Facebook: Νέο χτύπημα της ΕΕ για τις διαφημίσεις στους χρήστες
Η Meta θα υποχρεωθεί σύντομα να ζητά την συγκατάθεση των Ευρωπαίων χρηστών πριν χρησιμοποιήσει τα προσωπικά τους δεδομένα για στοχευμένες διαφημίσεις στο Facebook και Instagram.
Η ανακοίνωση των ευρωπαϊκών αρχών έγινε χθες και αφορά τον τρόπο που η Meta χειρίζεται τα δεδομένα των χρηστών και τους περιορισμούς που θα επιβληθούν, οι οποίοι αναμένεται να έχουν οριστικοποιηθεί το αργότερο την επόμενη εβδομάδα.
Πρόκειται για το τελευταίο «χτύπημα» της Ευρώπης στον τρόπου που επιχειρεί ο διαδικτυακός κολοσσός, ο οποίος προσπαθεί να ευθυγραμμίσει τον τρόπο που διαφημίζεται με το ισχυρό ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ιδιωτικότητα.
Και, μάλιστα, έρχεται σε μία στιγμή κατά την οποία η Meta ετοιμάζεται να εφαρμόσει ένα μοντέλο συνδρομών στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τους χρήστες που δε συναινούν στις στοχευμένες διαφημίσεις είτε στο Instagram είτε στο Facebook.
Τους περιορισμούς ανακοίνωσε το European Data Protection Board, γνωστό ως EDPB, μία ομάδα ρυθμιστών από διάφορες χώρες της Ένωσης.
Το πλαίσιο των περιορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, General Data Protection Regulation, γνωστό ως GDPR, προβλέπει ότι η Meta θα πρέπει να δίνει μία από μία σειρά νομικών δικαιολογιών ώστε να μπορεί να συλλέγει και να χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των ανθρώπων για διαφημίσεις.
Τι υποστηρίζει η Meta
Από την πλευρά της, η εταιρεία είχε υποστηρίξει παλαιότερα ότι οι πρακτικές συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιεί ήταν δικαιολογημένες βάσει του GDPR επειδή ουσιαστικά συνάπτει ένα είδος σύμβασης με τους χρήστες, το οποίο πρέπει να εκπληρώσουν όταν συμφωνούν με τους όρους παροχής υπηρεσιών της εταιρείας.
Εναλλακτικά, η Meta είχε υποστηρίξει ότι οι πρακτικές της ήταν δικαιολογημένες επειδή η εταιρεία είχε «έννομο συμφέρον» να επεξεργάζεται δεδομένα χρηστών για να πραγματοποιεί τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες.
Τον περασμένο Ιούλιο, το Ευρωπαϊκό δικαστήριο αποφάσισε ότι κανένα από τα δύο επιχειρήματα της Meta δεν είναι πειστικό, ωστόσο παραδέχτηκε ότι ένα μοντέλο συνδρομών για ιστοσελίδες θα μπορούσε να διαφοροποιεί τους χρήστες που συμφωνούν με τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων από αυτούς που διαφωνούν.
Ο εκπρόσωπος του αμερικανικού κολοσσού που διαχειρίζεται τα δύο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης δήλωσε ότι η κίνηση της να χρησιμοποιήσει το μοντέλο με τις συνδρομές δείχνει τη συμμόρφωση της εταιρείας με το GDPR.
Ωστόσο, η απόφαση των ευρωπαϊκών αρχών, που ελήφθη στις 27 Οκτωβρίου και δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, απαγορεύει και επίσημα στη Meta να χρησιμοποιήσει τα προηγούμενα επιχειρήματα, πράγμα που σημαίνει ότι η μόνη επιλογή που απομένει είναι να ζητήσει τη «συγκατάθεση» των χρηστών για τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων για τις διαφημίσεις.