Ξυλοδαρμοί, πυρκαγιές και τα «γερασμένα» λεωφορεία... στο συνεργείο
Οδηγοί που πέφτουν θύματα βίας από αγανακτισμένους επιβάτες, προσλήψεις που χαρακτηρίζονται σταγόνα στον ωκεανό και λεωφορεία που «αγκομαχούν».
Υπάρχουν οχήματα στους δρόμους, που ο ΟΑΣΑ- ΟΣΥ, προμηθεύτηκε με leasing και εκατομμύρια χιλιόμετρα γραμμένα στο κοντέρ τους. Όλα αυτά θα τα δούμε μαζί, ένα προς ένα.
Η έρευνα του Flash.gr για το δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών συνεχίζεται και είναι αποκαλυπτική.
Ο Λεωνίδας Σκούλος, Γενικός Γραμματέας Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, μας εξηγεί.
Τα δικά μας τα λεωφορεία που παραλάβαμε με leasing, τα παραλάβαμε με 1...1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα. Καταλαβαίνετε ότι εδώ και ενάμιση, δύο χρόνια που κυκλοφορούν αυτά τα λεωφορεία παρουσιάζουν μεγάλες βλάβες. Έτσι λοιπόν ένα μεγάλο ποσοστό από αυτά τα λεωφορεία, είναι παρκαρισμένα στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ.
Ενώ υποτίθεται ότι αυτά τα πήραμε για να διευκολυνθούμε και για τον διαγωνισμό, τον οποίο θα γινόταν για να πάρουμε 600 λεωφορεία, διαπιστώνουμε ότι τελικά τα 600 λεωφορεία έχουν γίνει 250 ηλεκτρικά τα οποία θα έρθουν τον Απρίλιο, καλώς εχόντων των πραγμάτων και βέβαια αυτό το ακούμε εδώ και πέντε χρόνια.
- Για να επανέλθω και να το διευκρινίσουμε...άρα λοιπόν τα λεωφορεία που πήραμε με leasing, όχι του ιδιώτη , όχι τα ΚΤΕΛ, ήταν αυτά που είναι φορτωμένα με πάρα πολλά χιλιόμετρα, άρα είναι και προβληματικά και έχουν ακινητοποιηθεί;
Κοιτάξτε, είναι ακριβώς όπως το ΙΧ. Αν ένα ΙΧ έχει 300.000 χιλιόμετρα παρουσιάζει βλάβες. Και οι βλάβες αυτές είναι συχνότερες. Δεν πήραμε leasing λεωφορεία τα οποία να έχουν κάποια, έστω υποτυπώδη -βάση των συνθηκών και τις οδηγίες της Ε.Ε.- τα οποία έπρεπε να είναι τουλάχιστον πενταετίας και να μην έχουν και τόσα πολλά χιλιόμετρα. Αυτά τα λεωφορεία που πήραμε εμείς, είναι ότι σάπιο λεωφορείο υπήρχε στην Ευρώπη, το φορτώσανε σε εμάς.
- Θα μου επαναλάβετε με πόσα χιλιόμετρα τα πήραμε;
Με 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα, περίπου, το καθένα. Από 800.000 έως και 1,5 εκατομμύριο υπάρχουν. Λεωφορεία με 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα.
Το αποτέλεσμα; Τα λεωφορεία παρουσιάζουν συχνότατα βλάβες και ένας στόλος οχημάτων που καταλήγει στα αμαξοστάσια "κανιβαλίζεται", όπως συμπληρώνει χαρακτηριστικά ο κύριος Σκούλος, αφού δεν φτάνουν ποτέ τα απαραίτητα ανταλλακτικά. Στις φωτογραφίες που έχουμε στη διάθεσή μας, φαίνονται τα ακινητοποιημένα οχήματα, που λειτουργούν ως "πηγή ανταλλακτικών", αντί να επισκευαστούν και να βγουν και πάλι στους δρόμους, ενισχύοντας έτσι το συγκοινωνιακό έργο.
Πρόκειται για οχήματα που έχουν βγει εκτός κυκλοφορίας, είτε λόγω μεγάλης βλάβης, είτε λόγω τρακαρίσματος, είτε για άλλους λόγους, σύμφωνα με τον κο Απόστολο Ραυτόπουλο, Πρόεδρο του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ ΟΣΥ. Μια λύση «μονόδρομος», αφού σε αντίθετη περίπτωση τα δρομολόγια θα ήταν πολύ λιγότερα και η ταλαιπωρία τους επιβατικού κοινού, πολύ μεγαλύτερη.
Οδηγοί και τεχνικοί εργάζονται χωρίς ρεπό, 31 ημέρες το μήνα!
Παρά τις προσπάθειες για αποκατάσταση της όποιας βλάβης από τους τεχνικούς, είναι φορές που έχει εκδηλωθεί πυρκαγιά σε λεωφορεία, κατά τη διάρκεια δρομολογίου, με επιβατικό κοινό. Σε ένα ακόμη έγγραφο που έχει στη διάθεσή του, το Flash.gr, φαίνεται πως τόσο στις 24/03/2022, όσο και στις 30/3/2022, με μόλις μια εβδομάδα διαφορά δηλαδή, δύο οχήματα παρουσίασαν βλάβη και εκδηλώθηκε φωτιά, με τους επιβάτες να αποβιβάζονται έντρομοι.
