Λεωφορεία που «σαπίζουν» στα αμαξοστάσια αφού δεν υπάρχουν ανταλλακτικά για να επιδιορθωθούν, οδηγοί που εργάζονται χωρίς ρεπό και ξεκούραση, προσλήψεις που δεν προχωρούν και «τεμαχισμός» της αστικής συγκοινωνίας, με κομμάτια της να προσφέρονται σε ιδιώτες που δεν «απαντούν» με τη σειρά τους με ποιοτικό συγκοινωνιακό έργο. Αυτή είναι η εξίσωση, που καταγγέλλει το Συνδικάτο Εργαζομένων του ΟΑΣΑ, και η οποία όπως υποστηρίζουν τα μέλη του, θα λυθεί δύσκολα.
Το ατύχημα με το λεωφορείο στη Ζωφριά, που έπεσε επάνω σε κολώνα με αποτέλεσμα να τραυματιστούν ελαφρά πέντε επιβάτες, φέρνει στην επιφάνεια τις παθογένειες πολλών ετών. Το συγκεκριμένο λεωφορείο, ανήκει στον «ιδιώτη». Δηλαδή πρόκειται για όχημα που καλύπτει τις ανάγκες, σε μια από τις 63 γραμμές που εκτελούνται από λεωφορεία του ΚΤΕΛ, μας λέει ο κύριος Λεωνίδας Σκούλος, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ. Το ατύχημα, συμπληρώνει μέσω του Flash.gr, είναι μια απόδειξη πως ο ιδιώτης δεν προσφέρει αξιόπιστη συγκοινωνία…
«Αυτά που γίνονται συνεχώς είναι καμπανάκι. Καμπανάκι που το έχουμε χτυπήσει πάρα πολλές φορές. Εμείς δεν κάνουμε πολιτική. Απλά θέλουμε να μεταφέρουμε το πρόβλημα και κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου μετά τα Τέμπη. Κοίταξε, είναι ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ. Είναι από αυτά τα λεωφορεία που ο ιδιώτης έχει πάρει συγκεκριμένες γραμμές στην πανδημία και είναι αυτό που καταγγέλλουμε κάθε φορά. Ότι δεν προσφέρει καθόλου αξιόπιστη και ποιοτική αστική συγκοινωνία. Αυτό είναι ένα αποτέλεσμα, το οποίο το λέμε και το ξαναλέμε, ότι είναι επικίνδυνα γιατί για κάποια πράγματα έχουμε και εμείς καταγγελίες από τους οδηγούς που δουλεύουν εκεί κι από επιβάτες, όπου λένε διάφορα. Ότι κάποια πάνε με ανοιχτές τις πόρτες, άλλα δεν έχουν πινακίδες, άλλα τα αράζουν στα αμαξοστάσια με βλάβες που χρονίζουν. Σε άλλα τους φεύγουν οι τροχοί. Καταλαβαίνετε ότι αυτό το αποτέλεσμα θα ερχόταν κάποια στιγμή. Ευτυχώς που έμεινε εκεί το ατύχημα και δεν είχαμε κάτι πιο σοβαρό.»
Η υπερκόπωση των οδηγών, θα μπορούσε να είμαι μια απάντηση στο τι συνέβη και ο οδηγός έχασε τον έλεγχο του οχήματος, καταγγέλλει ο κύριος Σκούλος , γιατί και οι οδηγοί του ΟΑΣΑ εργάζονται κάθε μέρα. Χωρίς ρεπό και άδειες…
«Οι οδηγοί δουλεύουν 31 ημέρες το μήνα. Όλα τους τα ρεπό. Έχει φτάσει η εταιρία να πληρώνει τις άδειες των εργαζομένων για να μην τις πάρουν και κάτσουν. Αυτά είναι σοβαρά προβλήματα. Ένας άνθρωπος δεν αντέχει να δουλεύει 31 ημέρες. Είναι μια τεράστια ευθύνη. Και είδατε το ατύχημα στη Ζωφριά. Ο οδηγός πρέπει να ξεκουράζεται. Μας λείπουν πάνω από 1500 με 2000 οδηγούς.
Πρέπει ο Έλληνας πολίτης όταν πηγαίνει στη στάση να βλέπει το λεωφορείο στην ώρα του, πρέπει ο οδηγός να είναι ξεκούραστος και να μην έχει δουλέψει 31 ημέρες το μήνα και να είναι πτώμα για να μπορεί να είναι αξιόπιστη και ασφαλής η συγκοινωνία. Τα ακούμε τέσσερα χρόνια τώρα. Προσλήψεις. Οδηγοί έρχονται, λεωφορεία έρχονται αλλά δεν το λύνουμε το πρόβλημα γιατί δεν κάθονται οι οδηγοί. Πρέπει να λυθεί το πρόβλημα με τις τριετίες. (Να τους αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία.) Είναι ένα πάγιο αίτημά του Συνδικάτου. Αν σας πάω σ’ ένα αμαξοστάσιο να δείτε τους συναδέλφους, να το πούμε απλά, έχουν κλατάρει!»
«Το 50% των λεωφορείων των leasing μπορεί να είναι αραγμένα στο αμαξοστάσιο με βλάβες»
Γιατί όμως δεν εκτελείται ορθά το συγκοινωνιακό έργο; Γιατί τα προβλήματα που παρουσιάζουν τα οχήματα των ιδιωτών, πολλές φορές τα αναγκάζουν να παραμένουν ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, μας λένε. Το ίδιο και τα λεωφορεία που πήραμε με leasing από άλλους ιδιώτες, είναι η απάντηση του κυρίου Σκούλου.
Όπως φαίνεται και στις αποκλειστικές φωτογραφίες που εξασφάλισε το Flash.gr, τα διαλυμένα λεωφορεία είναι όλα από ένα αμαξοστάσιο, αυτό της Πέτρου Ράλλη. Φορτωμένα με εκατομμύρια χιλιόμετρα στο καντράν τους… « Ακόμη και από τα leasing λεωφορεία που φέραμε, είναι πάρα πολλά αυτή τη στιγμή ακινητοποιημένα στο αμαξοστάσιο με πάρα πολλές βλάβες. Αυτή τη στιγμή στην Πέτρου Ράλλη, το 50% των λεωφορείων των leasing μπορεί να είναι αραγμένα στο αμαξοστάσιο με βλάβες. Έχουμε κάνει δηλαδή ένα πάρκινγκ.
- Είναι αυτά που λέγατε ότι έχουν ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα επάνω τους;
Ναι, αυτά. Οι ιδιώτες που έχουν μπει στη συγκοινωνία, δεν προσφέρουν τίποτα. Ούτε τα ΚΤΕΛ στις 63 γραμμές, ούτε τα λεωφορεία leasing που αγοράσαμε -τα «σαπάκια» που λέμε εμείς στη διάλεκτό μας- από την Ευρώπη, τα οποία έκαναν κάποια χιλιόμετρα εδώ στην Ελλάδα και άρχισαν να παρουσιάζουν τις βλάβες και αράζουν στα αμαξοστάσια και αυτά. Οπότε ο πολίτης έξω, είναι στον ίδιο παρονομαστή ακόμα. Ενώ θα μπορούσαμε κάλλιστα, με την τεχνογνωσία των τεχνιτών μας, να τα φτιάχναμε εμείς τα λεωφορεία της Ο.ΣΥ και να μην έχουμε αυτό το πρόβλημα σήμερα. Αν τα ίδια χρήματα δηλαδή που δόθηκαν εκεί, δίνονταν ως επένδυση στις αστικές συγκοινωνίες.»
Σύμφωνα με το Συνδικάτο των Εργαζομένων, η συμμετοχή ιδιωτών στην εκτέλεση του 25% του συγκοινωνιακού έργου, τους δημιουργεί σοβαρά προβλήματα. Συγκεκριμένα έχουν χαθεί, μας λέει ο κύριος Σκούλος, 550 θέσεις εργασίας, αφού τόσο ο στόλος όσο και το προσωπικό, ανήκει στον ιδιώτη που παίρνει την κρατική επιχορήγηση.
«Τώρα δημιουργήθηκε μια καινούργια ανώνυμη εταιρεία στην οποία μπήκαν και άλλοι ιδιώτες, με τουριστικά λεωφορεία. Σε αυτό το πλαίσιο βλέπουμε ότι διευρύνεται η ιδιωτική πρωτοβουλία και σε άλλα επίπεδα. Εδώ ανοίγουμε την αστική συγκοινωνία, την τεμαχίζουμε σε κομμάτια και τη δίνουμε στον ιδιώτη. Αυτό για εμάς είναι τεράστιο πρόβλημα.
-Θα μπορούσε όμως κάποιος να σας πει ότι εμείς κρατάμε αυτές τις 63 γραμμές, με τους ιδιώτες, για να διευκολύνουμε το συγκοινωνιακό έργο και να είναι πιο συχνά τα δρομολόγια…
Δεν είναι έτσι, γιατί όλα φαίνονται στην πράξη κι αυτό που βλέπουμε είναι ότι ακόμη και τις 63 γραμμές που δώσαμε στα ΚΤΕΛ , τα ΚΤΕΛ δεν εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο που είχε η ΟΣΥ πριν. Κι έχουν χαθεί και 550 θέσεις εργασίας. Το συγκοινωνιακό έργο των 63 γραμμών , είναι περίπου 216 λεωφορεία, επί δύο οδηγούς συν το ρεπό…Θα μπορούσαν όμως να κάνουν τις προσλήψεις προσωπικού, να βγάλουμε καινούργια λεωφορεία στους δρόμους ή να πάρουμε λεωφορεία τα οποία «λιμνάζουν» στα αμαξοστάσια και να καλύπτει πάλι το συγκοινωνιακό έργο η δημόσια αστική συγκοινωνία.»
