Λεωφορεία «σαράβαλα»... Κίνδυνος για τους επιβάτες
Ελλείψεις σε οδηγούς, λεωφορεία που καταρρέουν, βλάβες που δεν αποκαθίστανται, ακόμα και ξυλοδαρμοί!
Αυτό είναι το παζλ, που συνθέτει τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών.
Στην αποκαλυπτική έρευνα του flash.gr, ρίχνουμε φως στο μέγεθος του προβλήματος, που κρατά δεκαετίες.
Ο Λεωνίδας Σκούλος, Γενικός Γραμματέας Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, κάνει λόγο για τραγικές συνθήκες.
Η περίοδος της πανδημίας, έφερε μαζί της και μια νέα πραγματικότητα, αφού -όπως μας λένε- το 25% του συγκοινωνιακού έργου, δόθηκε σε ιδιώτες. Συγκεκριμένα, 63 γραμμές, εδώ και δυόμιση χρόνια, καλύπτονται από ιδιώτες με λεωφορεία των ΚΤΕΛ, προκειμένου να έχουμε πιο συχνές συγκοινωνίες.
Για πιο συχνά δρομολόγια, προμηθευτήκαμε και λεωφορεία με leasing, που όμως δεν συντηρούνται όπως θα έπρεπε, καταγγέλλει, ο κ. Απόστολος Ραυτόπουλος, Πρόεδρος Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ ΟΣΥ...
Κυκλοφορούν «γερασμένα» λεωφορεία στους δρόμους
Αλλά και τα λεωφορεία των οδικών συγκοινωνιών, είναι «πληγωμένα». Ακόμα και Euro1, Euro2 κυκλοφορούν στους δρόμους, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, ενώ ήδη θα έπρεπε να βρισκόμαστε στα Euro6, ώστε να μπορούμε να πούμε ότι είμαστε εναρμονισμένοι με την Ε.Ε. Οχήματα δηλαδή "γερασμένα" που πλησιάζουν τις τρεις δεκαετίες "ζωής"! Είναι χαρακτηριστικές οι φωτογραφίες που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το Flash.gr. Τι ακριβώς σημαίνει Euro1, μας εξηγεί ο κύριος Σκούλος...
«Αυτά τα Euro1, είναι αυτά που πήραμε εμείς το 1996. Από εκεί και πέρα λοιπόν το Euro1 σημαίνει ότι ρυπαίνει το περιβάλλον. Σήμερα έπρεπε να ήμασταν στο Euro6. Παρόλ' αυτά, εμείς συνεχίζουμε να βγάζουμε λεωφορεία Euro1 και Euro2. Έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω στην εξέλιξη των λεωφορείων και στην εξέλιξη, που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Φανταστείτε οτι για το Euro1, Euro2, αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση, τα έχει κόψει. Δεν πρέπει να κυκλοφορούν.
Παρόλ' αυτά εμείς τα κυκλοφορούμε. Είναι λεωφορεία που είναι σε άθλια κατάσταση. Ναι μεν είναι ασφαλή, γιατί οι τεχνίτες δίνουν τον αγώνα τους κι αυτοί και βγαίνουν ασφαλή τα λεωφορεία στους δρόμους... Παρόλ' αυτά η εικόνα και μόνο...Υπάρχουν καθίσματα τα οποία να μην έχουν αφρολέξ, να μην υπάρχουν χειρολαβές, να είναι βρώμικα εξωτερικά, να είναι τρακαρισμένα...δηλαδή αυτή η εικόνα για το 2023 είναι εικοσαετίας λεωφορεία, εικοσιπέντε χρόνια. Δεν μπορούν ν' αντέξουν άλλο. Και καταλαβαίνετε ότι αυτό έχει συνέπεια και στους εργαζόμενους οδηγούς».
Και φυσικά πληρώνουμε πρόστιμο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, συμπληρώνει ο Πρόεδρος του Σωματείου τεχνικών κι εργαζομένων...
«Ναι, σύμφωνα με την Ε.Ε. τα λεωφορεία τα οποία θα έπρεπε ο χρόνος διάρκειας ζωής που ήταν τα 12 έτη, τα ανέβασαν στα 15 έτη και τώρα τα έχουν ανεβάσει στα 18 έτη. Στα 29 έτη που είναι τα λεωφορεία τα Euro1, αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο δεν είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, είναι ρυπαντικής τεχνολογίας και ρυπαίνουν το περιβάλλον. Γι αυτόν το λόγο, αφού δεν έχουν αποσυρθεί ακόμα, η χώρα μας πληρώνει πρόστιμα στην Ε.Ε.
Μας διαβεβαιώνουν ότι πριν το τέλος του έτους θα αποσυρθούν. Ιδίως τα Euro1. Περιμένουμε να έρθουν λεωφορεία, μας έχουν πει, ακούμε 1300, 1140, 1000 λεωφορεία, 900,800 και τελικά μαθαίνουμε ότι εκεί που ήταν στο λιμάνι να εκτελωνιστούν τα φυσικού αερίου, γι' αυτά ακυρώθηκε ο διαγωνισμός γιατί δεν τα χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και θα έρθουν 250 λεωφορεία, ηλεκτρικά, για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. 100 για τη Θεσσαλονίκη και 150 για την Αθήνα».
- Πότε περιμένουμε αυτά τα λεωφορεία;
Από το 2013. Τα τελευταία λεωφορεία που ήρθαν ήταν το 2009. Το πιο καινούριο λεωφορείο που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή, είναι του 2009.
Για όλ' αυτά τα προβλήματα πάντως κι ακόμη περισσότερα, τα σωματεία των εργαζομένων έχουν φροντίσει να ενημερώσουν τους αρμοδίους αρκετές φορές, καταλήγοντας μάλιστα σε στάσεις εργασίας. Ένα από αυτά τα σχετικά έγγραφα, με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2021, κάνει λόγο για την ανάγκη συντήρησης του στόλου και των δικτύων, την ασφάλεια και πρόληψη κινδύνων, καθώς και την επάρκεια των ελέγχων στις εργολαβικές εταιρίες.
Τι υποστηρίζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Από την πλευρά του το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από επικοινωνία που είχαμε, μας παρέπεμψε στο δελτίο τύπου που είχε εκδώσει στις 3 Οκτωβρίου. Σε αυτό αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως...
«ο αρμόδιος υπουργός, υπέγραψε την Τρίτη 3 Οκτωβρίου τη σύμβαση προμήθειας 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έως τα τέλη Απριλίου. Στη σύμβαση προβλέπεται, επίσης, η προμήθεια ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στα αμαξοστάσια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, καθώς και επτά (7) κινητών μονάδων (συστημάτων συσσωρευτή – ταχυφορτιστή), με κατάλληλη διαμόρφωση και εξοπλισμό για τη φορητή εξυπηρέτηση ηλεκτρικών λεωφορείων, σε περίπτωση ανάγκης επιτόπου φόρτισης.
Το συνολικό συμβατικό τίμημα ανέρχεται σε 110.825.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α., ενώ κατά την περίοδο της εγγυημένης λειτουργίας, ο ανάδοχος εγγυάται την καλή συντήρηση, αποκατάσταση βλάβης και λειτουργία του αντικειμένου της προμήθειας. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ύστερα από ανοιχτό, διεθνή διαγωνισμό, αποτελεί το πρώτο βήμα στον συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που προβλέπει συνολικά την προμήθεια 1.300 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τους στόλους των συγκοινωνιακών φορέων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, έως το τέλος της τετραετίας».