Καθηγητής ιατρικής για social media: «Άγχος, καταθλιπτικές σκέψεις η Gen Z - Η Gen A χάνει ευφυΐα»
Ο πρόεδρος του Τμήματος Παιδιατρικής του ΕΚΠΑ, Γιώργος Χρούσος μίλησε για την επίδραση που έχουν τα social media σε μικρούς και μεγάλους.
Την ώρα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης βάζει τις τελευταίες πινελιές εν όψει της παρουσίασης της Εθνικής Στρατηγικής Προστασίας Ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο και στα social media, κορυφαίος καθηγητής παιδιατρικής προειδοποιεί για τους σοβαρούς κινδύνους που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στον εγκέφαλο των μικρών παιδιών.
Ο Γιώργος Χρούσος, καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Παιδιατρικής της Ιατρικής Σχολής Αθηνών του Πανεπιστημίου Αθηνών, μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 για τα προβλήματα που δημιουργούνται στον (ασχημάτιστο ακόμη) εγκέφαλο των παιδιών από τη χρήση των social media.
«Το παρακολουθώ αυτό το θέμα από χρόνια. Και βέβαια μπορεί να φαίνεται νέο για την Ελλάδα, αλλά για την Αμερική έχει παλιώσει ήδη. Δηλαδή υπάρχουν ήδη πολύ καλά δεδομένα σχετικά με τους ανήλικους και το πώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο αλλά και πώς βλάπτονται από αυτό. Ενώ στους ενηλίκους γενικά το διαδίκτυο ήταν θετικό, δηλαδή έκανε καλό σε όλους μας, στα παιδιά ήταν αρνητικό και αυτό διότι ο εγκέφαλος των παιδιών είναι ασχημάτιστος ακόμα», λέει ο Γιώργος Χρούσος και εξηγεί: «Όσο νεότερο είναι ένα παιδί, τόσο πιο πολλά είναι τα προβλήματα που αναπτύσσει. Έχουμε δεδομένα από τη γενιά Ζ που είναι παιδιά που γεννήθηκαν από το '95 μέχρι το '12 και τη γενιά Α που είναι παιδιά που γεννήθηκαν από το '13 και μετά. Τα δεδομένα στη γενιά Ζ, δηλαδή στα πιο μεγάλα παιδιά, είναι ότι βλάπτονται κυρίως από τα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα και η βλάβη που παθαίνουν είναι η εξής: Έχουν αυξημένο άγχος, καταθλιπτικές σκέψεις και ελαττωμένη κοινωνική ωριμότητα (περίπου στην Αμερική υπολόγισαν δύο χρόνια πίσω ότι είναι τα παιδιά αυτά».
Social media και Gen Α
Σύμφωνα με τον κορυφαίο καθηγητή, τα πιο μικρά παιδιά, που ανήκουν στην Gen A, έχουν πάθει μεγαλύτερη ζημιά στον εγκέφαλό τους, ενώ χάνουν τη ευφυία τους.
«Η επικοινωνία των παιδιών είναι μέσω οθονών. Επικοινωνούν, αλλά δεν είναι η επικοινωνία που είχε η ανθρωπότητα, η διά ζώσης επικοινωνία. Εκεί λοιπόν, φαίνεται ότι η παρέμβαση θα είναι να χρησιμοποιούν όσο δυνατόν λιγότερο τα έξυπνα κινητά και τις ταμπλέτες και να μην τα χρησιμοποιούν στο σχολείο. Και σε πολλά σχολεία στην Αμερική -εκεί που το έχουν ψάξει το πράγμα- έχουν σταματήσει. Δεν επιτρέπονται τα smartphones στα σχολεία. Τα πιο μικρά παιδιά, η γενιά Α, έχουν πάθει μεγαλύτερη ζημιά στον εγκέφαλό τους. Χάνουν την ικανότητα της προσοχής, που σημαίνει ότι δεν μπορούν να πάνε σε βάθος, να μάθουν κάτι σε βάθος και δεν μπορούν να δημιουργήσουν. Τα παιδιά αυτά, στην ουσία χάνουν ευφυΐα».
«Να περιοριστεί η χρήση του διαδικτύου»
Ο καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Παιδιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών τόνισε επίσης ότι «αυτό που πρέπει να γίνει είναι εκλογίκευση της χρήσης. Στα μικρά παιδάκια κάτω των 6 ή 7 ετών, η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να είναι πολύ περιορισμένη η χρήση του διαδικτύου. Και οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι ο εγκέφαλος του παιδιού αυτά τα χρόνια είναι που αναπτύσσεται και αλλάζει δραματικά. Αυτή η αλλαγή επηρεάζεται πάρα πολύ από το περιβάλλον και το ψηφιακό περιβάλλον δεν είναι φυσιολογικό. Το είδος μας, ως άνθρωποι δεν είχαμε εκτεθεί ποτέ σε τέτοιου είδους ερεθίσματα, με εναλλαγές και με εικόνες. Πρέπει λοιπόν, να κάνουμε κάτι έτσι ώστε οι γονείς να γνωρίζουν και να μπορούν να μεταδίδουν στα παιδιά τους αυτή τη γνώση».
Για τους έφηβους είπε: «Η λογική υπάρχει και στους εφήβους. Και τώρα πια δεν μιλάμε για κάτι το αόριστο. Είναι κάτι συγκεκριμένο. Ξέρουμε ακριβώς τι συμβαίνει και πώς μπορούμε να το προλάβουμε. Συνεπώς, νομίζω ότι θα μπορέσουμε να τους πείσουμε. Και σε όλο αυτό πρέπει να εμπλακούν οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, οι εκπαιδευτικοί και γενικά όλοι. Είναι γεγονός ότι τα παιδιά συνήθως αντιδρούν σε κάτι που θα πουν οι γονείς και είναι φυσιολογικό αυτό. Βέβαια όμως, ακούν. Μπορεί να αντιδρούν επιφανειακά, όμως, κατά βάθος ακούν. Και αυτό το βλέπουμε αργότερα, όταν τα παιδιά μεγαλώσουν, είναι αντανακλάσεις των γονέων τους. Δηλαδή οι επιταγές που έχουν πάρει από τους γονείς επανέρχονται αργότερα, ακόμα και αν τα παιδιά αυτά επαναστατούν, αντιδρούν».