Νέα σχολική χρονιά: Ερωτήσεις και απαντήσεις για το πρώτο κουδούνι στα σχολεία
Τί θα γίνει με τα κινητά, τις απουσίες, το bullying. Ο λογαριασμός στην Εφορία για ζημιές στο σχολείο.
Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για μεγάλες αλλαγές στο πώς θα λειτουργούν τα σχολεία. Όχι μόνο σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας, αλλά στο πώς οργανώνεται η μαθητική ζωή. Το κινητό τηλέφωνο είναι μια σημαντική παράμετρος για τη φετινή χρονιά, καθώς ο ίδιος ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ προανήγγειλε το ενδεχόμενο να κλειδώνονται στο ντουλάπι. Αλλαγές θα υπάρξουν τόσο στην πλατφόρμα e-parents, αλλά και στις απουσίες, το ποινολόγιο των μαθητών, το ολοήμερο σχολείο. Επίσης από φέτος θα λειτουργούν στα σχολεία οι διαδραστικοί πίνακες.
Το flash.gr παρουσιάζει σε μοτίβο ερωταπαντήσεων μερικά χρήσιμα στοιχεία που αφορούν μαθητές και γονείς.
-Τι θα γίνει με τα κινητά στα σχολεία;
Δεν αποκλείεται φέτος οι μαθητές μόλις φτάνουν στο σχολείο να υποχρεώνονται να κλειδώνουν σε ειδικό ντουλάπι τα κινητά τους και να τα παραλαμβάνουν μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξη Τύπου την Κυριακή (8/9) στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να μπει «λουκέτο» στα κινητά.
«Θα επιμείνω στο κινητό τηλέφωνο», είπε ο πρωθυπουργός, «γιατί οι επιστήμονες μας λένε ότι το κινητό ειδικά στο σχολείο δημιουργεί διάσπαση προσοχής και το ξέρουν οι γονείς. Θα υπάρξουν δυσκολίες και αντιδράσεις στην εφαρμογή του μέτρου αλλά θα επιμείνουμε. Θέλουμε τα κινητά στις τσάντες. Κάνουμε το πρώτο βήμα. Θέλω να θυμίσω ότι στο εξωτερικό σε άλλα σχολεία έχουν προχωρήσει παραπέρα με ειδικά “lockers” που τα κλειδώνουν τα κινητά και τα παίρνουν όταν φύγουν. Δεν αποκλείω τίποτα».
-Τι ποινές προβλέπονται για τη χρήση των κινητών τηλεφώνων;
Ανεξάρτητα από το αν τελικά υλοποιηθεί το υπό μελέτη «κλείδωμα» των κινητών των μαθητών σε ντουλάπι, υπάρχει ήδη πλαίσιο της χρήσης κινητού από τους μαθητές που από φέτος αυστηροποιείται, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν οι μαθητές να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα εν ώρα μαθήματος. Από τη νέα σχολική χρονιά, λοιπόν, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή, που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Ειδικότερα: Αν μαθητής/τρια έχει κινητό και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού. Αν η παραπάνω συμπεριφορά αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α μαθητή/τρια.
-Τι συμβαίνει με τις αποβολές;
Τα αυξανόμενα περιστατικά βίας μεταξύ των μαθητών έχουν θορυβήσει το υπουργείο Παιδείας, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Έτσι, από τη φετινή σχολική χρονιά δρομολογείται η αναθεώρηση με κατεύθυνση προς την αυστηροποίηση των ποινών στους μαθητές. Οι ποινές θα είναι αυστηρές τόσο για περιστατικά βίας εντός, αλλά και εκτός σχολικής αίθουσας. Βεβαίως, για τη συντριπτική πλειοψηφία παραβατικών περιστατικών μαθητών και μαθητριών θα αρκεί μια προφορική παρατήρηση ή επίπληξη, ή και η αποβολή από το μάθημα για μια ώρα, ανάλογα με την κρίση του εκπαιδευτικού.
Ωστόσο, σε περιπτώσεις ακραίων περιστατικών οι ποινές θα κλιμακώνονται ανάλογα, με αποβολή από το σχολείο για τρεις μέχρι και πέντε ημέρες, ενώ δεν θα λείψουν και πιο αυστηρά μέτρα, όπως ο αποκλεισμός του μαθητή ή της μαθήτριας από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις που διοργανώνει το σχολείο, ενώ σε πιο ακραία περιστατικά δεν θα λείπουν και οι επιλογές για αλλαγή τμήματος και σε έσχατη ανάγκη και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
-Πως θα ενημερώνονται οι γονείς και κηδεμόνες για την πρόοδο των παιδιών τους;
Ο ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων ενισχύεται, καθώς αυτοί έχουν τη συνολική ευθύνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των μαθητών και των μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην υπουργική απόφαση για την οργάνωση των σχολείων δίνεται μεγάλη σημασία στην ενημέρωση καθώς και στον ρόλο και την ευθύνη των γονέων και κηδεμόνων. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την ενημέρωση των γονέων, θεσπίζονται αυστηρές διαδικασίες επικοινωνίας μέσω τηλεφώνου, μηνυμάτων σε κινητό ή email.