Υπουργείο Μεταφορών: «Τέλος Απριλίου τα καινούρια λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης»
Οι οργανισμοί συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εξυπηρετούν έως ένα ποσοστό το συγκοινωνιακό έργο, είναι η απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, μετά το ατύχημα στη Ζωφριά. Συγκεκριμένα ο αρμόδιος υπουργός, μιλώντας στο MEGA, ανέφερε τα εξής:
«Ως προς τον στόλο, έχουμε κάνει αυτό που μπορούμε να κάνουμε. Τις επόμενες εβδομάδες θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Έχουν ήδη ξεκινήσει τα δοκιμαστικά δρομολόγια, είμαστε σχεδόν έτοιμοι. Τέλος Απρίλη θα ξεκινήσουν τα πρώτα. Ταυτόχρονα έχουμε δύο συμβάσεις 300 λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα. Θα παραλάβουμε αυτά τα λεωφορεία το αργότερο μέχρι το τέλος του 2025.
Το υπόλοιπο έργο θα το εκτελέσουν οι ιδιώτες, όπως το εκτελούν σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε με καλύτερο στόλο, τις ανάγκες του πολίτη σε ό,τι αφορά τα ΜΜΜ. Εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουμε καλύτερη ποιότητα και περισσότερα ΜΜΜ. Το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται γιατί έχουμε την κίνηση.»
Προς το παρόν τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη, εκτελούν -όπως ανέφερε και ο υπουργός, δοκιμαστικά δρομολόγια. Ενώ όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που εξασφάλισε το Flash.gr, είναι γεμάτα με σακιά με άμμο, βάρους περίπου 2 τόνων, ώστε να προσομοιάζουν στο βάρος του επιβατικού κοινού. Σύμφωνα με το Συνδικάτο των Εργαζομένων όμως, υπάρχει ακόμα και σήμερα, πρόβλημα με τη διάθεση των φορτιστών…
«Δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να μετράμε χιλιόμετρα, αλλά να μην έχουμε τους φορτιστές. Γιατί όπως ξέρετε έχει γίνει ολόκληρο θέμα με το Ελεγκτικό συνέδριο. Τους έχει απορρίψει τη σύμβαση που έκλεισαν για τους φορτιστές και τώρα προσπαθούν να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Π.χ. σε κάθε αμαξοστάσιο αυτή τη στιγμή, έχουμε ένα φορτιστή. Είναι γενικώς ένα θολό τοπίο. Έχουν τους δοκιμαστικούς φορτιστές. Δηλαδή έχουν κάποιους φορτιστές οι οποίοι ήρθαν από την Κίνα.
Λένε ότι τα λεωφορεία πρέπει να κάνουν τη συμβατική υποχρέωση των 5000 km, χωρίς κόσμο και στη συνέχεια να βγουν στην κυκλοφορία. Αυτό το υπολογίζουν μετά το Πάσχα και δεν ξέρω αν θα προλάβουν. Από τις εγκαταστάσεις που έχουμε εμείς στα αμαξοστάσια, δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να έχουμε τους αντίστοιχους φορτιστές σε κάθε αμαξοστάσιο, έτσι ώστε να βγουν τα λεωφορεία αυτά στο δρόμο.»
Από την πλευρά του το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από επικοινωνία που είχαμε, μας παρέπεμψε στο δελτίο τύπου που είχε εκδώσει στις 12 Μαρτίου του ’24, με τις τοποθετήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, στην παρουσίαση του νέου ηλεκτρικού λεωφορείου της Ο.ΣΥ. Α.Ε. Σε αυτό, ο κύριος Σταϊκούρας, αναφέρει μεταξύ άλλων...
«Με μεθοδικότητα και συνέπεια υλοποιούμε, εντός χρονοδιαγραμμάτων, κάθε στόχο που έχουμε θέσει για την πραγματική αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αυτή η ανάγκη είναι μια πραγματικότητα και προέκυψε μέσα από τη μακρά περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα μας.
Τέλος Απριλίου του 2024 εκτιμούμε ότι τα λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εκεί θα αξιολογηθούμε. Είμαστε λοιπόν στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε ότι τα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα που ανέδειξα.»
Στην ίδια εκδήλωση για την παρουσίαση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων της Ο.ΣΥ. Α.Ε., πριν από περίπου ένα μήνα, ο κύριος Σταϊκούρας είχε δηλώσει πως το ζήτημα των φορτιστών, θα το λύσει σε συνεργασία με τον Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε, τονίζοντας πως είναι απλά θέμα εγκατάστασης και μέχρι την κυκλοφορία των ηλεκτρικών λεωφορείων θα έχει λυθεί.