Νέα σχολικά βιβλία μετά από 25 χρόνια - Γιατί αντιδρούν ΔΟΕ και ΟΛΜΕ
Σταδιακά από το 2026 τα νέα συγγράμματα στα σχολεία. Η διαβαθμισμένη ύλη και ο κίνδυνος να ενταθούν οι ανισότητες στην εκπαίδευση.
Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα έχουν να αλλαχτούν τα σχολικά βιβλία. Ήταν στις αρχές του 2000 όταν τα σχολικά βιβλία ανανεώθηκαν σε περιεχόμενο και ύφος. Από τότε όμως και μέχρι σήμερα οι μαθητές από τα ίδια βιβλία διδάσκονται.
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έχει δρομολογήσει από το 2023 τη σχετική διαδικασία ανανέωσης των σχολικών εγχειριδίων, ωστόσο η διαδικασία προχωρά αργά. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανακοίνωσε ότι από το σχολικό έτος 2026-2027 οι μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου σταδιακά θα μεταπέσουν στα νέα εγχειρίδια στο πλαίσιο του προγράμματος του πολλαπλού βιβλίου. Η πιλοτική έναρξη, βέβαια, θα γίνει από την έναρξη του σχολικού έτους 2025.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ), ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές μας να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη.
Στόχος της μεταρρύθμισης είναι η σταδιακή απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο, καθώς και ο εμπλουτισμός των διαθέσιμων διδακτικών εργαλείων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους με το κατάλληλο διδακτικό βιβλίο.
Πώς θα λειτουργεί το σχολικό βιβλίο;
ΔΟΕ και ΟΛΜΕ επισημαίνουν ότι υπάρχουν προβληματικά σημεία στην καθιέρωση και εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου. Εάν τα πολλαπλά συγγράμματα έχουν διαβαθμισμένο επίπεδο ύλης, ενδεχομένως να προκαλέσουν δυσχέρειες σε μαθητές από χαμηλότερα στρώματα ή παιδιά μεταναστών με δυσκολίες στην κατανόηση της γλώσσας.
Αυτό είναι σχεδόν βέβαιο ότι δημιουργήσει μαθητές πολλών ταχυτήτων, εντείνοντας τις ανισότητες στην εκπαίδευση.
Ο Ανδρέας Καργόπουλος μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ μίλησε στο Action 24 για το πολλαπλό βιβλίο. Όπως είπε τα πολλαπλά σχολικά συγγράμματα θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή μορφή και ο σύλλογος διδασκόντων κάθε σχολείου θα επιλέγει κάθε χρόνο στην έναρξη της σχολικής χρονιάς ποιο από τα διαθέσιμα συγγράμματα θα διανέμεται σε τυπωμένη μορφή στους μαθητές.
Ο Γιώργος Τρούλης από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία υποστήριξε ότι στην Ελλάδα θα υπάρχουν τρία παράλληλα βιβλία με την ίδια ύλη, αλλά διαφορετικό ύφος διατυπώσεων, από τα οποία θα επιλέγει ο δάσκαλος, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερο κόστος.