-Πως θα λειτουργεί η πλατφόρμα e-parents;
Από την φετινή σχολική χρονιά ξεκινά η ψηφιακή καταγραφή των απουσιών μέσω της πλατφόρμας e-Parents για άμεση ενημέρωση των γονέων για την εικόνα φοίτησης του μαθητή και για το σύνολο των απουσιών σε πραγματικό χρόνο. Συνεπώς, οι γονείς θα μαθαίνουν realtime τυχόν... κοπάνες των παιδιών τους από το σχολείο.
Ζημιές στα σχολεία; Ο λογαριασμός στους γονείς μέσω Εφορίας
Τα προηγούμενα χρόνια διαπιστώθηκε μεγάλη αύξηση στις ζημιές σε σχολεία από μαθητές είτε τις ώρες λειτουργίας ή μετά το τέλος του σχολικού ωραρίου. Πλέον, το κράτος δεν θα αποκαθιστά αχρεωστήτως τις ζημιές που προκλήθηκαν από μαθητές, αλλά θα στέλνει τον λογαριασμό σε γονείς και κηδεμόνες.
Ειδικότερα, όσον αφορά το μέτρο της αποκατάστασης των ζημιών στα σχολεία από γονείς, ο κ. Πιερρακάκης αφού απάντησε ότι «κάθετα ναι» θα λειτουργήσει, στη συνέχεια εξήγησε για τον καταλογισμό ότι θα ξεκινάει από τον σύλλογο διδασκόντων στο σχολείο, θα προστίθεται ο Δήμος στην εξίσωση γιατί τα σχολεία ανήκουν στους Δήμους και από κει και πέρα αν ο γονιός δεν θελήσει να πληρώσει τη συγκεκριμένη ζημιά, αυτό πλέον θα πηγαίνει στην Εφορία και θα βεβαιώνεται από εκεί.
-Στις πόσες απουσίες μένει ο μαθητής χωρίς προαγωγή;
Αλλαγές θα έρθουν από το νέο σχολικό έτος και στις απουσίες των μαθητών. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, επαρκής θα χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία, ενώ αποσύρεται η αρχική εξαγγελία, σύμφωνα με τη οποία θα γίνονταν προσμέτρηση των καθυστερημένων προσελεύσεων των μαθητών στην αίθουσα στις απουσίες (15λεπτη καθυστέρηση: 1 απουσία, 3 καθυστερημένες προσελεύσεις μικρότερες των 15 λεπτών: 1 απουσία /από 2024-25).
-Τι θα γίνει με τα νέα βιβλία, πότε θα εισαχθεί το πολλαπλό σύγγραμμα και στα σχολεία;
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αντικατάστασης των σχολικών συγγραμμάτων, καθώς πολλά από αυτά έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Φιλοδοξία είναι το σχολικό έτος 2026-27 οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα του πολλαπλού βιβλίου σε έντυπη μορφή. Για φέτος προβλέπονται σημειακές αλλαγές σε επτά σχολικά βιβλία σε δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια.
Τα βιβλία είναι τα εξής:
Δημοτικό: Γλώσσα (ΤΕΥΧΟΣ 1) της Ε΄ τάξης
Γυμνάσιο: Η Μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον Σύγχρονο κόσμο της Γ' τάξης
Λύκειο: Αρχές Οικονομικής Θεωρίας - Μάθημα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής (Γενικά Λύκεια Γ' Λυκείου - Εσπερινά), Λατινικά (ΤΕΥΧΟΣ Α') - Μάθημα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (Γενικά Λύκεια Β' Λυκείου - Εσπερινά), Ορθόδοξη πίστη και λατρεία - Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Α' Λυκείου - Εσπερινά), ΕΠΑΛ-Μάθημα Γενικής Παιδείας (Α ΕΠΑΛ,Α ΕΠΑΛ.ΕΣΠ), Χριστιανισμός και Θρησκεύματα - Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Β' Λυκείου - Εσπερινά), Χριστιανισμός και σύγχρονος κόσμος - Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Γ' Λυκείου - Εσπερινά).
-Θα έχουν από φέτος όλα τα σχολεία διαδραστικούς πίνακες;
Η χρήση του διαδραστικού πίνακα είχε εξαγγελθεί από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, πριν από μήνες. Φέτος είναι η πρώτη σχολική χρονιά που θα γίνει καθολική χρήση σε όλα τα σχολεία και είναι ένα στοίχημα για το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, αλλά και να διαπιστωθεί εάν είναι απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις.
-Πως θα λειτουργεί το ολοήμερο σχολείο;
Αλλαγές στο πως θα λειτουργεί το ολοήμερο σχολείο φέρνει η νέα σχολική χρονιά. Στο νηπιαγωγείο καθιερώνεται η δυνατότητα αποχώρησης και στις 17:30, ενώ η πρωινή προσέλευση μπορεί να ξεκινήσει στις 07:45, δυνατότητα που λύνει τα χέρια σε αρκετούς εργαζόμενους γονείς. Επίσης, για τους μαθητές του δημοτικού, προστίθεται φέτος η δυνατότητα αποχώρησης και στις 14:55.
Ο ενιαίος τύπος ολοήμερου νηπιαγωγείου περιλαμβάνει το βασικό υποχρεωτικό πρόγραμμα, που απευθύνεται σε όλους, αφορά όλα τα τμήματα και διαρκεί από τις 08:30 έως τις 13:00, το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα που διαρκεί από τις 13:00 έως τις 16.00 και το νέο, αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου από τις 13:00 έως τις 17:30. Στο πλαίσιο του προαιρετικού και νέου, αναβαθμισμένου ολοήμερου προγράμματος υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας τμήματος πρόωρης υποδοχής από 07:45 μέχρι 08:30.
Επίσης, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα ισχύσουν οι αλλαγές στις ώρες αποχώρησης των μαθητών στο αναβαθμισμένο ολοήμερο δημοτικό. Οι μαθητές δημοτικού που θα παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου ολοήμερου, θα μπορούν να σχολάνε από αυτό και στις 14:55 με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης. Οσον αφορά τη λειτουργία του απλού ολοήμερου προγράμματος, η αποχώρηση των μαθητών συνεχίζεται και τη φετινή σχολική χρονιά με τα περυσινά δεδομένα: Με τη λήξη του ολοήμερου προγράμματος (16:00) και με τη λήξη της 2ης ώρας του ολοήμερου προγράμματος (15:00), εφόσον έχει συμπεριληφθεί η συγκεκριμένη επιλογή από τον γονέα στην αρχική δήλωση εγγραφής.
-Πως θα διδάσκεται η δεύτερη ξένη γλώσσα;
Τα Αγγλικά έχουν καθιερωθεί εδώ και δεκαετίες ως πρώτη ξένη γλώσσα σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Η δεύτερη ξένη γλώσσα διδάσκεται εξίσου και στις δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας από την Ε’ Δημοτικού. Οι μαθητές και οι μαθήτριες Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου (Α’ και Β’ Λυκείου) διδάσκονται ως δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά όποια από τις δυο έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης σε επίπεδο τμήματος. Σε περίπτωση ισοψηφίας στις προτιμήσεις του τμήματος, διδάσκεται ως δεύτερη ξένη γλώσσα αυτή για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Πως θα λειτουργεί το ψηφιακό φροντιστήριο;
Το ψηφιακό φροντιστήριο είναι μια ακόμη καινοτομία που εισάγεται από φέτος στα σχολεία. Θα λειτουργεί από την Ε’ Δημοτικού μέχρι και τη Γ’ Λυκείου. Το υλικό για τις τάξεις από Ε’ δημοτικού έως Β’ Λυκείου είναι έτοιμο για τα μαθήματα Γλώσσα και Μαθηματικά. Στη Γ Λυκείου η διδασκαλία θα είναι σύγχρονη, δηλαδή θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο από 98 εκπαιδευτικούς με αυστηρές προδιαγραφές υψηλών προσόντων, που έχουν επιλεγεί από το υπουργείο Παιδείας και οι οποίοι τα απογεύματα θα πραγματοποιούν τις παραδόσεις των μαθημάτων από ειδικές αίθουσες.
Για τις άλλες τάξεις θα είναι διαθέσιμο στους μαθητές υλικό ανά πάσα ώρα και στιγμή. Το φροντιστήριο δε θα είναι μόνο δωρεάν αλλά και ποιοτικό. Ειδικά για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου η σύγχρονη διδασκαλία θα βοηθά τους μαθητές καθώς θα μπορούν να υποβάλλουν ερωτήσεις.