σιγουριά και να αντιμετωπίζει έξυπνα τα ερωτήματα, ώστε ο διορθωτής να μην έχει την παραμικρή αμφιβολία για τις γνώσεις μας.
- Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας, ώστε να είναι ευανάγνωστο. Ένα καλά δομημένο και καθαρογραμμένο γραπτό είναι βέβαιο πως προκαταβάλλει θετικά τον διορθωτή.
- Κατανέμουμε σωστά τον χρόνο ανάμεσα στα θέματα, ώστε να αφήσουμε τουλάχιστον 10 λεπτά για να ξαναδιαβάσουμε τις απαντήσεις μας και να διορθώσουμε τυχόν ορθογραφικά και εκφραστικά λάθη.
- Δεν βιαζόμαστε. Αν μέσα στον ενθουσιασμό μας βιαστούμε, υπάρχει κίνδυνος να δώσουμε λανθασμένες απαντήσεις.
- Ακόμα και αν έχουμε τελειώσει νωρίτερα, εξαντλούμε τον χρόνο της εξέτασης. Διαβάζουμε ξανά και ξανά τις απαντήσεις μας, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι τίποτα δεν ξέφυγε της προσοχής μας.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας που επικαλείται το ΑΠΕ, ο αριθμός των υποψηφίων που θα διεκδικήσουν μια από τις 68.851 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025, θα είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι κατά 277 θέσεις.