«Υπήρχαν αυτές οι δύο πυρκαγιές. Μερική πυρκαγιά είχαμε για το ένα και το άλλο ήταν σοβαρότερη η ζημιά, για την οποία ακόμα δεν έχει βγάλει το πόρισμα η επιτροπή. Το ένα, για το οποίο έχει βγάλει το πόρισμα, ήταν από βραχυκύκλωμα, στη μεριά του κινητήρα. Ευτυχώς, είχαμε άγιο που δεν τραυματίστηκε κανένας επιβάτης», συμπληρώνει ο κύριος Ραυτόπουλος. Κι αυτό είναι το ένα κομμάτι του παζλ. Το άλλο, είναι η έλλειψη τεχνικών και οδηγών. Έλλειψη τόσο μεγάλη, που αναγκάζονται πολλές φορές να εργάζονται ακόμη και 31 ημέρες το μήνα, δηλαδή ακόμη και στα οκτώ ρεπό τους, μας λέει ο Γενικός Γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων.
«Εμείς κάναμε ένα διαγωνισμό του ΑΣΕΠ το 2020, για προσλήψεις οδηγών. Σε αυτές τις προσλήψεις αν θυμάμαι καλά, 600 οδηγοί είχαν να έρθουν στην ΟΣΥ. Οδηγοί και τεχνίτες. Το πρόβλημα είναι ότι δεν αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία των εργαζομένων αυτών, από τον ιδιωτικό τομέα.
Δηλαδή ένας οδηγός που έχει δουλέψει σ' ένα λεωφορείο εκτός του δημοσίου ή σ' ένα φορτηγό, δεν του αναγνωριζόταν η προϋπηρεσία. Αυτός λοιπόν όταν ερχόταν στην εταιρία τη δική μας, έπαιρνε τον κατώτατο μισθό και έτσι είχαμε πάρα πολλές παραιτήσεις.
Δηλαδή ερχόντουσαν οι οδηγοί, έβλεπαν ότι δεν μπορούσαν να ζήσουν, παραιτούνταν και έφευγαν. Και ακόμη σε αυτόν τον διαγωνισμό, είμαστε στις αναπληρώσεις. Δηλαδή συμπληρώνουμε κάποια στιγμή το νούμερο, παραιτούνται και ξαναπαίρνουμε από τους επιλαχόντες. Μιλάμε και σήμερα ακόμη γίνονται αναπληρώσεις.
Είπαν να πάρουν 162 οδηγούς μέχρι τέλος του χρόνου, αλλά πάλι κι αυτό δεν το βλέπω να γίνεται, γιατί είμαστε μέσα Οκτωβρίου και αυτοί οι οδηγοί θα πρέπει να προσληφθούν μέχρι τις 31/12/23. Έτσι λέει η νομοθεσία. Να φανταστείτε ότι το 2009 που είχαμε μια πολύ καλή συγκοινωνία ή έστω είχαμε υποτυπώδη συγκοινωνία από τα στοιχεία, είχαμε 5.500 οδηγούς και σήμερα είμαστε 3.500».
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω; Να κυκλοφορούν λιγότερα λεωφορεία στους δρόμους και να υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις που "γεννούν" εκνευρισμό. Δεν είναι λίγες οι φορές, σύμφωνα με τον κύριο Σκούλο, που το επιβατικό κοινό, πιάνεται στα χέρια με τους οδηγούς.
"Όλο αυτό που περιγράψαμε πριν, δηλαδή τα αραιά δρομολόγια, οι βλάβες οι συνεχόμενες, η έλλειψη τεχνιτών και οδηγών, σημαίνει ότι ο επιβάτης εκνευρίζεται περιμένοντας στη στάση και έχουμε παρά πολλά τον τελευταίο καιρό επεισόδια, όχι μόνο για την καθυστέρηση των λεωφορείων, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο στοιβάζεται ο κόσμος στα λεωφορεία. Είχαμε ένα περιστατικό στο Πέραμα, έχουμε ξυλοδαρμούς οδηγών από επιβάτες, από ΙΧ, από μηχανάκια. Γίνεται ένας πανικός!"
Πηγές του Υπουργείου Μεταφορών πάντως, δηλώνουν στο Flash.gr, πως σε ότι αφορά στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, η διαδικασία αντιμετώπισης έλλειψης προσωπικού έχει ξεκινήσει με εσωτερικές μετακινήσεις περίπου 20 οδηγών, ενώ γίνεται προσπάθεια από τη διοίκηση να προχωρήσει σε 150 νέες προσλήψεις ορισμένου χρόνου. Μια διαδικασία η οποία προχωρά, όπως μαθαίνουμε, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών.